Obchody nás zaplavujú obrovskými zľavami, sú skutočné? Nový zákon klepne nepoctivcom po prstoch

Opäť sa to začalo. Obchodníci nás aj tento rok zaplavujú masívnymi zľavami. Tradične každý posledný novembrový piatok, tento rok to vychádza na 29. novembra, obchody ponúkajú svoje produkty za nižšie ceny v rámci akcie Black Friday (čierny piatok), ktorá má svoj pôvod v Spojených štátoch. Neraz sa však stane, že obchodníci využijú nákupnú horúčku na podvody s akciovými cenami.

25.11.2024 05:00
debata (7)
Odborník vysvetľuje, aké budú dopady vládneho konsolidačného balíčka
Video
Zdroj: TV Pravda

V praxi sa často stávalo, že nepoctivé e-shopy napríklad umelo navyšovali ceny produktov a potom fiktívne znížili ich ceny. Ľudia si tak neraz kúpili tovar v pôvodnej cene, ktorá však bola prezentovaná ako výrazne znížená.

O podvodných praktikách s fiktívnymi zľavami vo vybraných internetových obchodoch v priebehu posledných rokov pravidelne informuje český web hlídačshopů.cz. Ten napríklad v roku 2021, ešte predtým, ako u našich susedov začala platiť nová smernica Európskej únie (EÚ) o ochrane spotrebiteľa, zistil, že viacero e-shopov pri znižovaní cien klamalo.

V praxi to vyzeralo napríklad tak, že jeden zo známych predajcov kozmetiky, ktorý pôsobí aj na Slovensku, poskytoval zákazníkom počas Black Friday zľavové kupóny vo výške 20, 30 či 40 percent na vybrané produkty. Problémom však bolo to, že obchod tesne pred zľavovou akciou navýšil cenu týchto tovarov prakticky o hodnotu kupónov.

SR Bratislava TK vláda 60. zasadnutie BAX Čítajte viac Dobrá správa pre Slovákov: Ceny elektriny stúpať nebudú, sľubuje Fico. Koľko na budúci rok ušetríte?

Hoci sa portál primárne zameriava na český trh, „strážcovia“ cien odhalili problematické machinácie s cenovkami aj v niektorých slovenských verziách monitorovaných e-shopov. To, že nepoctiví obchodníci skutočne takéto praktiky používajú aj u nás, potvrdzujú aj ľudia z praxe.

Hoci je ťažké povedať, koľko takýchto prípadov sa u nás počas posledných rokov vyskytlo, „je v podstate isté, že sa našli aj e-shopy, ktoré nedokonalosť systému v tomto ohľade zneužívali, a to s najväčšou pravdepodobnosťou aj veľkí hráči, napríklad v segmente elektroniky. Medzi takýmito nepoctivými obchodníkmi bolo jednou z osvedčených stratégií navýšenie pôvodnej ceny a tým pádom aj výšky propagovanej zľavy alebo akcie,“ priblížila pre Pravdu Country manažérka spoločnosti Shoptet Mária Auxtová.

Takéto nekalé správanie časti obchodníkov potvrdzuje aj Heureka.sk, web, ktorý slúži ako nákupný poradca. „Prípady umelo navýšených cien za účelom nadhodnotenej zľavy boli častým javom, najmä v obdobiach zvýšeného nákupu, kam patrí aj Black Friday či novoročné výpredaje,“ povedal výkonný riaditeľ portálu Jan Mayer.

Ochráni nás nový zákon?

Podobne ako u našich susedov v Českej republike bol však aj na Slovensku s platnosťou od 1. júla 2024 prijatý zákon, ktorý má fiktívnym zľavám a nekalým praktikám obchodov zabrániť. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa obmedzuje umelé navyšovanie cien ako aj falošné recenzie.

V praxi to funguje tak, že zákon definuje, čo znamená predchádzajúca cena tovaru, aby obchodník nemohol umelo navýšiť jeho cenu pred zľavovou akciou. „Predchádzajúcou cenou tovaru sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením ceny tovaru, alebo od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny. Zavádza sa povinnosť reflektovať najnižšiu cenu za posledných 30 dní. Cieľom je zamedziť obchodníkom vykonávať machinácie s cenami, a tým zavádzať spotrebiteľov o sume reálnej zľavy,“ vysvetlila advokátska kancelária Ružička and Partners.

fico, saková Čítajte viac Vláda pomôže s cenami elektriny: Domácnosti budú mať zastropovanú cenu, ušetria stovky eur

Znamená to napríklad, že ak obchod od prvého dňa v mesiaci ponúka nejaký produkt napríklad za 50 eur, neskôr jeho cena stúpne na 65 eur, potom opäť klesne na 50 eur, e-shop už po novom nemôže tvrdiť, že tovar je predávaný v 30-percentnej zľave. V priebehu posledných 30 dní bola totiž jeho najnižšia cena 50 eur.

Obchody tak na Slovensku po zavedení legislatívy nemôžu robiť machinácie s cenami tak, aby to na prvý pohľad vyzeralo, že zákazník nakupuje so zľavou. „Veľkí obchodníci si takéto niečo už nemôžu dovoliť, pretože sú častejšie terčami kontrol zo strany štátnych orgánov, a to aj vďaka rôznym sťažnostiam zákazníkov. Keďže tiež zvyknú pôsobiť napríklad v Českej republike, kde je uvedená legislatíva už dlhšie v platnosti, tak majú aj vlastné systémy nastavené na evidenciu cien,“ hovorí pre Pravdu predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov Daniel Krakovský.

Šéf iniciatívy však rovnako dodáva, že ak sa takéto konanie predsa len vyskytne, ide zvyčajne o nepozornosť či technickú chybu. Stať sa to však podľa neho môže u menších predajcov, ktorí nemajú zabezpečený právny servis. Zároveň však platí, že v súčasnosti sa na internete ľudia rýchlo dozvedia o tom, ak obchod používa nekalé praktiky a môže na to napokon doplatiť svojím dobrým menom.

Nová legislatíva by tak mala aspoň časť obchodníkov od zavádzania zákazníkov odradiť. „Zatiaľ sme nezachytili, že by Slovenská obchodná inšpekcia informovala o pokute za nedodržanie tohto zákona, ale je v platnosti len niekoľko mesiacov. Každý e-shop by mal uvádzať najnižšiu cenu výrobku za posledných tridsať dní – prípadne od začiatku predaja – aby si ju zákazník počas akcie mohol porovnať,“ hovorí Axtová zo Shoptetu, avšak dodáva, že viacero slovenských e-shopov túto informáciu neuvádza. Otázne je prečo.

Mayer z webu Heureka.sk dopĺňa, že obchodníkom, ktorí zákon porušia, hrozia vysoké pokuty. Za rozsiahle porušenie legislatívy, ktoré poškodzuje spotrebiteľov, budú môcť po novom štátne orgány obchodníkom udeliť pokutu až do výšky štyroch percent z ročného obratu podnikateľa. V prípade, ak informácie o obrate nie je možné zistiť, pokuta sa môže vyšplhať až do výšky dvoch miliónov eur.

Ako sa vyhnúť podvodom

Stále však existuje možnosť, že niektorý z obchodníkov ponúkajúcich svoje produkty na internete sa rozhodne využiť dôverčivosť zákazníkov. Podľa prieskumu portálu Allegro.sk plánuje nakupovať počas akcií spojených s Black Friday až 52 percent Slovákov. Zákazníci by si preto mali dávať pozor, kde a ako sa rozhodnú minúť svoje peniaze.

Na blížiaci sa „sviatok podvodníkov“ upozorňuje aj Národný bezpečnostný úrad. Ten pripomína, že Black Friday, rovnako ako Cyber monday – teda pondelok po čiernom piatku – si obľúbili aj podvodníci. Ako im teda nenaletieť?

Bezpečnostný úrad v prvom rade vyzýva ľudí, aby nakupovali iba na overených stránkach. „Podvodníci si vedia vyrobiť stránky, ktoré vyzerajú na nerozoznanie od tých pravých. Keby ste sa na nich rozhodli nakupovať, mohli by ste prísť o svoje peniaze, ale aj o osobné či platobné údaje. Útočník ich môže neskôr zneužiť. Časté sú aj phishingové e- maily spojené s lákavými výpredajmi,“ píše úrad na svojom webe.

Úrad ľuďom odporúča, aby si dávali pozor aj na príliš vysoké zľavy na niektorých e-shopoch. Pozor si však treba dať pri platbe za tovar – je potrebné si overiť, či web, cez ktorý nakupujete, používa oficiálnu nákupnú bránu banky či spoločnosti, ktorá takéto služby poskytuje. Pozornosť je potrebné venovať aj informáciám, ktoré sú na stránke uvedené. Všímajte si napríklad, či sú na webe obchodníka uvedené fakturačné údaje či kontakt na predajcu.

plyn Čítajte viac Elektrina aj plyn na trhoch zdraželi. Analytik vysvetľuje, čo stojí za rastom cien

O tom, ako si dať pri nakupovaní na internete počas blížiacej sa záplavy zliav pozor, hovoria aj odborníci. „Obozretnosť je potrebná najmä pri absentujúcich informáciách o obchodníkovi, neexistujúcej zákazníckej podpore a podozrivo nízkych cenách,“ priblížila právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie Sylvia Ďatelinková.

Marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates ľuďom radí, aby si dávali pozor na marketingové frázy ako „ponúkame zľavy až do xy percent“. Zákazníci by si taktiež podľa neho mali dávať pozor aj na príliš vysoké poplatky za dopravu či pochybné podmienky, ktoré určujú vrátenie tovaru. „Impulzívne nákupy môžu viesť k neskoršej ľútosti, preto si dôsledne preverte obchodníka,“ dodáva napokon Benatzky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #obchody #zľavy #Black Friday