Pokračovanie článku: Z Viedne do Bratislavy cez tunel. Štát plánuje obrovskú investíciu pre motoristov

Rýchlejšia výstavba?

S výstavbou v masíve Malých Karpát pomôže štátu zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a výstavbu. V zozname kľúčových strategických stavieb sa projekt tunela Karpaty ocitol vedľa ďalších 16 projektov. Nachádza sa v ňom napríklad diaľnica D3 v úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto, diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, I. etapa, či diaľnica D3 v úseku Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil a iné projekty.

Nový zákon by mal podľa slov šéfa rezortu dopravy významným spôsobom urýchliť výstavbu projektov so spoločensky významnou hodnotou. Pri všetkých stavbách, ktoré sa ocitnú na zozname významných, budú zrýchlené administratívne procesy – ide najmä o povoľovacie procesy či o rýchlejšie vyvlastňovanie pozemkov pod stavbami.

Tunel Karpaty Foto: EIA
Tunel Karpaty7 Tunel Karpaty

Na druhej strane si pripomeňme výstavbu iného – zatiaľ najdlhšieho – slovenského tunela. Višňové už malo byť dávno hotové, no dodnes tadiaľ šoféri nejazdia. Štátu trvá dlho, kým celý tunel konečne postaví.

Rezort dopravy pri prijímaní zákona argumentoval tým, že podobné projekty sú realizované veľmi pomaly, a preto treba pri niektorých z nich zrýchliť tempo výstavby. Legislatívna zmena môže v praxi skrátiť čas výstavby až na polovicu – z priemerných osem rokov na štyri.

Susko, šimečka Čítajte viac Ľudia kradnú čoraz viac, tvrdia niektoré reťazce a skloňujú trestnú novelu. Nikto nechodí kradnúť s Trestným zákonom v ruke, oponuje minister Susko

Okrem toho by v prípade tunela Karpaty mohla potenciálne pomôcť aj technológia z Číny, ktorá by jeho výstavbu výrazným spôsobom zrýchlila. Minister Ráž totiž začiatkom júna vycestoval do čínskeho Šanghaja, kde v priamom prenose sledoval, akú technológiu používajú tamojší stavebníci pri výstavbe tunelov. Ide o technológiu tunnel boring machine, ktorá celý proces razenia tunela urýchľuje.

„Ak sa bavíme o tom, že slovenské kopce sú plné vody a tunelovacia technika je tam náročná, tak táto technológia má všetky tieto problémy absolútne vyriešené. Nemusíme sa báť žiadneho úniku vody, nebudeme potrebovať odvodňovacie kanály. Vo Višňovom sú problémy s tým, že treba prerábať odvodňovacie kanály. Aj v tuneli Čebrať sú masívne odvodňovacie prvky,“ odkázal z Číny minister Ráž. Zároveň dodal, že ide o technológiu, ktorá je naprojektovaná aj pre tunel Karpaty a možno aj pre iné podobné stavby na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 136 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #tunel Karpaty #Jozef Ráž