„Predpokladáme, že ceny by sa mohli v najbližšom období udržať okolo súčasných úrovní s priestorom pre ďalší limitovaný pokles,“ odhaduje analytik J&T banky Stanislav Pánis.
Znamená to, že ak ste presne pred rokom v auguste za plnú 50-litrovú nádrž benzínu zaplatili 85,8 eura, v súčasnosti to bolo už iba 77,45 eura.
Podobne klesli aj priemerné ceny motorovej nafty. Tie sa pred rokom pohybovali na úrovni 1,633 eura za liter, čo znamená, že za plnú nádrž v tom čase vodiči zaplatili 81,65 eura. Koncom augusta 2024 zaplatili motoristi za liter nafty 1,46 eura, čo znamená, že v porovnaní s minulým rokom aktuálne na plnej nádrži ušetria ešte viac ako pri benzíne, až 8,70 eura.
Čítajte viac Ukrajina prvýkrát hovorí, že zastaví ruskú ropu do Európy. Potom Podoľak výrok korigovalCenami pohonných hmôt nezatriasla ani „kauza" Lukoil, po ktorej hrozilo, že na Slovensko prestane prúdiť výrazná časť ruskej ropy. Analytici hovoria, že za tým stojí pozitívny vývoj na trhu s čiernym zlatom a podľa niektorých budú jeho ceny pokračovať v poklese.
Prečo ceny klesajú?
Z dát Štatistického úradu vyplýva, že podobne nízke ceny benzínu ako počas 34. týždňa tohto roka sme na našich benzínkach mali naposledy v decembri 2023. Ešte koncom marca tohto roka pritom vodiči na benzínových pumpách platili 1,80 eura za jeden liter 95-oktánového benzínu a 1,57 eura za jeden liter nafty.
Situácia sa však v priebehu posledných mesiacov začala otáčať aj napriek katastrofickým scenárom o tom, že na Slovensko prestane prúdiť ropa z Ruska. Analytik finančných trhov investičnej spoločnosti XTB Marek Nemky v tejto súvislosti vysvetľuje, že „pokračovanie znižovania cien bolo výsledkom nižších marží rafinérií a pozitívnym vývojom na trhu s ropou."
Expert však zároveň dodáva, že ceny ropy na trhu výrazne kolíšu. „Ropa zostáva však výrazne volatilná v súčasnosti a v danom týždni poklesla o 0,82 percenta. V tomto týždni ju vidíme ešte mierne nižšie, na cene 79 dolárov za barel ropy Brent, teda o 0,02 percenta nižšie," píše Nemky. Podľa finančného analytika stojí za turbulenciami v cenách vývoj na Strednom východe. Okrem konfliktu medzi Izraelom a Hamasom mala na ceny výrazný vplyv aj situácia v Lýbii, kde je pre mocenské boje ohrozená celá štátna produkcia čierneho zlata.
Čítajte viac Žiadna pomoc z Bruselu s ruskou ropou pre Slovensko a Maďarsko. Diplomati prezradili, aký postoj zaujme úniaRast cien ropy však netrval príliš dlho a pod ich pokles na napokon podpísali nižšie rafinérske marže. Vďaka nim môžeme vidieť, že veľkoobchodné ceny pohonných hmôt v Rotterdame sú na nižších hodnotách. „To nám dáva signál, že ceny pohonných hmôt zatiaľ nebudú zaznamenávať výrazný rast. Práve naopak, pravdepodobne bude ešte naďalej dochádzať k poklesu cien pohonných hmôt," dodal Nemky.
Podľa českého ekonóma z Trinity Bank Lukáša Kovandu budú v nasledujúcich dňoch ceny pohonných hmôt aj naďalej klesať. Cena ropy bude podľa neho padať ešte viac.
„K trvalejším dôvodom poklesu ceny ropy patrí pomerne slabý ropný dopyt Číny, ktorej ekonomika tento rok podľa prieskumu agentúry Bloomberg nedosiahne vytýčený cieľ päťpercentného rastu HDP. Čína je najväčším svetovým dovozcom ropy, takže oslabovanie jej ekonomiky tlačí cenu komodity nadol aj napriek opakovanému poklesu stavu ropných zásob v USA, aj napriek rastu napätia na Blízkom východe a konečne aj napriek prepadu líbyjskej ropnej produkcie na menej ako polovicu, ktorý nastal tento týždeň," zhrnul Kovanda.
Pánis z J&T banky zase pripomína, že ceny pohonných hmôt klesajú naprieč celou Európou. Čo sa týka našich susedov, tak platí, že najlacnejší benzín majú v Poľsku (v prepočte asi 1,48 eura), pričom v Českej republike je drahší približne iba o jeden cent. Niečo viac ako 1,50 eura platia za benzín Maďari a o niečo menej ako 1,55 eura platia Rakúšania. „V Taliansku a Grécku ako ďalších obľúbených dovolenkových destináciách sa benzín pohybuje na úrovniach tesne nad 1 euro a 80 centov. V Bulharsku stojí palivo do zážihových motorov asi 1 euro a 30 centov a v Rumunsku zaplatíme okolo 1 euro a 47 centov," hovorí analytik.