O tom, že Chorvátsko je pre Slovákov drahé, sa začalo viac hovoriť pred minuloročnou letnou sezónou. V januári 2023 totiž krajina vymenila svoje kuny za euro, čo vyvolalo pochybnosti o tom, či sa ceny za dovolenku v obľúbenej destinácii výrazne nezvýšia. Čísla však prezrádzajú, že zmena meny dovolenkárov zo Slovenska neodradila a do Chorvátska ich v priebehu minulého roka vycestovalo takmer 520-tisíc.
Dovolenkári však so zdražovaním pri „slovenskom mori“ počítať musia. Podľa čísel Chorvátskeho štatistického úradu za máj ceny tovarov a služieb v krajine medziročne narástli o 3,3 percenta. „Ceny ubytovania sa držia na rovnakej úrovni ako minulý rok, ich prípadný nárast je najviac o 5 až 10 percent v závislosti od druhu ubytovania,“ povedal už skôr pre Pravdu riaditeľ Chorvátskeho turistického združenia, ktoré sídli v Českej republike, Miodrag Mlačić.
Čítajte viac Cestou na dovolenku v Chorvátsku sa nám oplatí benzín natankovať v Maďarsku, naftu ešte domaPodľa Mlačića od začiatku roka do druhej polovice mája malo Chorvátsko celkovo už vyše 31-tisíc návštev a viac ako 115-tisíc prenocovaní. „To je v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška nárast o 10 percent pri návštevách a 8 percent pri nocľahoch. Môžeme teda vyhodnotiť, že záujem stráviť dovolenku v Chorvátsku je tento rok veľký,“ priblížil šéf združenia.
Mlačić zároveň pripomenul, že z Bratislavy do chorvátskeho Splitu bol na začiatku mája vypravený aj prvý tohtoročný vlak a novinkou je tiež letecká linka medzi Košicami a Zadarom, ktorá prepája východ Slovenska s Jadranským morom.
Zájazdy ovládlo Turecko
Chorvátsko však nie je destináciou, do ktorej by sa Slováci vyberali prostredníctvom cestovných kancelárií a organizovaných zájazdov. Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie More Stanka Delića je Chorvátsko primárne „autodestináciou“, teda krajinou, kam sa dovolenkári najčastejšie prepravujú prostredníctvom osobných automobilov. To platí aj pre Slovákov, z ktorých väčšina sa do krajiny presúva práve vo svojom osobnom aute alebo v prenajatom karavane.
Platí tiež, že Slováci si ako najčastejší spôsob prepravy do svojej obľúbenej destinácie volia auto. Takmer 52 percent našich cestovateľov si v roku 2022 zvolilo práve túto možnosť, ako sa dostať na dovolenku. Motoristov cestujúcich do Chorvátska cez územie Rakúska v tejto súvislosti určite poteší tohtoročná novinka v podobe jednodňovej diaľničnej známky, ktorú si môžu vodiči pred cestou zakúpiť. To isté platí aj pre Maďarsko, ktoré jednodňovú diaľničnú známku do praxe zaviedlo od 1. apríla tohto roka.
Aj preto oficiálne čísla cestovných kancelárií ukazujú, že v roku 2023 si zájazd do Chorvátska cez cestovku kúpilo len niečo vyše viac ako 48-tisíc Slovákov. Napopulárnejšou destináciou, do ktorej Slováci jazdia prostredníctvom cestovných kancelárií, je Turecko. Pre túto krajinu sa rozhodlo až 209 330 ľudí z celkového počtu 1,1 milióna ľudí, ktorí si zájazd kúpili v agentúre. Okrem spomínaného Turecka navštevujeme radi aj Grécko (vyše 114-tisíc Slovákov), obľúbený je aj Egypt (vyše 81-tisíc) či Tunisko (takmer 49-tisíc).
To, že tieto letoviská sú u Slovákov skutočne obľúbené, potvrdzujú aj samotné cestovné kancelárie. Zároveň však dodávajú, že pokiaľ ide o destinácie, do ktorých sa prepravujú pomocou individálnej dopravy, vedie spomínané Chorvátsko. „Z destinácií s individuálnou dopravou je to, samozrejme, Chorvátsko, ktoré v tejto kategórii má konkurenta len v talianskej oblasti Rimini,“ povedal pre Pravdu šéf cestovnej kancelárie Tip Travel Juraj Vitko.
Čítajte viac Slováci si doprajú all inclusive v hoteloch, tvrdia cestovky. Registrujú obrovský záujem, destinácie zdraželi rozdielneNapríklad v porovnaní s predkovidovým rokom 2019 počet Slovákov, ktorí do Chorvátska cestovali prostredníctvom cestovky, v roku 2023 klesol o 40-tisíc. Čísla Chorvátskeho turistického združenia však hovoria, že do krajiny minulý rok celkovo pricestovalo vyše pol milióna Slovákov. Znamená to, že viac ako tri štvrtiny z nich tak museli k „slovenskému moru“ cestovať na vlastnú päsť.
V období od januára do mája tohto roka zatiaľ podľa Anny Kopičovej z Chorvátskeho turistického združenia navštívilo krajinu vyše 32-tisíc Slovákov. Na základe týchto čísel však zatiaľ nie je možné odhadnúť, ako bude tohtoročná sezóna vyzerať. Cestovné kancelárie však na základe aktuálnych čísel, ako aj počtu návštev z minulého roka, hovoria, že Chorvátsko láme rekordy.
Trendy sa však aj v tomto smere začínajú postupne meniť, aspoň v oblasti organizovaného cestovania prostredníctvom cestovných kancelárií. Z čísel Štatistického úradu SR vyplýva, že z hľadiska dynamiky medziročného vývoja sa zvyšuje záujem o exotickejšie destinácie. Ide „najmä Vietnam a Kubu, ale aj Tunis, Kapverdy, Spojené arabské emiráty a Omán. Nárasty počtu klientov cestujúcich do týchto krajín boli niekoľkonásobné. Až 14-násobne vyšší záujem oproti predchádzajúcemu obdobiu zaznamenal Vietnam, Kuba prilákala 11-násobne vyšší počet klientov,“ píšu štatistici.
Trh vyrieši všetko
Okrem Slovákov je Chorvátsko obľúbenou destináciou aj pre stovky tisíc Čechov. Správy od našich susedov však naznačujú, že trendy sa menia a Česi čoraz častejšie pred Jadranom uprednostňujú napríklad Taliansko či niektorú z exotickejších destinácií. Podľa webu iDnes.cz sa chute českých turistov menia a Chorvátsko uprednostňujú čoraz menej. Vidia za tým najmä rastúce ceny služieb. „Čo sa týka Chorvátska, tak predpokladám, že sa doterajšia masová turistika Čechov postupne presunie inam,“ povedal pre web expert na cestovný ruch Stanislav Zíma.
U Slovákov však zostáva destinácia podľa čísel z minulého roka stále populárna. Počet prenocovaní Slovákov v Chorvátsku dosiahol za minulý rok takmer 3,3 milióna a do mája tohto roka už vyše 126-tisíc. Delić z cestovnej kancelárie More však upozorňuje, že napriek týmto číslam vytvárajú slovenskí turisti približne od 2,5 do 4 percent tržieb chorvátskeho cestovného ruchu.
Slováci pritom k Jadranskému moru prichádzajú čoraz častejšie nielen ako dovolenkári, ale aj ako majitelia nehnuteľností. Svoju nehnuteľnosť v prímorskej krajine vlastnia desiatky tisíc Slovákov.
Delić v tejto súvislosti upozornil na to, že ani stúpajúce ceny týchto Slovákov neodrádzajú od života v Chorvátsku. Zároveň tvrdí, že zdražovanie v krajine podľa neho nie je horšie ako v Grécku, Taliansku či Španielsku a na tamojšie ceny sú zvyknutí z domoviny aj Slováci žijúci v hlavnom meste. „Vysoké ceny v Chorvátsku sú problémom pre domácich a ostatných ľudí, ktorí v krajine žijú či podnikajú. Napriek tomu tu dokážu fungovať 365 dní v roku. Nevidím dôvod na to, aby niekto, kto žije v Bratislave a funguje v tamojších cenách, bol v Chorvátsku nepríjemne prekvapený,“ dodal šéf cestovky.
Čítajte viac Slováci sú doma s deťmi rekordne dlho, OECD volá po skrátení rodičovskej dovolenky. Ondruš poslal Parížu jasnú odpoveďA aký je teda recept na to, ako zvládnuť stúpajúce ceny v obľúbenej destinácii? Podľa Delića je dôležité vedieť, čo je možné porovnávať – nemôžeme napríklad porovnávať cenu menu v reštaurácii v Dubrovníku či Zadare s cenou na Slovensku. „Trh je ten, ktorý určí, či sú ceny zvládnuteľné alebo nie. Ak to nejaká chorvátska prevádzka s cenami preženie, tak by mala byť v strate,“ ozrejmil Delić s tým, že v mnohých podnikoch je cena rovnaká ako v Bratislave a dovolenkári by mali sledovať, kam chodia jesť či nakupovať domáci.