Vyššia DPH predraží cenu auta o stovky eur. Predajcovia hovoria, či ľudia ponáhľajú s jeho kúpou

Stovky eur. Toľko vedia ušetriť ľudia, ktorí kúpia auto ešte tento rok. Od januára 2025 sa totiž zvýši sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH) z 20 na 23 percent. Po kúpe bytu či domu je kúpa auta často druhým najväčším finančným výdavkom v živote mnohých domácností.

23.11.2024 05:00
debata (12)
NDS
Video

Z odpovedí autobazárov aj autorizovaných predajcov nových áut, ktoré oslovil denník Pravda, vyplýva, že ľudia sa naozaj ponáhľajú, aby stihli kúpiť auto do konca tohto roku.

Len na priblíženie, v súčasnosti, ak stojí auto 20-tisíc eur bez DPH, s dépéháčkou dnes stojí 24-tisíc eur. No od nového roka zdražie na 24 600 eur, čo je o 600 eur viac. Rozdiel pri kúpe auta za 10-tisíc eur je 300 eur.

Ladislav Kamenický Čítajte viac Ekonómovia prepočítali, kto môže za zadlženú krajinu. Vyvrátili Ficove slová, ukázali na vinníkov

Táto zmena sa dotkne najmä bežných ľudí, pretože firmy si vedia pri nákupe auta odpísať dépeháčku. V autocentrách AAA Auto a Mototechna stúpol medziročne záujem o kúpu ojazdených či zánovných vozidiel približne o 10 percent. Autobazár tvrdí, že eviduje záujem ľudí, ktorí sa ponáhľajú s kúpou.

„V súvislosti s nadchádzajúcim zvýšením DPH a so zavedením transakčnej dane pociťujeme na Slovensku v našich autocentrách zvýšený záujem predovšetkým o ojazdené vozidlá kupované na úver. Mnohí ľudia sa snažia odložiť si hotovosť či úspory, aby boli pripravení na predpokladané vyššie životné náklady v budúcom roku,“ komentuje situáciu Karolína Topolová, spoločná generálna riaditeľka Aures Holdings, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna.

Pokračuje, že priemerne si ľudia berú úver 11-tisíc eur na auto za 13-tisíc eur. Mesačne predajú 750 áut na splátky. Každé štvrté auto je značky Škoda, najčastejšie Octavia alebo Superb s dvojlitrovými dieselovými motormi.

Nielen potraviny, ale aj jazdené autá zdraželi

Aj jazdené autá pocítili infláciu. Podľa dát Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj za posledných päť rokov zdraželi potraviny zhruba o 40 percent. Je to citeľný nárast cien. Rovnako zdraželi aj autá. V bazároch po celom Slovensku podľa analýzy Aures Holdings zdraželi autá od roku 2018 o dvetisíc eur, pričom stredná hodnota ponúkaných ojazdených áut na slovenskom trhu je vyše 9-tisíc eur. V percentuálnom vyjadrení je to teda zdraženie približne o štvrtinu.

Autorizovaný predajca zďaleka najobľúbenejšej značky na trhu Škoda hovorí, že v septembri a októbri zaregistrovali obrovský záujem o autá. „V medziročnom porovnaní september 2024 verzus september 2023 sme zaznamenali výrazný nárast objednávok rádovo v desiatkach percent. V mesiaci október tento trend naďalej pokračoval,“ hovorí Zuzana Kubíková zo spoločnosti Škoda Auto Slovensko.

Erik Stríž z Autobazar.eu tiež hovorí, že vidí vyšší záujem. „Sledujeme náznaky trendu rýchlej kúpy, pretože porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka kupujúci častejšie kontaktujú predávajúcich. Naše údaje hovoria o dvojpercentnom náraste, pritom medziročný nárast trhu s jazdenými vozidlami je už 7-percentný, zatiaľ čo trh s novými vozidlami sa prepadol o tri percentá,“ tvrdí Stríž.

platy, graf, mzdy Čítajte viac Nie sme chudobnejší ako naši susedia. Koľko zarábajú Poliaci, Rakúšania a Slováci?

Priemerná cena inzerovaného vozidla na ich webe tento rok prekonala hranicu 20-tisíc eur. Podľa Stríža bude cena ďalej rásť.

U predajcu Autopalace zase nezaznamenali vyšší záujem ani pri prémiových značkách BMW alebo Mini či pri ostatných značkách ako Mazda či Mitsubishi.

On-line predajca a relatívne nový obchodník s autami na slovenskom trhu Carvago tvrdí, že u nich si záujem všimli na tom, že neevidujú taký pokles, na aký boli v novembri zvyknutí. No ťažko vyčísľujú záujem, keďže rastú každý rok. Napríklad za prvé dva novembrové týždne narástol predaj o 27 percent, no netrúfajú si povedať, že sa to môže blížiaca sa vyššia DPH.

Priemerná cena, za ktorú Slováci kúpia auto na Carvagu on-line cez internet, je zhruba 30-tisíc eur. Tretinu z predaných áut si ľudia berú na úver. Celkovo tento rok čakajú, že za rok narastú o 24 percent.

„Záujem o kúpu auta on-line na Slovensku skutočne rastie. Ako som už spomenul, tento rok sme zaznamenali medziročný rast objednávok vo všetkých mesiacoch a očakávame, že za celý rok bude počet objednávok minimálne o 24 percent vyšší ako vlani,“ povedal manažér on-line predajcu Viktor Holík.

Stále dominujú škodovky

Na slovenskom trhu sú už roky najviac predávané autá značky Škoda. Ľudia majú v obľube viaceré ich modely. Najpredávanejšia je dlhodobo Škoda Octavia, v tomto roku do septembra sa predalo takmer 3 300 kusov. Na druhom mieste sa umiestnila tiež značka Škoda s modelom Fabia. Menší „brat“ Octavie zaujal vyše 2 800 kupcov.

Za lídrami na trhu sú tri juhokórejské značky. Najpredávanejšou trojkou na trhu je Hyundai i30 s vyše 2 700 predanými autami za prvých deväť mesiacov tohto roka. Nasleduje Kia Ceed s 2 200 predanými kusmi a model Sportage od rovnakej značky s 1 881 kusmi. Sportage je zároveň aj najpredávanejšie auto typu SUV, čiže športovo-úžitkové väčšie auto.

V prvej desiatke sú ešte štyri modely Škody – Kamiq, Karoq, Scala a Kodiak. Posledným modelom z prvej desiatky značiek okrem Škody je Dacia Duster.

fico, saková Čítajte viac Vláda pomôže s cenami elektriny: Domácnosti budú mať zastropovanú cenu, ušetria stovky eur

V prvej pätnástke najpredávanejších modelov nie je ani jeden elektromobil. Na slovenských cestách stále dominujú autá so spaľovacími motormi – podľa posledných údajov na cestách jazdí vyše 90 percent vozidiel s motorom poháňaným buď benzínom, alebo naftou.

Celý automobilový sektor v Európe prechádza veľkou transformáciou, keď sa fabriky všetkých koncernov prerábajú na výrobu elektrických áut. Najväčšie skupiny ako Volkswagen, Stellantis či Renault majú veľké problémy preorientovať sa na výrobu áut na baterky, v ktorých dominuje v súčasnosti najmä Čína.

Za všetko hovoria problémy európskeho lídra Volkswagenu, ktorý na starom kontinente predáva každé štvrté auto. Transformáciu zaspal, a preto má vysoké náklady na výrobu áut, pričom jeho prvé elektrické modely sa nepredávajú dobre, preto je v hre zatváranie závodov a prepúšťanie tisícov zamestnancov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 12 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #autá #ceny jazdených áut