Ráž v Ide o pravdu: Stavbu diaľnice zastavil aj putujúci medveď. Chceme skrátiť dĺžku výstavby, nie brať ľuďom práva

Najväčším problémom výstavby diaľnic na Slovensku sú "byrokratické prípravné procesy", hovorí minister dopravy Jozef Ráž v relácii Ide o pravdu.

11.04.2024 10:00
debata (32)
Pozrite si debatu Petra Bielika a Jozefa Ráža v relácii Ide o pravdu
Video

Na dlhé termíny, ktoré si byrokracia vyžaduje, narážajú na ministerstve pri mnohých projektoch. Dobrú správu má minister Ráž v prípade obchvatu Šale, kde sa už bude končiť verejné obstarávanie a očakáva podpis zmluvy s firmou, ktorá ho bude stavať, do mesiaca. Most v Seredi by sa mal tiež začať čo najskôr rekonštruovať a ministerstvo rieši aj zlepšenie dopravy a zvýšenie priepustnosti na železničnej trati na trase Bratislava – Komárno.

Zákon o strategických investíciách, ktorý má urýchliť výstavbu infraštruktúry na Slovensku, prešiel riadnym medzirezortným pripomienkovým konaním, pripomenul minister a uviedol, že štát zohľadnil čo najviac pripomienok, ktoré dostal. Verí, že zákon dostane aj hlasy z opozície, lebo benefity pre Slovensko podľa neho výrazne prekrývajú obavy, ktoré boli od verejnosti počuť.

Citlivo sme pristupovali k vyvlastneniu, zrýchľovali sme procesy v oblasti vyvlastňovania len tak, aby sme nezasahovali do ústavných práv, uviedol Ráž. „Nikdy neprichádzate o svoje právo a vyvlastňovanie je až posledný inštitút, ktorý sa použije pri vyvlastňovaní pozemkov, najskôr idú pokusy o dohodu a vyvlastnenie prichádza na rad, až keď zlyhajú,“ povedal minister. Zákon má urýchliť a skrátiť procesy, nie brať niekomu práva, tie zostávajú zachované, tvrdí minister.

Podľa Ráža v prípade nedohody ide zvyčajne najmä o cenu. Zákon by mal umožniť vykonávať práce na dotknutých pozemkoch, aj keď je určenie ceny za ne je ešte na súde. V prípade strategickej investície chce mať štát predkupné právo na pozemky, chce zabrániť špekuláciám s pôdou. Špekulant skúpil pozemky a snažil sa držať Slovensko pod krkom, hovorí minister. Snažíme sa s týmto „zatočiť“ a vnímala to tak aj verejnosť, ktorá prišla na medzirezortné pripomienkové konania, vrátane mimovládok, uviedol.

Nikomu nejdeme robiť zle, nie sú to opatrenia proti verejnosti, ale proti tým, ktorí chcú špekulovať, uviedol minister.

Problémom zostáva úsek diaľnice do Košíc Turany – Hubová, kde by sa mal raziť tunel. Ráž dúfal, že by bolo možné aspoň čiastočne viesť diaľnicu po povrchu, ale ukazuje sa, že to nie je schodná cesta.

„Administratíva pán ministra Figeľa v čase, keď bol tento úsek riešený PPP projektom za úplne iné peniaze ako to bude dnes stáť, použila enviromentálne témy a vytiahla celú túto akciu naspäť na Európsku komisiu, aby zastavila PPP projekt,“ povedal.

Navyše tu medzi sebou začali súperiť aj témy enviromentálne, kde “jedna hovorila o putujúcom medveďovi, druhá o rašelinisku, tretia o zachovaní jaskyne,” jednotlivé varianty sa medzi sebou blokovali a pripomienky vznášali nie miestni, ale ľudia, ktorých nikto tam v tej oblasti ani nevidel.

Enviromentálne témy povrchový variant podľa neho “úplne zarezali”. V rámci konania EIA je už neakceptovateľný – vychádza to z princípu, že ak existuje iný variant než ten, ktorý vplýva na územia európskeho významu NATURA 2000, má sa použiť.

„Neuvedomujeme si, ako si sami robíme sebe na Slovensku zle, keď životné prostredie sa nevie ani len dohodnúť na variante. Ukazuje sa, že rovnaký problém budeme mať na iných úsekoch diaľnic,“ dodal Ráž.

Podľa neho je dobrou správou, že ministerstvo má podanú žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. Chce vysúťažiť dodávateľa, ktorý cez žltý FIDIC potom dielo aj naprojektuje. Bol by to významný posun oproti naplánovanému verejnému obstarávaniu, ktoré malo byť až koncom roka 2027. Ráž predpokladá, že by sa tento úsek mohol rozostavať v tomto volebnom období, netrúfa si povedať, či by sa v ňom stihol dokončiť.

V prípade diaľničnej siete na Kysuciach je optimistickejší, kde by sa mohli niektoré úseky dostavať počas súčasnej vlády. Diaľničiari chcú vypísať tri verejné obstarávania – v máji, júli a septembri. "Tam už vidíme svetlo na konci tunela, skonštatoval minister a dodal, že potrebujeme aspoň jedno dobré diaľničné prepojenie na Poľsko.

Podcast si môžete vypočuť aj cez obľúbené aplikácie.
32 debata chyba
Viac na túto tému: #Jozef Ráž #Ide o pravdu