Analytici sa pýtajú, či sa to oplatí
Na jednej strane hovorí štát, že strategické investície budeme stavať rýchlejšie, no na strane druhej ich už nebudú prepočítavať analytici z Útvaru hodnoty za peniaze. Tí sa pozerali na to, ako štát míňa peniaze, no po novom práve vďaka zákonu o strategických investíciách to už nebudú robiť. Na tunel sa pozrú maximálne analytici ministerstva dopravy.
V každom prípade, v máji 2023 vydali odborníci z Útvaru štúdiu, či sa vôbec tunel Karpaty oplatí.
Vtedy napísali: „Ekonomickú návratnosť predloženého projektu nie je možné vyhodnotiť, nakoľko súčasný preferovaný variant vo zverejnenej štúdii posudzovaný nebol. Zverejnená štúdia z roku 2009 je neaktuálna a nevyplýva z nej jasná potreba, ako a kedy diaľnicu D4 dostavať. Podľa Plánu udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja výstavba diaľnice D4 Rača – Záhorská Bystrica nebude patriť medzi dôležité opatrenia na zlepšenie dopravy aspoň do roku 2050,“ upozorňujú analytici. Varujú tiež pred tým, že projekt sa oneskorí a minie sa naň viac peňazí, ako je plánované.
Druhou neznámou je, odkiaľ štát zoberie na výstavbu peniaze. V Čase, keď minister financií Ladislav Kamenický hľadá, kde ušetrí 1,4 miliardy eur, nie je peňazí nazvyš. Ráž zatiaľ neprezradil, kde by ich našiel.