Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) už vyhodnotil pripravovaný projekt výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová v plnom profile s dvoma tunelmi. Ide o posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek hlavnej domácej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Analytici z Ministerstva financií SR odporúčajú hľadať priestor na optimalizáciu vysokých investičných nákladov. Tie podľa štúdie realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dosahujú predbežne 1,9 miliardy eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH), z toho stavebné náklady sa odhadujú na 1,6 miliardy eur. Súčasťou 13,5-kilometrového úseku spájajúceho Turiec s Liptovom majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov).
Táto diaľnica bude podľa hrubého rozpočtu v štúdii historicky jednou z najdrahších na Slovensku. „Štúdia NDS rieši len jedno trasovanie s tunelmi Korbeľka a Havran dokopy v dĺžke 8,6 kilometra. Potreba postaviť tunely a chrániť vodné zdroje spolu s náročným terénom objektívne zvyšujú náklady," informoval v piatok na sociálnej sieti ÚHP. Podľa neho pozornosť vzbudzujú najmä náklady na tunely. Po prepočítaní vyjde 1 kilometer na 144 miliónov eur, čo je dvojnásobne viac ako pri existujúcich tuneloch na D1 či R4. Širšou rúrou sa dá vysvetliť len asi 14 % z cenového nárastu," poznamenali analytici. Ako podotkli, neznamená to, že tunel musí byť o polovicu lacnejší, upozorňuje to však na potrebu bližšieho preskúmania rozpočtu.
Čítajte viac Štát chce stavať diaľnice z dôchodkov. Môže to byť výhodné pre štát aj pre sporiteľov?Najpodstatnejšia podľa ÚHP vyzerá byť položka v rozpočte s názvom „razený tunel“ za 870 miliónov eur, ktorá nie je podrobnejšie štruktúrovaná. „Za vysokými nákladmi môže byť dvojité započítanie niektorých prác alebo ocenenie maximalistických riešení výrubu a opatrení na ochranu vôd. Na overenie položky v rozpočte je potrebný podrobnejší rozpočet jednotlivých objektov," uviedli analytici. Odporúčajú preto bližšie špecifikovať položku „razený tunel“ a preskúmať ich nákladovú opodstatnenosť. „Jasný a dobre štruktúrovaný rozpočet a výsledná predpokladaná hodnota zákazky budú mať zásadný vplyv na výsledok verejnej súťaže. Čím viac podrobností, tým lepšie môže zhotoviteľ odhadnúť potreby a riziká stavby a vo výsledku navrhnúť nižšiu cenu," dodal ÚHP.
Dostavaná D1 pomôže Slovensku splniť medzinárodný záväzok a strategický cieľ prepojiť dve najväčšie slovenské mestá. Tiež má vyriešiť dopravnú situáciu na súčasnej ceste medzi Turanmi a Hubovou. Vodičom skráti trasu medzi východom a západom o 5 kilometrov a ušetrí 8 – 14 minút. Ministerstvo dopravy SR a NDS predbežne plánujú dostavať D1 ďalej na východ za Košicami po hranicu s Ukrajinou.