Na Slovensku postavia Číňania svetovú továreň. Zaradíme sa medzi elitnú špičku

Investícia za viac ako miliardu eur a vyše 1 300 nových pracovných miest. Aj to sľubuje nová zmluva na výstavbu závodu na výrobu batérií do elektromobilov, ktorú Slovensko podpísalo s konzorciom firiem InoBat a skupiny Gotion. Ide o historicky druhú najvyššiu investíciu na Slovensku. Prvou aj naďalej zostáva investícia britskej automobilky Jaguar Land Rover. Tá totiž minulý rok pod Zoborom otvorila modernú výrobnú prevádzku áut, do ktorej vložila celkovo 1,4 miliardy eur.

21.06.2024 05:00
SR Bratislava MH EKO vláda GIB EnergyX... Foto: ,
Na snímke vľavo prezident Gotion EMEA Steven Cai a vpravo podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková (Hlas-SD).
debata (129)
Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov
Video
Zdroj: TV Pravda

Spoločnosť GIB Energyx Slovakia v Šuranoch, ktorá je spoločným podnikom čínskej a slovenskej spoločnosti, dostane od štátu investičnú pomoc vo výške 214 miliónov eur, z ktorých 150 miliónov eur bude vo forme dotácie a 64 miliónov eur bude predstavovať úľavu na dani z príjmov. „Vďaka tejto zmluve nám na Slovensku vznikne jedna veľká gigafabrika na výrobu batérií, ktoré sa budú používať pri výrobe elektromobilov," povedala v tejto súvislosti ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas).

Ministerka priblížila, že spoločnosť pri plnej prevádzke dokopy zamestná viac ako 1 300 ľudí, ktorí budú u nás vyrábať približne 20 gigawatthodín kapacity ročne. Prvá testovacia vzorka by zo závodu mala vyjsť v roku 2025 a plná výroba sa podľa Sakovej očakáva v júni 2027.

SR ÚV MH Fico Saková rokovanie kontrola TK BAX Čítajte viac Prichádza druhá najväčšia investícia v dejinách Slovenska. Prácu si nájde zhruba 1 300 ľudí

Najmodernejšia fabrika

Konzorcium zdôrazňuje, že v Šuranoch bude stáť najmodernejšia fabrika na výrobu batérií pre elektromobily, ktorá bude zároveň spĺňať najprísnejšie environmentálne a technologické štandardy. „Úspešná realizácia projektu na Slovensku by nebola možná bez silnej podpory slovenskej vlády a úzkej spolupráce s našimi partnermi. V duchu princípu ,na Slovensku, pre Slovensko‘ a s výraznou podporou slovenskej vlády sa snažíme rozvíjať projekt najpokročilejšej batériovej továrne v regióne s nulovou uhlíkovou stopou, pomáhať Šuranom stať sa kľúčovým centrom pre batérie a nové energetické odvetvia v Európe a prispieť tak aj silou Gotionu ku globálnej energetickej transformácii," povedal pri podpise zmluvy predseda predstavenstva Gotion High-tech Li Zhen.

O firme Gotion InoBat Batteries

Gotion InoBat Batteries je spoločným podnikom slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z top troch globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. Volkswagen zároveň vlastní 24,77-percentný podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.

Súčasťou projektu bude aj výskumno-vývojové centrum v Šuranoch, ktoré vytvorí aspoň 50 ďalších pracovných miest určených pre slovenských vedcov. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti GIB Pavla Krokoša bude vplyv fabriky eneromný. „Ovplyvní európske trhy, urýchli inovácie a stanoví nové štandardy pre udržateľnosť. S kapacitou na produkciu tisícok batérií ročne prispejeme k zníženiu globálnych emisií a podpore prechodu na obnoviteľné zdroje energie. Máme reálnu možnosť stať sa svetovým lídrom v produkcii batérií na obyvateľa. Veríme v svet, kde technológie slúžia ľudstvu a prírode. Ten svet máme dnes na dosah," zdôraznil Krokoš.

Generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Marian Boček v súvislosti s výstavbou fabriky hovorí, že Slovensko sa vďaka projektu stane lídrom v technologických inováciách. „Tie zmenia spôsob, akým svet pristupuje k energii a mobilite. Naša fabrika bude patriť medzi najväčšie a najinovatívnejšie svojho druhu na svete. Stane sa centrom transformácie smerom k udržateľnosti a čistej energii, podporí výskum, vývoj a zvýši ekonomickú stabilitu regiónu,“ priblížil Boček.

Jaguar Land Rover Čítajte viac Slovensko môže získať ďalšiu baterkáreň. Chce ju postaviť nitrianska automobilka

Baterkáreň potrebujeme

Vláda podpísala s konzorciom slovenskej a čínskej spoločnosti memorandum o porozumení, v ktorom boli definované podmienky ďalšej spolupráce, už v novembri minulého roka. Následné rokovania medzi vládou a konzorciom, až do aktuálneho podpisu investičnej zmluvy, trvali ďalších sedem mesiacov. Odborníci sa pritom zhodujú na tom, že výroba batérií na Slovensku je nutnosťou.

„Ak by sme batérie nevyrábali na Slovensku, naše automobilky by ich museli stále viac dovážať zo zahraničia, keďže do roku 2035 prejdú na výrobu elektromobilov. Takto by, samozrejme, podstatná časť pridanej hodnoty vozidla odchádzala napríklad do Poľska či Maďarska, kde batériové gigatovárne existujú a ďalšie sa stavajú. Podľa prepočtov našej asociácie budú slovenské automobilky potrebovať v roku 2035 ročnú výrobnú kapacitu až dvoch takýchto gigafabrík, aká bola ohlásená,“ povedal už skôr pre Pravdu Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Pôvodne sa hovorilo o tom, že v Šuranoch by mal takúto fabriku na baterky postaviť nemecký Volkswagen. Nakoniec však iniciatívu v tomto smere prebrali Číňania, ktorí sú už dnes svetovou jednotkou v elektromobilite.

Ionway Čítajte viac Volkswagen a belgický Umicore postavia v Poľsku za 1,7 miliardy eur novú "baterkáreň"

Podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka Čína kontroluje približne 41 percent svetovej ťažby kobaltu a 28 percent lítia, pričom ide o kľúčové prvky pre výroby elektromobilov. „Okrem toho v ďalšej fáze procesu výroby a spracovania má Čína má pod kontrolou až dve tretiny svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny rafinačnej kapacity lítia. Európska únia preto musí čím skôr čeliť otázke, ako pristúpiť k transformácii a nevytvoriť si pritom ďalšiu nebezpečnú závislosť od jednej krajiny pri dovoze vzácnych kovov a vstupov do výroby,“ povedal Horňák.

129 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie d