Vládna koalícia na čele s Robertom Ficom hovorí, že chce financovať cesty, mosty či výstavbu bytov zo súkromných peňazí. Do centra pozornosti sa tak dostávajú úspory v dôchodkovom pilieri a dokonca aj prostriedky na bežných účtoch bánk. Peniaze v dôchodkových správcovských spoločnostiach však neležia ľadom, ale tie sa ich snažia čo najlepšie zhodnocovať. Môže byť konkurenciou investovanie do stavby diaľnic? „To je samozrejme nepravdepodobné, pretože ak by to bol napríklad dvojročný dlhopis, tak tá diaľnica, ktorú to má financovať ešte stáť nebude a nebude prinášať výnos, ktorý štát garantuje občanovi. To znamená, že ho bude musieť získať niekde inde, napríklad zvýšením daní,“ hovorí ekonomický redaktor denníka Pravda Ján Beracka.
Občania, sporitelia, by tak v podstate boli veriteľmi sami sebe. „Dostali by sa tak do paradoxnej situácie, keď by si ako veriteľ z budúcej diaľnice mohol želať čo najvyšší výnos, na druhej strane ako občan asi nebude príliš spokojný, ak by napríklad diaľničné mýto platilo aj na osobné vozidlá,“ dodáva.
- Pre koho a za akých okolností by tak investovanie do štátnych dlhopisov napríklad Národnej diaľničnej spoločnosti mohlo byť zaujímavé?
- Existujú v zahraničí pozitívne príklady, že to ide?
- A má premiér Fico pravdu ak tvrdí, že druhý pilier nefunguje?
Vypočujte si v podcaste denníka Pravda s ekonomickým redaktorom denníka Pravda Jánom Berackom.