Klarna poskytuje finančnú službu, ktorá je známa ako „buy now, pay later“, teda „kúp teraz, zaplať neskôr“. Ide o platobnú metódu, ktoré rozdeľuje splátky na viac fáz. V prípade aplikácie Klarna zákazníci budú za tovar platiť v troch splátkach. Sumu, ktorú zákazník zaplatí za tovar, tak aplikácia rozdelí do troch bezúročných mesačných splátok. Prvá splátka sa platí vopred, ďalšie dve sa účtujú vždy po 30 dňoch. Spotrebitelia si tak môžu rovnomerne rozložiť náklady na nákup a získať tovar skôr, ako zaplatia celú sumu.
Služba sa podobá na splátkový predaj, no Klarna má svoje podnikanie postavené trochu inak ako podobné schémy známe z minulosti. Kľúčovým zdrojom príjmu tejto švédskej aplikácie sú poplatky, ktoré aplikácia účtuje obchodníkom. Pre zákazníkov sa cena teda nemení a Klarna je len jedna z platobných metód, ktoré si zákazník môže zvoliť.
Zmluvní obchodní partneri, teda tí, ktorí túto platobnú metódu používajú, platia švédskemu fintechu poplatky. Tie sa v jednotlivých krajinách líšia, typicky ide o jednotky percent z ceny tovaru. Znamená to, že obchodník ziska za predaj tovaru menej peňazí a časť tržby odovzdá ako poplatok za použitie tejto služby. V porovnaní so splátkovým obchodom je teda veľký rozdiel v tom, kto za službu „predaja na splátky“ platí.
Čítajte viac Čo urobí atentát na premiéra s ekonomickým postavením Slovenska? Nápovedou môže byť smutná história katastrof v zahraničíPri nesplácaní hrozia pokuty
Obchodníci môžu dúfať, že predaj tovaru, ktorý je rozložený do viacerých splátok im celkovo zvýši tržby tak, že pre nich bude využívanie tejto služby výhodné.
Využívanie služby nemá vplyv na právo zákazníka vrátiť tovar. Ak si klient tovar nenechá a napríklad internetový nákup vráti v zákonnej lehote, získa splátku späť a ďalšie splátky nezaplatí.
Samozrejme, ak má zákazník problém so splácaním ceny tovaru, musí počítať s tým, že aplikácia si bude účtovať pokutu. Výška poplatku za omeškanie je vo výške od troch do ôsmich eur, závisí to od toho, aká je celková hodnota objednávky. Sumu osem eur si služba účtuje v prípade, ak klient mešká so splácaním nákupu, ktorého hodnota prekročila dvesto eur. Ak klient svoje záväzky nesplní, Klarna mu môže prestať poskytovať služby a sumu, ktorú dlhuje, vymáhať.
Čítajte viac Fico chce použiť na stavbu ciest peniaze z druhého piliera a z bankových účtov ľudí. Aké má možnosti?Takáto služba už na Slovensku je, no je len okrajová
Tento druh služby už na Slovensku existuje. Službu Ahoj prevádzkuje 365.bank. Ponúka tiež tri splátky a model podnikania je veľmi podobný. Za využívanie služieb platí obchodník. Ahoj službu v nízkych obratoch do troch tisíc eur poskytuje bezplatne, pri vyšších sumách si za platby v troch splátkach služba účtuje 35 centov a poplatok vo výške 2,90 percenta.
Služba Ahoj na Slovensku vznikla ako prvá a údaje o využívaní tejto služby hovoria o tom, že tento druh platenia nie je na Slovensku bežný. „Za rok 2023 poskytla financovanie v celkovej výške 83,4 milióna eur, pričom medziročne ide o nárast o pätnásť percent. Služba kúp teraz, zaplať neskôr je stále novinkou na slovenskom trhu a v tejto fáze je určená najmä pre ,niche segment‘ a early adopters klientov. Povedomie o tejto platobnej metóde je veľmi nízke, čomu zodpovedá aj miera jej využívania,“ hovorí Linda Valko Gáliková, hovorkyňa 365.bank.
Čítajte viac Kamenický obmedzil novú daň. Niektoré sladené nápoje nebudú drahšie, o ktoré ide?„Spoločnosť Ahoj v rámci služby kúp teraz, zaplať neskôr spolupracuje s menšími lokálnymi, nie globálnymi obchodníkmi. Spotrebitelia pritom najčastejšie nakupujú tovary ako sú oblečenie, šperky, výživové doplnky, ale aj hry a herné zariadenia, kozmetika či dokonca nábytok. Priemerná hodnota nákupu sa pohybuje do 300 eur,“ dodáva.
Klarna je ale zásadne väčší hráč ako služba, ktorá je pre 365.bank v zásade doplnková. Celkovo po celom svete službu využíva 550 000 maloobchodných partnerov. Na Slovensku je k dispozícii u lokálnych predajcov a aj medzinárodných značiek, ako sú About You, GAP, Orsay, Sportega, Lentiamo a Joom. Celkovo po celom svete má Klarna 150 miliónov aktívnych používateľov a dva milióny transakcií denne. „Naša expanzia na Slovensko je ďalším logickým krokom v úsilí Klarny posilniť postavenie spotrebiteľov a obchodníkov na celom svete. Sme nadšení, že môžeme na slovenský trh priniesť naše inovatívne platobné riešenia, ktoré spotrebiteľom ponúkajú väčšiu kontrolu nad ich financiami a obchodníkom poskytujú nástroje, ktoré im pomáhajú rásť a zvyšovať spokojnosť zákazníkov,“ dodal Lukas Dwulit, manažér spoločnosti Klarna pre strednú a východnú Európu. Klarna už funguje na českom, poľskom aj maďarskom trhu.