Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Čítajte viac Na juhu Slovenska nový investor spustí výrobu špeciálneho elektromobilu. Naberie nových ľudíV tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.
Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %.
Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.
Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.
Informácie o zamýšľaných úrovniach dočasných ciel EK poskytuje všetkým zainteresovaným stranám vrátane výrobcom z Únie, dovozcom a vývozcom a ich zastupujúcim združeniam, čínskym vývozcom a výrobcom a ich zastupujúcim združeniam, ako aj členským štátom EÚ. Komisia tak koná v súlade s postupmi stanovenými v základnom antisubvenčnom nariadení EÚ.
Európske automobilky zasiahli obavy
Akcie európskych výrobcov automobilov v stredu klesli po správach, že Európska komisia zavedie clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel na budúci mesiac. TASR o tom informuje na základe správ Reuters.
Komisia v stredu oznámila, že od 4. júla bude predbežne uplatňovať clá na dovážané čínske elektrické vozidlá pre nespravodlivé dotácie, ktoré ohrozujú záujmy výrobcov elektromobilov v Európskej únii (EÚ).
Akciový index automobiliek STOXX v stredu klesol o 1,4 %, pričom akcie Volkswagenu stratili 2,3 % a BMW 2,4 % zo svojej hodnoty a patria medzi najhoršie v rámci nemeckého indexu. Akcie výrobcu luxusných vozidiel Porsche Holding sa prepadli o viac ako 7 %.
Podľa Philippa Houchoisa, analytika spoločnosti Jefferies, nemecké automobilky jasne zasiahol strach z odvety zo strany Číny.
K tomuto tlaku na akcie áut sa pridali aj správy o možných súdnych sporoch v Británii v súvislosti s emisnými testami, ktoré by automobilky mohli stáť viac ako 7,5 miliardy USD (6,99 miliardy eur).
Právnici žalobcov, majiteľov dieselových vozidiel, v utorok (11. 6.) na súde v Londýne povedali, že niektorí z najväčších svetových výrobcov automobilov, vrátane amerických, čelia v Británii až 1,5 milióna súdnych sporov.