„Nič zásadného sa nemení. Ruská ropa bude južnou vetvou ropovodu Družba ďalej veselo prúdiť. Maďarsko a Slovensko totiž budú opäť odoberať ruskú ropu od Lukoilu, a to napriek sankciám, ktoré začiatkom júna voči tejto ruskej spoločnosti v sprísnenej podobe uplatňuje Kyjev,“ uviedol Kovanda.

Nová zmluva medzi maďarským podnikom MOL, ktorý ovláda aj bratislavskú rafinériu Slovnaft, a ruskou spoločnosťou Lukoil by mala platiť už začiatkom jesene. Zmenou oproti doterajšej situácii bude podľa Kovandu to, že Lukoil už nebude zodpovedný za prepravu ropy až na ukrajinsko-maďarské hranice, ale len na rusko-ukrajinské. Potom už zodpovednosť prevezme MOL.
„To sa ale predraží o približne 1,5 dolára na barel, a to pre vyššie bezpečnostné riziko, ktoré si vyžiada rast nákladov na poistenie,“ podotkol Kovanda s tým, že aj tak ruská ropa od Lukoilu zostane naďalej pre MOL cenovo atraktívnejšia oproti alternatívnej ropy prepravovanej z chorvátskeho pobrežia.

Európska únia tak podľa Kovandu nedosiahla svoje ciele. Tá vyzývala behom leta Budapešť a Bratislavu, aby sa preorientovali na dovoz ropy z iných častí sveta. „K tomu však evidentne nedôjde,“ dodal Kovanda. Svoje tak podľa neho nedosiahne ani Kyjev. Ropa od ruského Lukoilu bude naďalej prúdiť cez ukrajinské územie. „Avšak, pokiaľ Kyjevu naozaj išlo o sankcionovanie všetkej ruskej ropy, musel by sankcie uvaliť na ďalšie ruské spoločnosti prepravujúce ropu cez ukrajinské územie, napríklad aj na spoločnosť Rosnefť, ktorá zaisťuje dodávky ropy napríklad do Českej republiky,“ konštatoval Kovanda.