Počet registrovaných áut s nejakým druhom elektrického pohonu tvoril pri nových registráciách v júli tohto roku takmer tretinu všetkých registrovaných nových osobných vozidiel. Väčšina z nich bola hybridná, pohon bol teda kombinovaný s nejakým typom spaľovacieho motora. Čisto elektrický pohon malo 5,22 percenta z celkovo 6 819 nových vozidiel zaregistrovaných v júli tohto roku. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu.
Ceny e-áut sú stále vyššie
Problémom je vysoká cena, ktorá mnohých záujemcov o kúpu nového auta v súčasnosti stále odrádza. Inštitút environmentálnej politiky vypočítal, že v nižšej a strednej triede boli elektromobily v roku 2022 drahšie priemerne o 65 až 80 percent, vo vyššej triede boli rozdiely približne 13 až 23 percent. Rozdiely v cenách zostávajú dodnes, zaobstaranie elektromobilu je stále drahšie, no Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu, upozorňuje na to, že lacnejšia prevádzka elektromobilu dokáže cenový rozdiel rýchlo zmazať.

„Po dvoch rokoch používania elektromobilu, ak zohľadníme všetky náklady používania vrátane nákladov na servis, pohonné hmoty a podobne, pri najazdení dvadsaťtisíc kilometrov, to auto stojí rovnako bez ohľadu na to, či má spaľovací motor, alebo elektrický pohon,“ povedal počas konferencie Matušek. „Ak do úvahy vezmem napríklad domáce solárne panely, tak tá bilancia sa začína okamžite preklápať v prospech elektromobilu.
Dôvody, pre ktoré dnes ľudia váhajú pri kúpe auta s elektrickým pohonom, je práve vyššia cena a do určitej miery chýbajúca infraštruktúra nabíjacích staníc. Na konci prvého kvartálu tohto roku bolo na Slovensku celkovo 2 008 verejných nabíjacích bodov v celkovo 807 lokalitách s inštalovaným výkonom 95 456 kilowattov. Medziročne sa počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 27 percent a počet lokalít o 23 percent. Najvýraznejšie, takmer o 56 percent, narástol celkový inštalovaný výkon. Na porovnanie, v roku 2019 bolo nabíjacích bodov na Slovensku 352.
Elektrickej energie je dosť
Podľa Radovana Potočára, analytika webu Energie-portal.sk, je na Slovensku dostatok elektrickej energie na to, aby sa sieť nabíjacích staníc mohla ďalej rozvíjať. „Aktuálne sme so spotrebou na úrovni roka 1994. Vlani a aj predvlani spotreba výrazne klesla. Môže za to zníženie priemyselnej výroby a aj odstavenie fabriky Slovalco. Na druhej strane, každý scenár smerom do budúcnosti ráta s určitým zvýšením spotreby,“ povedal Potočár počas konferencie.
Tieto scenáre budúcej spotreby modeluje Slovenská elektrizačná prenosová sústava a Potočár upozornil na to, že niektoré predikcie počítajú s výrazným nárastom spotreby. Sú ale aj scenáre, kde je nárast iba mierny. Vyššia spotreba môže vyplývať okrem iného aj z toho, že sa bude elektrifikovať priemysel a budú vznikať aj nové náročné odvetvia ako baterkárne. Prispeje aj zmena vykurovania a výraznejšie využívanie tepelných čerpadiel.

Elektromobily však podľa neho zmenia spôsob, akým bude musieť elektrická sústava fungovať. Tvár celej siete ale podľa neho mení aj to, že je čoraz viac decentralizovaná. Vznikajú samostatné body výroby energie, teda napríklad rôzne fotovoltické panely. „V tomto ohľade môžu byť elektromobily súčasť problému, ale aj riešenia,“ hovorí Potočár s tým, že výraznejšie využívanie elektromobilov môže prispieť k regulácii siete.
Zatiaľ však nie je jasné, aká bude budúcnosť, v ktorej by rástol počet elektromobilov, do určitej miery to teda môže byť hrozba. „S tým všetkým súvisia nevyhnutné investície do sústav, viac fotovoltiky znamená zahusťovanie sietí, viac trafostaníc, vyšší odber aj na sídliskách bude znamenať nevyhnutnosť investícií aj na strane distribučných spoločností,“ hovorí Potočár s tým, že súčasný počet elektrických vozidiel na Slovensku je príliš nízky na to, aby to bol problém pre elektrickú sieť.
Hostia konferencie sa zhodli na tom, že na Slovensku chýba podpora elektromobility zo strany štátu, v súčasnosti nie je otvorená žiadna dotačná schéma.
„My sme odporúčali ministerstvu hospodárstva, aby na dotáciu využilo pravdepodobne nevyužité zdroje z plánu obnovy, pravdepodobne budú stámilióny voľné. Boria sa aj s tým, že kde minúť 300 miliónov určených na podporu transformácie priemyslu,“ povedal počas konferencie Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
Druhou možnosťou by podľa neho bolo využitie Modernizačného fondu. Vláda počas jari vysielala signály, že skúma možnosti zavedenia podpory, žiadny konkrétny výsledok z toho podľa hostí konferencie zatiaľ nie je. Slovensko tak ostáva jednou z krajín, ktorej chýba systematická podpora elektromobility.