Nové tarifné odmeňovanie umožní zvýšenie tarifnej mzdy, ktorá nielenže vykryje infláciu, ale po dohode s odborármi budú mzdy férové a vyrovnajú sa trhu. Najnižšie zvýšenie pre konkrétneho zamestnanca môže dosiahnuť 116 eur a najvyššie 329 eur v závislosti od profesie a dĺžky trvania pracovného pomeru. V roku 2023 bola priemerná tarifná mzda 1 074 eur na jedného zamestnanca.
Čítajte viac Dôchodkový systém nevládze už teraz a bude horšie. Ako to vidí prestížna organizácia?Každá profesia bude podľa ZSSK zaradená do vhodnej tarifnej triedy podľa stupňa náročnosti práce a každý zamestnanec bude zaradený do takzvaného vekového pásma, podľa odpracovaných rokov v spoločnosti. Pri tvorbe konečnej podoby novej tarifnej tabuľky dopravca zohľadnil konštruktívne návrhy odborových centrál. Zameral sa na podporu nových zamestnancov, ktorí sú v spoločnosti kratšie, a zároveň na stabilizáciu dlhoročných kolegov, ktorí odpracovali viac ako 30 rokov, pričom rozšíril takzvané vekové pásma pre zamestnancov.
„Ministerstvo dopravy oceňuje úsilie a výsledky vyjednávania, ktoré vedú k zlepšeniu pracovných podmienok v sektore osobnej železničnej dopravy. Rozvoj a posilnenie tohto sektora je pre nás kľúčové, a preto vítame kolektívnu zmluvu, ktorá bola uzavretá pod novým vedením ZSSK," uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Kvalitná a spoľahlivá osobná železničná doprava je podľa nej základom pre pohodlie cestujúcich a efektívne spojenie medzi regiónmi. „Veríme, že uzavretie tejto zmluvy nielen zlepší podmienky pre zamestnancov, ale aj prispeje k vyššej kvalite služieb, ktoré poskytujeme našim občanom," dodala Denisa Žiláková.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa povedal, že podpisom tejto kolektívnej zmluvy sa zaväzujú vytvárať lepšie pracovné podmienky a odmeňovanie pre zamestnancov spoločnosti. „Zodpovedne môžem oznámiť, že celková priemerná mzda v ZSSK by mala dosiahnuť až 2 040 eur. Je to výsledok našej snahy o spravodlivé odmeňovanie a odraz našej spoločnej práce s odbormi na zabezpečení, aby boli železničiari spravodlivo odmenení," poznamenal Peter Helexa. Dodal, že táto zmluva so svojimi podmienkami tiež otvára dvere pre potenciálnych nových zamestnancov, ktorí hľadajú stabilnú a rozvíjajúcu sa kariéru v železničnej preprave.
Zástupcovia zamestnancov uviedli, že nová kolektívna zmluva sa nerodila ľahko. „Sme radi, že firma si uvedomila dôležitosť situácie, kedy je nedostatok zamestnancov v železničnom sektore. Nová kolektívna zmluva dáva nádej na príliv nových zamestnancov a veríme, že zastaví aj odchod zamestnancov do predčasného dôchodku,“ podotkli odborári. Hlavne očakávajú, že je to prvý krok k stabilizácii zamestnancov a uzatvorenie kolektívnej zmluvy ZSSK bude motiváciou aj pri kolektívnom vyjednávaní u zamestnávateľov v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) a v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK CARGO).