Jedna z najväčších investícií
V súvislosti s výstavbou gigatovárne na výrobu batérií do elektromobilov pri Šuranoch sa hovorí o tom, že Slovensko by sa mohlo zaradiť medzi svetovú špičku v tomto segmente. Investícia vo výške 1,2 miliardy eur by mala okrem spomínaných vyše 1 300 pracovných miest priniesť nové výskumné a vývojové centrum.
Vláda si od tohto projektu sľubuje, že výraznou mierou prispeje k transformácii slovenského automobilového priemyslu a investor hovorí o príspevku k znižovaniu globálnych emisií a podpore prechodu na obnoviteľné zdroje. „Máme reálnu možnosť stať sa svetovým lídrom v produkcii batérií na obyvateľa. Veríme v svet, kde technológie slúžia ľudstvu a prírode. Ten svet máme dnes na dosah,“ podotkol pred niekoľkými mesiacmi výkonný riaditeľ Gotion InoBat Batteries Pavol Krokoš.
Vláda v polovici júna tohto roka schválila pre projekt gigatovárne na výrobu batérií štatút významnej investície a investičnú pomoc v sume 214 miliónov eur. Z tejto sumy štát konzorciu vyplatí 150 miliónov vo forme dotácie a zvyšných 64 miliónov bude predstavovať úľava na dani z príjmov.
Rezort hospodárstva na čele s ministerkou Denisou Sakovou (Hlas) v tejto súvislosti pripomenul, že čínska spoločnosť Gotion prevádzkuje po celom svete celkovo 14 gigafabrík s celkovou kapacitou prevyšujúcou 100 gigawatthodín. Spoločnosť v roku 2023 dosiahla globálny obrat vo výške 3,9 miliardy eur a zaujímavosťou je, že nemecký Volkswagen, ktorý je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku, vlastní v spoločnosti 24,77-percentný podiel. Takúto veľkú investíciu naša krajina potrebuje aj podľa odborníkov. „Ak by sme batérie nevyrábali na S
Slovensku, naše automobilky by ich museli stále viac dovážať zo zahraničia, keďže do roku 2035 prejdú na výrobu elektromobilov. Takto by, samozrejme, podstatná časť pridanej hodnoty vozidla odchádzala napríklad do Poľska či Maďarska, kde batériové gigatovárne existujú a ďalšie sa stavajú. Podľa prepočtov našej asociácie budú slovenské automobilky potrebovať v roku 2035 ročnú výrobnú kapacitu až dvoch takýchto gigafabrík, aká bola ohlásená,“ povedal už skôr pre Pravdu Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
Zhrnuté a podčiarknuté – prvá veľká baterkáreň na Slovensku je historicky druhou najväčšou investíciou na Slovensku. Prvenstvo si v tomto smere stále drží investícia britskej automobilky Jaguar Land Rover, ktorá do modernej výrobnej prevádzky áut pod Zoborom vložila 1,4 miliardy eur.