Minister Ráž verí, že verejné obstarávanie úseku s dĺžkou približne 14 kilometrov, ktorého súčasťou budú aj dva tunely, prebehne hladko a v lehotách, ktoré určuje zákon. K tomu by mohla prispieť aj nová legislatíva, ktorá pri výstavbe strategických stavieb zrýchľuje vybavovanie povoľovacích procesov či vyvlastňovanie pozemkov, na ktorých má takýto objekt stáť.
Rezort dopravy pritom ešte v marci odhadoval, že suma na výstavbu úseku by sa mala pohybovať na úrovni približne jednej miliardy eur. Analytici Útvaru hodnoty za peniaze v tejto súvislosti vyhodnotili, že potreba postaviť na úseku dva tunely a chrániť vodné zdroje objektívne zvyšuje náklady na výstavbu úseku. Najvyššia suma bude pritom smerovať na výstavbu samotných tunelov. „Po prepočítaní vyjde jeden kilometer na 144 miliónov eur, čo je dvojnásobne viac ako pri existujúcich tuneloch na D1 či R4. Širšou rúrou sa dá vysvetliť len asi 14 percent z cenového nárastu," zdôrazňujú analytici.
Kľúčový úsek s dvomi tunelmi
Obstarávanie je už zverejnené vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. „Myslím, že všetci sme na toto čakali, Turany – Hubová, takzvaný zakliaty úsek, veľa sa o tom špekulovalo, ale konečne sa toto všetko podarilo rozlúsknuť a máme za sebou významný míľnik," vyhlásil minister Ráž, podľa ktorého ide o najdôležitejší úsek na diaľnici D1 medzi hlavným mestom a Košicami.
Čítajte viac Výstavba "zakliateho" úseku je o krok bližšie k realite. Ráž ohlásil historicky najvyššiu investíciu diaľničiarovPodľa diaľničiarov ide o kľúčový úsek „pre dobudovanie celistvého diaľničného ťahu D1, ktorý tvorí hlavnú cestnú os v smere západ – východ. Projekt nadväzuje na diaľničné stavby D1 Dubná Skala – Turany na západnej strane a D1 Hubová – Ivachnová na východnej strane." Diaľničná spoločnosť na svojom webe dodáva, že zatiaľ ide o posledný nerozostavaný úsek budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, „ktorý chýba na skompletizovanie celého hlavného dopravného a urbanistického koridoru v osi Bratislava – Trnava – Prešov – Košice, ako aj súčasť vetvy „A“ transeurópskeho dopravného koridoru číslo päť".
Generálny riaditeľ diaľničiarov Filip Macháček dodal, že vyhlásením tohto verejného obstarávania sa dokončenie diaľnice do Košíc pohlo o významný krok dopredu. „Národná diaľničná spoločnosť nastavila procesy tak, aby sme sa dokázali vysporiadať hádam so všetkým, čo pripraví proces verejného obstarávania, a že sa nám podarí tento úsek dostať do života," podotkol Macháček s tým, že podľa neho čaká na dokončenie tohto úseku celé Slovensko.
Súčasťou stavby majú byť okrem iného aj tunely Korbeľka (vyše 5,8 kilometra) a Havran (takmer 2,9 kilometra). Okrem toho sa na úseku nachádza aj desať trvalých mostov a navrhnutý je aj jeden dočasný most, ktorý má viesť ponad rieku Váh.