Čínska vláda pohrozila odvetnými clami na dovoz vozidiel vyrobených v Európskej únii (EÚ) a v USA po tom, ako Brusel začal vyšetrovať čínske dotácie na elektromobily a Washington oznámil zvýšenie ciel na tovary vyrobené v Číne.
„V diskusiách o zavedení dovozných ciel na čínske elektromobily by sme ako krajina mali stáť na strane tých, ktorí takéto zásahy do ekonomiky odmietajú. Proti zavádzaniu ciel sa nedávno vyjadrili nemecký kancelár Scholz či švédsky premiér Kristersson. Takéto clá však napríklad odmieta aj nemecký Zväz automobilového priemyslu VDA či šéfovia automobiliek BMW alebo Mercedes-Benz,“ uviedol Križanský.

Šéf SEVA pripomenul, že európske automobilky by v prípadnej obchodnej vojne s Čínou mohli prísť o čínsky trh, ktorý je najväčším na svete. Skupina VW Group predala v Číne v roku 2023 viac ako tri milióny automobilov, čo predstavuje približne tretinu jej celkového predaja. Čínsky trh je ale napríklad podobne dôležitý aj pre spoločnosti BMW (36 % predajov) či Mercedes (37 % predajov). „Týmto a mnohým iným automobilkám dodávajú stovky subdodávateľov z automobilového priemyslu na Slovensku,“ dodal Križanský.
Aby Slovensko zostalo automobilovou veľmocou, je podľa asociácie nevyhnutné podporiť transformáciu slovenského automobilového priemyslu a tiež celého lokálneho subdodávateľského reťazca smerom k elektromobilite.
Čína hrozí clami na benzínové autá z EÚ a USA
Čínska vláda pohrozila odvetnými clami na dovoz vozidiel vyrobených v Európskej únii (EÚ) a v USA po tom, ako Brusel začal vyšetrovať čínske dotácie na elektromobily a Washington oznámil zvýšenie ciel na tovary vyrobené v Číne. TASR o tom informuje na základe správy Bloomberg.
Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCEU) v príspevku na sociálnej sieti s odvolaním sa na „dobre informované zdroje“ uviedla, že Čína možno zváži zvýšenie cien na dovoz veľkých benzínových áut z EÚ a USA zo súčasných 15 % na 25 %. Odvolala sa pritom na rozhovor, ktorý Global Times poskytol Liou Pin, hlavný čínsky expert na automobilovú stratégiu.
„Navrhovaná úprava colných sadzieb pre dovážané benzínové sedany a športové úžitkové vozidlá s motorom väčším ako 2,5 litra je v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO),“ povedal Liou Pin z vládneho združenia CATARC pre štátom kontrolované noviny. Podľa neho odporúčané zvýšenie ciel urýchli tiež zelený prechod a je zásadne odlišné od protekcionistických opatrení inde vo svete.

Hrozba zvýšenia ciel v Číne prichádza po tom, ako Európska komisia začala v októbri vyšetrovať, či čínske vládne dotácie znižujú ceny elektromobilov vyrobených v ázijskej krajine a dovážaných do členských krajín EÚ. Znamenalo by to porušenie antidumpingovej dohody WTO.
Konečným termínom pre Komisiu na uloženie ciel je 4. júl, deväť mesiacov po začatí vyšetrovania. Eurokomisár pre obchod Valdis Dombrovskis pre Politico začiatkom tohto mesiaca povedal, že vyšetrovanie „napreduje“. Administratíva amerického prezidenta Joea Bidena zase minulý týždeň predstavila zvýšenie ciel na množstvo produktov vyrobených v Číne, pričom clá na čínske elektromobily sa majú od 1. augusta 2024 zvýšiť až na štvornásobok, teda na 100 % z 25 %.