Európa odpovedá Číne. Hrá nefér a zavedie clá na lacné elektromobily, čím stupňuje obchodnú vojnu

Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že v rámci prebiehajúceho vyšetrovania dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel na batérie v Číne ťaží z nespravodlivých schém dotácií, čo ohrozuje záujmy výrobcov elektromobilov v EÚ.

12.06.2024 13:47
byd ship Foto:
BYD Explorer No.1 už kotví v nemeckom prístave.
debata (3)

Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

polsko Čítajte viac Na juhu Slovenska nový investor spustí výrobu špeciálneho elektromobilu. Naberie nových ľudí

V tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.

Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %.

Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.

Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.

Informácie o zamýšľaných úrovniach dočasných ciel EK poskytuje všetkým zainteresovaným stranám vrátane výrobcom z Únie, dovozcom a vývozcom a ich zastupujúcim združeniam, čínskym vývozcom a výrobcom a ich zastupujúcim združeniam, ako aj členským štátom EÚ. Komisia tak koná v súlade s postupmi stanovenými v základnom antisubvenčnom nariadení EÚ.

Európske automobilky zasiahli obavy

Akcie európskych výrobcov automobilov v stredu klesli po správach, že Európska komisia zavedie clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel na budúci mesiac. TASR o tom informuje na základe správ Reuters.

Komisia v stredu oznámila, že od 4. júla bude predbežne uplatňovať clá na dovážané čínske elektrické vozidlá pre nespravodlivé dotácie, ktoré ohrozujú záujmy výrobcov elektromobilov v Európskej únii (EÚ).

Akciový index automobiliek STOXX v stredu klesol o 1,4 %, pričom akcie Volkswagenu stratili 2,3 % a BMW 2,4 % zo svojej hodnoty a patria medzi najhoršie v rámci nemeckého indexu. Akcie výrobcu luxusných vozidiel Porsche Holding sa prepadli o viac ako 7 %.

Podľa Philippa Houchoisa, analytika spoločnosti Jefferies, nemecké automobilky jasne zasiahol strach z odvety zo strany Číny.

K tomuto tlaku na akcie áut sa pridali aj správy o možných súdnych sporoch v Británii v súvislosti s emisnými testami, ktoré by automobilky mohli stáť viac ako 7,5 miliardy USD (6,99 miliardy e­ur).

Právnici žalobcov, majiteľov dieselových vozidiel, v utorok (11. 6.) na súde v Londýne povedali, že niektorí z najväčších svetových výrobcov automobilov, vrátane amerických, čelia v Británii až 1,5 milióna súdnych sporov.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #elektrombilita