„S ministrom životného prostredia tento týždeň vycestujeme do Japonska, kde s novým majiteľom Nippon Steel budeme hovoriť o tom, aké má plány – čo chce robiť s rozvojom, akú má víziu a chceme to prebrať skôr, ako bude uzatvorený finálny kontrakt,“ povedala ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas) v relácii Ide o pravdu.
Čítajte viac Koniec dotovania cien elektriny a plynu, ohlasuje možnú novinku Kamenický. Musí hľadať, kde ušetríDo košického regiónu prichádza nová automobilka Volvo, ale zamestnanosť môže ohroziť nový vlastník U. S. Steelu – ako sa to odrazí na zamestnanosti?
Tešíme sa, že k nám ide Volvo investovať, zamestnanosti to určite pomôže. Volvo plánuje vytvoriť 12-tisíc pracovných miest, v ktorých sa zamestná časť rómskej komunity. Na druhej strane je pravda, že U. S. Steel bude mať nového majiteľa, ktorého príchod by mal byť spečatený na jeseň tohto roka. S ministrom životného prostredia tento týždeň vycestujeme do Japonska, kde s novým majiteľom Nippon Steel budeme hovoriť o tom, aké má plány – čo chce robiť s rozvojom, akú má víziu a chceme to prebrať skôr, ako bude uzatvorený finálny kontrakt. Tiež potrebujeme vedieť, koľko chce vynaložiť na elektrizáciu pecí, ktorá si vyžiada obrovské peniaze.
Chcete vedieť, či Japonci kupujú košickú fabriku na to, aby ju rozvíjali, alebo na to, aby utlmili aktivitu?
Veľmi dúfame a uvidíme, ako budú jednotlivé rokovania prebiehať. Do jesene, keď má byť finálny kontrakt uzatvorený, musíme mať odpovede na otázky a podľa nich sa zariadime.
Ak sa nemýlim, 330 miliónov eur má ísť na takzvané „ozelenenie“ fungovania fabriky z plánu obnovy. Ďalších 300 miliónov má ísť na to z modernizačného fondu. A čo ak Nippon nebude mať záujem investovať do košickej oceliarne?
Aby som spresnila, týchto spomínaných vyše 600 miliónov je iba jedna tretina z celkovej investície na splnenie dekarbonizačných cieľov. Už sme mali stretnutie s japonským veľvyslancom, ktorý nám prezradil, že práve Japonsko je priekopníkom vodíkových technológií.
Končí sa kontrakt na prepravu ruského plynu cez Ukrajinu. Ako bude vláda postupovať ďalej? SPP Distribúcia za rok inkasuje okolo 400 miliónov eur za rok za prepravu plynu.
Zastavením prepravy plynu dosahuje Eustream dokonca stratu, čiže stratový je aj štátny rozpočet, donedávna to bolo takzvané zlaté vajce. Musíme s aktérmi na tomto popracovať. Prvé stretnutie predstaviteľov veľkých plynárenských spoločností, aby sa prerokovali s Ukrajinou ďalšie možnosti prepravy plynu, už prebehli. V rokovaniach budeme pokračovať, aby sa dodávky plynu obnovili aj po roku 2025, je to totiž záujem stredoeurópskych krajín.
Prichádza éra elektromobility. Prednedávnom po rokovaní s automobilkami vláda predstavila veľkú iniciatívu, aby sa v prechode na elektromobilitu urobili výrazné kroky. V čom budú spočívať?
Automobilový priemysel sa podieľa na hrubom domácom produkte viac ako 10 percentami a na exporte viac ako 40 percentami, pričom zamestnáva približne 260-tisíc ľudí. Sme teda svetovou veľmocou vo výrobe automobilov a keď nezachytíme trend, akým sa celý sektor uberá, potom to bude mať vážny vplyv na celé Slovensko. Európska únia po roku 2035 zakázala registráciu áut so spaľovacími motormi. My musíme zabezpečiť to, aby automobilky dostali všetky podmienky, aby mohli tento prechod zvládnuť. Jednou z nich je aj stabilita legislatívneho prostredia. Druhou je odbúravanie administratívnej záťaže. Ďalej je to dĺžka povoľovacích konaní, u nás trvá zhruba 300 dní, pričom v zahraničí je to 80 či 90 dní. Spolu s ministrom životného prostredia toto musíme napraviť. Ďalej máme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Chýba nám množstvo špecializovaných pracovníkov. A tí nechýbajú iba v automobilovom priemysle. Chýba nám asi 100-tisíc ľudí.
Čo presne chceli zástupcovia automobiliek, nižšie dane, odvody?
Každý sektor by chcel nižšie dane, no musí to ísť ruka v ruke s rozpočtom. Automobilky najviac trápia vstupné náklady – to sú napríklad ceny energií, ktoré musíme minimalizovať.
Jedným z problémov prechodu na elektromobilitu je nedostatok nabíjačiek. Čo s tým chcete urobiť?
Výroba elektromobilov je celosvetový trend a o tomto sme sa bavili – aby bolo Slovensko pripravené na európsku, ale aj celosvetovú konkurenciu. V Európskej únii je podiel elektromobilov vyše 16 percent, u nás iba zhruba dve percentá, čo je málo. Na to, aby ľudia mali záujem kupovať elektromobily, im musíme dať infraštruktúru – a to sú nabíjacie stanice. Existuje niekoľko výziev, ktoré sú financované najmä z plánu obnovy – v celkovej hodnote 45 miliónov eur – to je asi 3 300 nabíjacích bodov po celom Slovensko. Časť z nich bude na diaľniciach, tak ako sú dnes umiestnené čerpacie stanice.
Priznali ste, že ceny energií by sa nemali plošne dotovať. Ako to chcete urobiť?
Upozorňovali sme, že predčasné parlamentné voľby mali byť čo najskôr. Keď sme nastúpili do úradu, bol koniec októbra. Nemali sme dosť času, a preto sme urobili toľko, koľko sa urobiť dalo. Už po mojom nástupe sme sa bavili o tom, ako pomoc nastaviť adresne, no neexistujú také tarify, podľa ktorých by sa to dalo urobiť. Keď máte napríklad veľký trojgeneračný dom na Orave a kúrite povedzme 10 mesiacov z roka a porovnáte ho s domom v Bratislave, kde sa kúri nepomerne menej a vyhrieva sa bazén, tak na základe spotreby by sme ich nemohli vyfiltrovať a určiť cielenú pomoc. No táto téma sa pre mňa neskončila. Ak budú kompenzácie na rok 2025 nutné, tak chceme pomoc adresnú. Už rokujeme s distribučnými spoločnosťami, ministerstvami práce či financií o tom, aby sme vyfiltrovali ľudí, ktorí pomoc potrebujú a ktorí ju nepotrebujú. Toto nastavenie pomoci však robíme aj pre budúcnosť, nielen pre budúci rok.
Táto zima je zatiaľ mierna a aj zásob plynu či ropy máme dosť…
Áno, táto zima vyzerá zatiaľ mierna. Je to dobré aj pre štátny rozpočet. Spotreba energií – či už plynu, či elektriny – a aj kompenzácie zrejme budú na nižšej úrovni. Už dnes viem povedať, že ceny plynu výrazne klesajú a približujú sa k úrovniam na prelome rokov 2022 a 2023.