Novinkou bude, že namiesto súčasných 11 vlakov (4 IC + 7 expresov) bude jazdiť 16 expresov. Z týchto 16-tich expresov budú dva páry zrýchlených vlakov, ktoré z Bratislavy do Košíc dorazia do 5 hodín. „Bude to ten istý čas, ktorý majú IC vlaky, a možno to bude ešte o minútu menej,“ povedal na tlačovej besede šéf rezortu dopravy.
IC vlaky zvládnu trasu za 4 hodiny a 53 minút a jazdný čas expresov je 5 hodín a 26 minút. Znamená to, že štyri vlaky, ktoré budú jazdiť v zrýchlenom režime, sa z hlavného mesta do Košíc a naopak dostanú o 33 minút skôr ako teraz. Ranný zrýchlený pár vlakov bude z Bratislavy a Košíc vyrážať o pol šiestej hodine ráno. Poobedný spoj bude z hlavného mesta vyrážať o pol štvrtej a z metropoly východu o pol šiestej.
Čítajte viac Predstavili nový grafikon na rok 2025: Padla aj definitíva o IC vlakoch z Bratislavy do KošícŽelezničná spoločnosť Slovensko aktuálne na tejto trase prevádzkuje 11 vlakov, ktoré jazdia každé dve hodiny. Po novom to bude inak. Riaditeľ Národného dopravcu Peter Helexa upozornil na to, že najväčšou novinkou nového grafikonu „je pravidelná doprava na hodinovej báze medzi Bratislavou a Košicami a späť“. Šéf železničného dopravcu tiež zdôraznil, že zmena prinesie prospech aj cestujúcim v regionálnej doprave. Podľa jeho slov sa skrátia aj časy prestupov medzi vlakmi a autobusmi.
Stratové „IC-čka“
Po tom, ako sa pred niekoľkými dňami začala šíriť správa, že rýchle IC vlaky premávajúce z východu na západ Slovenska a naopak skončia, sa na hlavu ministra Ráža spustila vlna kritiky zo všetkých strán. Napríklad opozičná strana Progresívne Slovensko žiadala ministra, aby tento krok zvrátil. „V najbližších dňoch spustíme aj petíciu za zachovanie týchto vlakov a najmä zachovanie rýchleho efektívneho udržateľného spojenia medzi Košicami a Bratislavou,“ povedal predseda poslaneckého klubu strany Martin Dubéci.
Proti rušeniu rýchlych vlakov sa postavil aj podpredseda parlamentu Andrej Danko (SNS). Ten v nedávnej diskusnej relácii STVR O 5 minút 12 povedal, že rušenie IC vlakov je „choré“. „Čo ja môžem byť proti zrušeniu, keď to je ministerstvo Smeru. Nech sa vadia zástupcovia Smeru. Verím, že rušenie nedovolia,“ povedal šéf národniarov v spomínanej relácii. Pre pripomenutie – práve Danko sa v rokoch 2015 a 2016 pri podobnej situácii zasadil za to, aby populárne vlaky premávali ďalej.
Proti rušeniu tohto typu vlakov sa postavilo aj opozičné KDH. Šéf hnutia Milan Majerský v relácii STVR označil plánované nahradenie IC vlakov expresmi za zlé rozhodnutie. „Minimálne jeden IC vlak ráno a jeden večer musí ísť,“ povedal.
Čítajte viac Skončia rýchle IC vlaky, ktoré premávajú z Bratislavy do Košíc? Posledné slovo bude mať RážDo kritiky návrhu sa okrem politikov pustila aj nezisková organizácia Greenpeace Slovensko. Tá hovorí o absurdnej situácii, pretože vlaky sú podľa neziskovky najekologickejším spôsobom dopravy. „Do vlakovej dopravy potrebujeme investovať, nie rušiť najrýchlejšie vlaky. Minister dopravy namiesto toho, aby hľadal zdroje, ako zlepšiť fungovanie železníc, plánuje navyše obnoviť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami,“ zhrnula hovorkyňa organizácie Miroslava Ábelová.
Rezort dopravy však argumentuje tým, že IC vlaky boli každoročne stratové a ich obsadenosť bola iba na úrovni 50 percent. Podľa ministra Ráža to v konkrétnych číslach vyzerá tak, že tieto rýchle spoje v priemere na jeden vlak medzi Bratislavou a Košicami prevezú len 46 ľudí. Expresy, na ktoré prispieva štát, pritom v priemere prevezú na rovnakej trase až tisíc ľudí denne.
Pribudne viac spojov
Šéf rezortu dopravy rovnako upozorňuje aj na to, že v expresoch, ktoré majú nahradiť IC vlaky, bude zároveň zachovaný aj systém zliav a cestovania „zadarmo“ pre študentov a seniorov, ktorý v rýchlych vlakoch nefungoval. Ráž tak zdôrazňuje, že cestovanie vlakmi, ktoré budú premávať častejšie, bude o dva mesiace pre ľudí lacnejšie, ako keby využívali spomínané „IC-čka“. „Prvá trieda v Exprese stojí 25 eur, zatiaľ čo v IC vlaku to je 33 eur. V druhej triede je to 18,70 eur, a v IC je to 24,90 eur,“ priblížil minister.
Okrem zrušenia IC vlakov a toho, že expresy z Bratislavy do Košíc a naopak budú po novom premávať každú hodinu, prinesie nový grafikon, ktorý bude platný o dva mesiace, aj viacero iných noviniek. Ráž cestujúcim sľubuje na trase viac spojov a taktiež osem zastávok navyše. Expresy majú po novom stáť v Trenčíne, Považskej Bystrici, Púchove, Vrútkach, Kraľovanoch, Ružomberku, Štrbe a Margecanoch.
Šéf rezortu dopravy si od tohto kroku sľubuje menej preplnené vlaky či nárast obslužnosti cestujúcich o 2,5 milióna za rok. Zrýchlené ranné a večerné expresy budú stáť namiesto bežných 17 zastávok len na 10 zastávkach. Ich kapacita bude pritom takmer dvojnásobná, takmer 550 miest. Zároveň platí, že expresy na trase Bratislava – Košice budú od decembra povinne miestenkové.
Čítajte viac Slovákom sľubujú vysoký komfort a rýchlu jazdu. Po našich železniciach budú premávať nové vlaky za desiatky miliónov eur (galéria)Riaditeľ národného dopravcu taktiež verejnosti oznámil, že okrem spomínaných expresov bude pridaných aj ďalšie desiatky iných spojov. „My, samozrejme, nekončíme len úrovni Bratislava – Košice. Rádovo pridávame ďalších viac ako 60 párov vlakov,“ podotkol Helexa s tým, že železničný dopravca bude denne vypravovať viac ako 1 800 vlakov denne.
Od decembra tak budú posilnené spoje na tratiach Galanta – Trnava, Senica – Kúty, Zvolen – Banská Bystrica. Spoločnosť predĺži regionálny expres z Nitry až do Bratislavy a posilní spoje Košice – Prešov – Lipany, ďalej Košice – Poprad, Trenčín – Žilina, zavádzajú aj nový medzinárodný spoj Púchov – Horní Lideč. Posilnený bude tiež spoj na trase Žilina – Liptovský Mikuláš.