Na Slovensku predáva čínske autá: Číňania čakajú a upravia ceny, aby mohli pokračovať v modelovej ofenzíve

„Clá budú mať taký efekt, že pravdepodobne urýchlia rozhodnutie, aby čínske značky kupovali a budovali svoje závody v Európe. Tým sa budú môcť vyhnúť clám a znížiť si tak dovozné náklady,“ hovorí riaditeľ autorizovaného dovozcu automobilov značky MG, ktorú vlastní najväčší výrobca áut v Číne Saic, Roman Petrík z MG Motor Slovakia.

23.10.2024 05:00
Roman Petrík, riaditeľ značky MG Foto: ,
Roman Petrík, riaditeľ značky MG Motor Slovakia.
debata (39)
Huliak spolu so Ševčíkom a Ľuptákom odchádzajú z klubu SNS: Spájanie bol prospechársky projekt Andreja Danka
Video

V rozhovore tiež prezrádza, ako sa im darí predávať čínsku značku na Slovensku, čo spôsobia clá voči elektrickým autám vyrábaným v Číne a porovnáva kvalitu áut na oboch kontinentoch. „Dnes Číňania vyrábajú vysoko technologicky vyspelé autá. V kvalite výroby sa vyrovnajú európskym automobilkám. Aktuálne sú v kvalite batérií a technológii elektrického pohonu dokonca porovnateľné a pravdepodobne ešte pred nimi,“ tvrdí Petrík.

Aktuálne sa rokuje o clách zo strany EÚ na elektromobily vyrobené v Číne. Zrejme sa zavedú vo výške od 18 do 45 percent. Čo spôsobia, keď vstúpia do platnosti?

Bude to mať veľký vplyv na výrobcov automobilov v Číne, a preto sa aj niektoré veľké európske automobilky ozvali, že to nedáva príliš logiku. Každý výrobca sa prispôsobí a čakáme, kedy budú clá definitívne potvrdené. Predpokladáme, že výrobcovia v Číne zvýšia ceny elektromobilov a zákazník si bude musieť priplatiť. Aké bude ale predraženie áut, v tejto chvíli to ešte nevieme vyhodnotiť.

Kto vám určí nové ceny?

My ako dovozca máme stanovované nákupné podmienky a ceny priamo od výrobcu približne raz za kvartál. Na základe tých budeme vidieť, ako sa clá premietnu do koncovej ceny. Každý produkt, ktorý sa dováža do EÚ, sa musí precliť a následne sa registruje v EÚ.

Kde sa vyrábajú vozidlá značky MG, ktoré predávate?

Všetky sa vyrábajú v Číne, v Šanghaji. Clo sa dotkne iba áut na čisto elektrický pohon, čiže elektromobilov.

Číňania vo svojej krajine predávajú svoje značky elektromobilov oveľa lacnejšie ako v Európe. Aj keď sa priráta dovozné clo, by mala cena byť citeľne nižšia ako u európskych konkurentov. Bude to tak?

Myslím si, že áno, clá absorbujú a nárast ceny bude nižší. Clá budú mať tiež taký efekt, že urýchlia, aby čínske značky kupovali a budovali svoje závody v Európe. Tým sa vyhnú clám.

Mnoho ľudí má možno predsudky voči čínskym autám, pretože sa boja, že nie sú také dobré ako európske. Je to tak?

Dnes už to nie je tak. Tých ľudí ale chápem, no vychádzajú zo skúseností spred 20 rokov. Dnes Číňania vyrábajú vysoko technologicky vyspelé autá. V kvalite výroby sa vyrovnajú európskym automobilkám. Aktuálne v kvalite batérií sú dokonca ešte pred nimi. Kvality by som sa teda vôbec nebál, naše značky majú najazdené desaťtisíce kilometrov bez porúch. Navyše máme 7-ročnú záruku s nájazdom 150-tisíc kilometrov, počas ktorých ak sa niečo stane, rieši sa to cez záručný proces, ak teda nepríde k poškodeniu, ktoré spôsobí sám zákazník trebárs nejakou haváriou.

Aktuálne máte v ponuke elektromobily približne od 32-tisíc eur? Prečo nie sú lacnejšie, keď v Číne sa predávajú oveľa lacnejšie?

My nie sme výrobca, no do každej cenotvorby sa sčítavajú určité náklady. My auto nakupujeme a distribuujeme ho. My nebenefitujeme z toho, že výrobca má nejaké špeciálne výrobné ceny. V Číne sa predávajú elektromobily oveľa lacnejšie preto, lebo výrobca má celý proces na jednom mieste. Neprepláca technológie, ktoré musí dovážať z celého sveta. Vznikajú tak úspory z rozsahu. Nemusí nikam autá transportovať, z čoho vznikajú ďalšie úspory.

V súčasnosti sa európske automobilky pretekajú, ktorá príde s elektromobilom do 25-tisíc. Ponúkne ho aj značka MG?

Výrobca už na tom pracuje. Dnes nevieme jeho názov. Vždy sa dozvieme jeho názov aj cenu tesne pred jeho uvedením. No kvôli clám všetci čínski výrobcovia prehodnocujú svoju stratégiu. Musia premyslieť, ako budú pokračovať v modelovej ofenzíve. Nemôžete len tak naceniť auto o 30 percent drahšie, lebo ho ťažko predáte a neprerazíte na trhu.

Pod tlakom nástupu lacných čínskych elektromobilov ste znížili ich cenu za posledné roky?

Do strednej a východnej Európy značka MG prišla ešte len v roku 2022, čiže to neviem posúdiť. No lacnejú náklady na vstupe a cena elektromobilov postupne klesá.

V súčasnosti máte trhový podiel elektromobilov asi malý, koľko áut ste tu zatiaľ predali?

Do augusta sme boli v prvej desiatke značiek elektromobilov a dovtedy sme predali 50 áut s čisto elektrickým pohonom značky MG. Teší nás to aj napriek tomu, že tu neexistuje štátna podpora. Veríme, že aj po zavedení ciel výrobca nájde cestu, aby ceny elektromobilov boli aj naďalej prijateľné pre zákazníkov.

Koľko elektromobilov chcete predať na budúci rok?

Dúfam, že predáme oveľa viac ako tento rok. Tento rok všetky autá, ktoré sme objednali, už majú zákazníka a skladové zásoby sú značne obmedzené.

Firmy kupujú vyše 80 percent zo všetkých predaných elektromobilov. Aj u vás je to tak?

Áno.

Vlastník značky MG čínsky Saic hľadá novú fabriku na výrobu áut v Európe, v hre je údajne aj Slovensko. Kde postavia novú fabriku?

Vieme o tom, že v hre je Španielsko, Maďarsko, Česko, ale aj Slovensko. Vzhľadom na prichádzajúce clá je to nevyhnutnosť.

Prečo sa ľudia nemajú báť elektromobilov?

Keď sa cena elektromobilu vyrovná cene auta so spaľovacím motorom, okamžite začínajú prevažovať výhody. Elektromobily majú už aj slušný dojazd, ale áno, chýbajú nám nabíjačky najmä v bytových zástavbách. No keď bude lepšia infraštruktúra a klesne cena, ľudia si to vyskúšajú a potom sa určite vo väčšej miere budú rozhodovať pre elektromobil.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 39 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #čínske autá