V Nemecku majú vodiči tisícky kilometrov zadarmo, Slováci si poriadne priplatia. Ozdravné opatrenia zasiahnu aj šoférov

Od začiatku budúceho roka si slovenskí vodiči budú musieť siahnuť poriadne hlboko do vrecka. Ak často jazdíte po našich diaľniciach a kupujete si 365-dňovú diaľničnú známku, v roku 2025 za ňu zaplatíte o 30 eur viac ako doteraz. Vláda totiž plánuje konsolidovať verejné financie na úrovni 2,7 miliardy eur a medzi opatrenia šetriaceho balíčka sa dostal aj plán na zvyšovanie ročnej ceny diaľničnej známky z aktuálnych 60 na 90 eur.

23.09.2024 16:47
debata (77)
Minister financií Ladislav Kamenický hovorí o konsolidačnom balíčku.
Video
Zdroj: TV Pravda

Pre opatrenie, ktoré má do štátneho rozpočtu priniesť 35 miliónov eur navyše, však slovenskí vodiči v prepočte za cenu na kilometer zaplatia najvyššiu sumu v regióne. Hoci štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma (Smer) hovorí, že nová suma 365-dňovej známky bude v porovnaní s okolitými štátmi najnižšia, v prepočte na kilometer diaľnice už to až tak lichotivo nevyzerá.

Napríklad v susednej Českej republike síce vodiči za diaľničnú známku na rok zaplatia o euro viac ako my, no k dispozícii majú oveľa viac kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V Česku je celkovo asi 1 388 kilometrov rýchlostných ciest, zatiaľ čo na Slovensku len 846. Za kilometer jazdy po diaľnici tak slovenský vodič zaplatí v prepočte desať centov a český vodič len 6,5 centa.

Kollar  Uhlerova Čítajte viac Bude mať drvivý vplyv na ľudí. Odborári hovoria, čo spôsobí škrtiaci balíček vlády

Podobná situácia je aj v ostatných susedných štátoch. Najviac kilometrov rýchlostných ciest, až 1 867, spomedzi našich susedov majú v Maďarsku. Tamojší vodiči tak síce za ročnú diaľničnú známku zaplatia 130 eur, no kilometer jazdy ich vyjde na menej ako 7 centov. Rakúski šoféri zaplatia za ročnú známku 96,40 eura, no dĺžka ich rýchlostných ciest je 1 749 kilometrov – za kilometer tak zaplatia len polovicu z toho, čo vodiči na Slovensku. U našich severných susedov v Poľsku funguje systém kontrolných brán a tamojší vodiči platia mýto len na niektorých vybraných úsekoch.

Len na pripomenutie – od 1. augusta 2024 bol zrušený predaj ročnej diaľničnej známky, ktorá platila len do konca kalendárneho roka, teda vždy len do konca decembra. Aktuálne v platnosti zostáva už iba 365-dňová známka, ktorá platí 12 mesiacov odo dňa, keď si ju vodič zakúpi.

Zmenia sa aj ceny iných známok

Rezort dopravy tvrdí, že nárast ceny 365-dňovej diaľničnej známky o 50 percent je pre našich vodičov prijateľný. „Ministerstvo dopravy reflektuje na to, čo schválila vláda, to znamená na konsolidačné opatrenia. Deväťdesiat eur je výška, ktorú sme vyhodnotili ako ešte prijateľnú pre motoristov. V porovnaní s okolitými krajinami, keď vezmeme do úvahy Česko, Rakúsko, Maďarsko a Slovinsko, je to stále najnižšia 365-dňová známka. Všetky ostatné typy známok sa odvíjajú od tejto sumy, a to na základe smernice Európskej komisie," povedal Choma.

SR ÚV premiér Fico obchodné reťazce zástupcovia stretnutie Čítajte viac Na niektoré potraviny budú oveľa nižšie dane ako doteraz. Budeme aj v obchodoch platiť výrazne menej?

Okrem ročnej známky od začiatku budúceho roka z aktuálnych 5,40 na 8,10 eura zdražie jednodenná diaľničná známka, ktorú si motoristi jazdiaci po našich diaľniciach môžu kupovať len niekoľko posledných týždňov. Mesačnú známku by ste si mali aj v roku 2025 kúpiť za 17 eur, teda za rovnakú sumu ako teraz, a cena 10-dňovej známky by po novom mala klesnúť zo súčasných 12 na 10,80 eura.

Keďže zmeny, s ktorými v rámci konsolidačného balíčka prišla vláda, ešte neprešli schvaľovaním v parlamente, aj tieto sumy by sa mohli zmeniť. „Ja chcem, aby sme sa dohodli, že radšej neznižujme desaťdňové a mesačné a zachovajme tú cenu, aká je," povedal v relácii TA3 V politike predseda koaličnej strany SNS Andrej Danko. Zároveň dodal, že jeho strana sa chce okrem cien ročných diaľničných známok „biť" napríklad aj o výšku sadzby DPH na ubytovanie, ktorá má stúpnuť z aktuálnych 10 na 23 percent.

Staviame pomaly, platíme veľa

Voči nastaveniu novej ceny 365-dňovej diaľničnej známky, ktoré má do štátneho rozpočtu priniesť desiatky miliónov eur – tie majú byť podľa vlády použité na výstavbu diaľnic – sa už stihli vymedziť aj opoziční politici. Napríklad strana SaS hovorí, že šoférovanie bude od budúceho roka „len pre bohatých".

Vláda Roberta Fica (Smer) urobí „zo slovenských diaľnic tie najdrahšie široko-ďaleko! Nikde nie je diaľničná známka na 100 kilometrov diaľnic taká drahá, ako bude čoskoro u nás," tvrdia liberáli.. Upozorňujú tiež na to, že „K najdrahšiemu benzínu vo V4 pribudnú najdrahšie diaľnice. Nielenže tento kokteil pripraví slovenských motoristov o mnoho peňazí, ale vyženie z nášho územia aj platiacich šoférov zo zahraničia," dodáva SaS.

Robert Fico Čítajte viac Fico sa stretol s reťazcami a obchodníkmi. Sľúbili, že ľudia pocítia nižšiu DPH na potravinách

Hoci, ako tvrdia predstavitelia rezortu dopravy, bude 365-dňová diaľničná známka na Slovensku lacnejšia ako v okolitých krajinách, nejde o výrazné sumy. Ako sme spomínali, v porovnaní s Českou republikou bude naša ročná známka lacnejšia v prepočte približne len o jedno euro a Rakúšania zaplatia len o 6,40 eura viac. Keďže si v porovnaní s našimi susedmi za tento typ diaľničnej známky zaplatíme veľmi podobnú sumu, do úvahy je potrebné zobrať aj dĺžku diaľničného systému a kvalitu ciest.

Diaľnice sa totiž u nás stavajú pomaly a politici už desaťročia bez výraznejšieho úspechu sľubujú diaľnicu, ktorá má prepojiť Bratislavu s Košicami. Tá je zatiaľ stále v nedohľadne. Platí tak, že Slovensko od svojho vstupu do Európskej únie (EÚ) nemá prepojený západ a východ krajiny aj napriek tomu, že sme za 20 rokov z európskych fondov získali na výstavbu diaľničných úsekov miliardy eur.

Analytici Útvaru hodnoty za peniaze minulý rok vypočítali, že na Slovensku sa diaľnice od začiatku prípravy po koniec výstavby stavajú priemerne 14 rokov. Susední Poliaci za posledných 20 rokov vybudovali na svojom území asi 4-tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest – do roku 2030 počítajú s tým, že to od ich vstupu do EÚ (roku 2004) bude celkovo až 5-tisíc kilometrov.

Rozdiel v pomere cena – výkon je zrejme najviditeľnejší v Nemecku. Vodiči osobných áut do 3,5 tony za prejazd po diaľniciach neplatia nič. Platí pritom, že v Nemecku je jedna z najdlhších diaľničných sietí v rámci EÚ – vyše 13-tisíc kilometrov rýchlostných ciest.

Niektoré úseky sú zadarmo

Rezort dopravy výrazné zvýšenie ceny 365-dňovej diaľničnej známky obhajuje aj tým, že od 1. augusta tohto roka je viacero úsekov na našich diaľniciach zadarmo. Štátny tajomník ministerstva Choma pripomína, že celkovo ide o 200 kilometrov – teda asi o jednu tretinu celej diaľničnej siete u nás.

Nová vyhláška ministerstva dopravy totiž už viac ako mesiac a pol zaručuje, že šoféri si na 23 vybraných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest nemusia kupovať známky. Rezort vypočítal, že tento krok pripraví Národnú diaľničnú spoločnosť tento rok o asi 100-tisíc eur a v ďalších rokoch asi o 200-tisíc eur ročne. „Predpokladané zníženie príjmov Národnej diaľničnej spoločnosti v príslušnej výške predstavuje expertný odhad na základe predikcie správania vodičov. Negatívny vplyv bude v rovnakej výške kompenzovaný znížením celkových výdavkov diaľničiarov na činnosti, ktoré jej vyplývajú zo zákona,“ komentoval pred niekoľkými mesiacmi rezort dopravy.

Beáta Jurík / Štefan Kišš / Michal Šimečka / Čítajte viac Opozícia už vyčíslila, o koľko si ľudia priplatia kvôli Ficovmu šetriacemu balíčku: Trojčlenná rodina zaplatí 1000 eur

Konkrétne ide napríklad o úseky, ktoré sa nachádzajú na diaľnici D4 v hlavnom meste či na úseku diaľnice D1 v Žiline. Motoristi už neplatia za prejazd cez úseky rýchlostných ciest pri Nitre R1 a R7 či cez podtatranský úsek D1 Poprad-Západ – Poprad-Východ na východe krajiny.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 77 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #diaľničné známky #konsolidačný balíček #konsolidácia verejných financií