Slováci si doprajú all inclusive v hoteloch, tvrdia cestovky. Registrujú obrovský záujem, destinácie zdraželi rozdielne

Z jednej krízy do druhej: najprv pandémia, potom veľké zdražovanie. Aktuálne to vyzerá, že veľké krízy sú aspoň nateraz zažehnané a leto si Slováci plánujú vychutnať. Vyplýva to zo slov oslovených najznámejších cestovných kancelárií, ktoré hovoria, že leto 2024 prekoná doterajšie roky v záujme ľudí vycestovať za oddychom.

25.05.2024 05:00
debata (33)
IDE O PENIAZE - Michael Szatmary
Video

Letná sezóna sa o pár dní rozbehne naplno a cestovky to vidia aj na číslach. Trendom je rezervovať si dovolenku vopred a najlepšie v all inclusive hoteli, kde majú ľudia raňajky, obedy a večere spolu s nápojmi v cene a nemusia sa o nič starať.

„Počet predaných zájazdov zatiaľ nasvedčuje tomu, že letná dovolenková sezóna bude ešte lepšia ako minulý rok. Už v roku 2023 sme pritom prekonali predpandemické úrovne,“ hovorí pre Pravdu o tohtoročnej sezóne obchodný riaditeľ cestovky Hydrotour Tomáš Lazarov.

Vyzerá to tak, že veľa ľudí si dopraje dovolenku pri mori aj napriek tomu, že ceny sa zvýšili v intervale od niekoľkých do 15 percent. Niekde ubytovanie a služby zdraželi iba o pár percent, tvrdia cestovky, niekde, ako napríklad v Turecku, aj o 15 percent.

Erik Tomáš Čítajte viac Štát vyplatí ľuďom vyššie dávky. Zvýšia sa desiatky z nich, pozrite sa ktoré (prehľad)

Ďalším novým trendom je to, že cestovky začali a ešte aj plánujú ponúkať čoraz viac exotických, respektíve netradičných, destinácií ako napríklad Maurícius, Omán, Bahrajn či portugalský ostrov Madeira.

Podobne to vidí aj česká cestovka Čedok, ktorá sa vlani vrátila na slovenský trh. „Pozorujeme, že tak v Českej republike, ako aj na Slovensku záujem o cestovanie neustále rastie bez ohľadu na infláciu a zmeny v ekonomike. Cestovanie si chceme dopriať a menia sa tak skôr preferencie v rámci spotrebiteľského koša. Slováci kladú väčší dôraz na zážitky a v dovolenke sa nijako neobmedzujú, práve naopak, chcú si ju užiť na maximum, časť klientov aj niekoľkokrát ročne. Preferujú letecké zájazdy, ktoré suverénne dominujú,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Kateřina Pavlíková. S tým, že ide o spomínané all inclusive pobyty vo štvor- a v päťhviezdičkových hoteloch.

„Záujem o dovolenky je na Slovensku dokonca dvojnásobný oproti minulému roku. Práve aj vďaka rekordnému dopytu po čiastočnom útlme v roku 2020 sa klienti vracajú k rezerváciám v predstihu, aby mali istotu svojho termínu, hotela alebo typu izby. Jednoznačným trendom po pandémii je tak návrat k first minute rezerváciám. Dopyt už v predchádzajúcich sezónach prekonal čísla a všetky naše štatistiky z doby pred pandémiou a za rok 2023 sme vykázali v 104-ročnej histórii firmy najvyšší zisk aj tržby,“ dodáva Pavlíková.

1. Letecky dominuje Turecko a Cyprus

O náraste záujmu o letecké dovolenky k moru hovoria prakticky všetky veľké cestovky. Najväčšej obľube sa tešia aj tento rok známe klasiky ako Turecko, Grécko či Taliansko. „V rámci letných dovolenkových pobytov sú najžiadanejšie pobytové zájazdy s all inclusive do destinácií, ako je Turecko – Turecká riviéra, Egejská riviéra, Grécko a grécke ostrovy, Cyprus, Španielsko – Menorka, Malorka, Alméria, Jordánsko, Taliansko – Sicília, Sardínia – a Kapverdské ostrovy,“ vymenúva Lazarov z Hydrotouru.

Jedna destinácia však z odpovedí od cestoviek vyčnieva. A to Turecko. „Už tradične veľký záujem je o Turecko. Lietame tam zo štyroch letísk zo Slovenska – Bratislava, Košice, Poprad a Piešťany. Ľudia si chvália dobrý servis, stálosť počasia a dlhé kilometre pieskových pláží. Turecko ponúka najlepší pomer medzi cenou a kvalitou služieb,“ hovorí Šimon Kniez zo Seneca Tours.

Táto cestovka tam plánuje posielať tisíc ľudí týždenne, pričom si objednali desať letov za týždeň. Celkovo si rezervovali do všetkých destinácií 53 odletov zo Slovenska za týždeň. Veľký záujem je aj o Cyprus. „Evidujeme zvýšený záujem napríklad o Turecko a Cyprus, kde sme dodatočne navýšili lety,“ dodáva Kniez.

Slová kolegov z brandže potvrdzuje aj piešťanská cestovka Tip Travel. „Najväčší záujem je o Turecko a Cyprus, na treťom mieste sú grécke destinácie ako Kréta, Rodos, Korfu, Zakynthos, Kos a Chalkidiki,“ hovorí jej šéf Juraj Vitko. „Z destinácií s individuálnou dopravou je to, samozrejme, Chorvátsko, ktoré v tejto kategórii má konkurenta len v talianskej oblasti Rimini,“ dodáva Vitko. Vyše polovice predajov im tvoria iba tri spomínané krajiny – Turecko, Cyprus a Chorvátsko.

Tripartita - predseda HSR a minister prace Erik Tomas Čítajte viac Stovky tisíc ľudí budú zarábať viac, sľubuje Tomáš. Firmy mu už vystavili účet, bude to drahé, tvrdia

V Čedoku zaznamenali veľký záujem o Albánsko, kde sú ceny citeľne nižšie ako na Slovensku. „Skokanom roka je potom jednoznačne Albánsko, kam spustíme tento rok priame lety nielen z Bratislavy, ale aj z Košíc. Od tohtoročného leta tiež štartujeme s letmi z Letiska M. R. Štefánika do letoviska Marsa Mat-rouh pri Stredozemnom mori, ktoré je tzv. egyptským Karibikom a je oň rekordný záujem,“ hovorí Pavlíková.

2. Ceny stúpli, no nie plošne

Aj keď už obdobie veľkej inflácie doznieva, ceny išli citeľne hore nielen na Slovensku, ale aj v dovolenkových krajinách. V tomto smere závisí od toho, o akej krajine hovoríme, pretože zdražovanie sa dotklo každej inak.

Napríklad v Seneca Tours hovoria o priemernom zdražení od päť do desať percent. Lazarov z Hydrotouru hodnotí situáciu rovnako. „Nárast ceny závisí primárne od destinácie, priemerne je to päť až desať percent, ale s blížiacim sa termínom nástupu a so stále obmedzenejšou dostupnosťou kapacít môžu hotelieri ceny postupne zvyšovať,“ hovorí. Na základe jeho skúseností odhaduje nárasty cien takto: v Turecku sa podľa neho zvýšili ceny od 10 do 15 percent. V Grécku do päť percent. V Taliansku a Španielsku od troch do ôsmich percent.

„V zásade každá jedna destinácia zvyšovala ceny. Je to dané väčším záujmom, narastajúcim trendom cestovania. Ľudia po pandémii COVID-19 chcú cestovať, prejavujú svoj záujem skorším nákupom, kde cenu stlačí dole tzv. first moment zľava, vtedy to cítia najmenej,“ tvrdí Kniez.

Podľa Tip Travelu dovolenky priemerne zdraželi o 15 percent. „Keďže sa zmluvy uzatvárajú aj viac ako rok vopred, inflácia v tomto prípade dobiehala. Na ceny mal vplyv aj veľký záujem o cestovanie v minulom roku, keď boli pri väčšine krajín dosiahnuté postpandemické maximá,“ uzavrel Vitko.

pezinok, specialny sud, majsky Čítajte viac Schmögnerová o Majskom: Takmer všetko, čo dostal do rúk, išlo od desiatich k piatim. Kto bol „kontroverzný“ podnikateľ?

V Čedoku hovoria, že ceny sú pre tento rok viac-menej také isté. „V prípade, že sa ceny zmenili, tak iba pri niektorých ubytovaniach a iba v nižších jednotkách percent,“ tvrdí Pavlíková. Ak chcú dovolenkári ušetriť, cestovky im radia necestovať počas vrcholu leta v júli a auguste, ale mimo týchto mesiacov.

3. Pribudne aj exotika

Lety do exotiky sú čoraz populárnejšie najmä v zime. V poslednom období prichádzajú cestovky s rôznymi novinkami a lákajú ľudí do exotických končín. V rámci exotických dovolenkových pobytov sú v Hydrotoure najžiadanejšie pobytové zájazdy s all inclusive do destinácií ako Omán a Bahrain. Čedok ponúkne dovolenkárom v priebehu sezóny portugalský ostrov Madeira, kam začnú lietať priamo.

4. A čo ceny v Chorvátsku?

Podobne ako o iné krajiny na juhu Európy, aj o Chorvátsko je záujem. To však navštevuje veľa Slovákov po svojom. Zoberú auto či prenajatý karavan a idú bez cestovky. Veľa sa hovorilo aj o tom, že ceny v Chorvátsku sa zvýšili veľmi citeľne a mnoho ľudí to odradilo. To sa pre toto leto nedá z dát ešte vyčítať.

„Chorvátsko láme rekordy návštevnosti, otvára sa aj novým trhom. Otvárajú sa každoročne nové letecké spojenia – tým sa pomaly mení aj klientela, ktorá z apartmánov bez stravy prechádza do hotelových rezortov,“ vysvetľuje Kniez zo Senecy. Ceny v Chorvátsku rastú prirodzene aj preto, že tamojší hotelieri vedia naplniť svoje kapacity, a preto vedia zvýšiť aj ceny. O skokové zdraženie však nejde.

Pavlíková z Čedoku hovorí, že ceny zájazdov k „slovenskému moru“ sa vyrovnajú minulému roku. „Ceny v Chorvátsku po prechode na euro boli aj v minulom roku stabilné. Konečnú útratu za zájazd určujú najmä samotné preferencie klientov, aké ubytovanie, stravovanie a lokalitu zvolia, na mieste potom, akú reštauráciu alebo kaviareň preferujú, aké služby a výlety chcú využiť, vždy však existujú rôzne alternatívy a nákupné možnosti,“ tvrdí Pavlíková.

Všimli si však nový trend. „Vidíme hlavne nové trendy, teda najmä pri doprave sledujeme odklon pri pobytoch s cestovnou kanceláriou z áut do lietadiel, autobusová doprava sa tiež dostáva postupne do pozadia. Zájazdy s leteckou dopravou vychádzajú dnes porovnateľne s vlastnou dopravou a časová úspora pri ceste na dovolenku je nesporná,“ vysvetľuje hovorkyňa Čedoku.

Chorvátske turistické združenie hovorí, že od začiatku roka do súčasnosti zaevidovalo vyše 31-tisíc návštev a vyše 115-tisíc prenocovaní, čo je o desatinu vyššia návštevnosť ako pred rokom. „Záujem stráviť dovolenku v Chorvátsku je tento rok veľký," hovorí Miodrag Mlačić, riaditeľ združenia. „Jazyk je napokon aj vážnym faktorom, podobne ako kultúrna blízkosť. Slováci tiež čoraz viac kupujú domy a apartmány v Chorvátsku pri mori, počet vlastníkov nehnuteľností stále rastie,“ dodáva.

A čo ceny? Podľa tamojšieho štatistického úradu tam v apríli medziročne narástli o 4,1 percenta. Mlačić hovorí, že ceny ubytovania sa držia na rovnakej hladine ako vlani, ich prípadný nárast je najviac o päť až desať percent v závislosti od druhu ubytovania.

5. Letenky dokonca zlacneli

Ak zájazdy s cestovkami zdraželi mierne, aká je situácia s cenami leteniek? Jeden z tunajších najväčších hráčov na trhu s letenkami Pelikán hovorí, že ich ceny v porovnaní s vlaňajškom klesli o pár percent. Ako dôvod uvádza silnú konkurenciu lacných nízkonákladových leteckých prepravcov.

„Práve príchod nízkonákladových dopravcov na okolité letiská v posledných rokoch priniesol výrazné zníženie cien leteniek. V porovnaní s rokom 2019 je priemerná cena spiatočnej letenky do Chorvátska tento rok nižšia o necelých 40 percent,“ hovorí Katarína Šuchterová, hovorkyňa spoločnosti Pelikán. Ľudia, ktorí si kupujú letenky, najviac vyberajú tradičné destinácie na juhu Európy ako napríklad Taliansko či Španielsko.

„Záujem rastie o Maltu, do ktorej si za prvé štyri mesiace roka zakúpilo letenky o 35 percent viac dovolenkárov. Nárast o viac ako 45 percent vidieť v prípade Turecka, do ktorého toto leto smerujú dve nové spojenia z bratislavského letiska – do Antalye a Istanbulu,“ pokračuje Šuchterová.

Na záver hovorí, že v letnej sezóne sa letenky obyčajne predražia o 20 percent. Akciové ceny leteniek sa dajú kúpiť do vybraných krajín od 29 eur.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #leto #dovolenka #cestovná kancelária