Tisícka šoférov odišla do dôchodku, autobusy nemá kto riadiť. Kolaps majú odvrátiť cudzinci, tí však nechodia

Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a predčasné odchody do dôchodku po 40 odpracovaných rokoch mnohých zamestnávateľov koncom minulého roka poriadne potrápili. Viacerí z nich dokonca upozorňovali na to, že nárazový odchod pracovníkov z trhu práce, okrem iného aj v sektore dopravy, môže ohroziť fungovanie kľúčových odvetví v štáte. Vláda preto koncom decembra predĺžila možnosť zamestnávania šoférov z cudziny.

04.01.2024 05:00
debata (246)
Video
Hovorca sociálnej poisťovne Martin Kontúr hovorí o predčasných dôchodkoch. / Zdroj: TV Pravda

Ešte na začiatku minulého roka chýbalo podľa dát rezortu práce na Slovensku celkovo 12-tisíc šoférov z povolania a ich počty sa dopravcom v priebehu roka nepodarilo naplniť. Novela nariadenia vlády preto od 1. januára 2024 predlžuje udeľovanie víz pre šoférov z vybraných tretích krajín mimo Európskej únie (EÚ).

Počty tých, ktorí môžu vízum dostať, sa po novom v prípade vodičov autobusov zvyšujú zo 150 na 200, no v prípade šoférov kamiónov klesnú z pôvodných 5-tisíc na 2-tisíc. „Dôvodom navrhovanej úpravy je skutočnosť, že sektor cestnej dopravy dlhodobo zápasí s nedostatkom pracovnej sily, a to najmä u profesionálnych vodičov nákladných vozidiel a autobusov,“ odôvodnil pokračovanie v nastavenom trende rezort práce na čele s ministrom Erikom Tomášom (Hlas).

Okrem víz pre vodičov je však od októbra minulého roka k dispozícii možnosť podávania žiadostí o národné víza na obdobie jedného roka aj pre štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných pozíciách v rámci priemyslu. Podobne ako v prípade vodičov kamiónov môže byť udelených za rok maximálne 2-tisíc víz pre ľudí z krajín mimo EÚ, ktorí majú záujem zamestnať sa vo firmách, ktoré sa zaoberajú napríklad strojárskou výrobou, kovovýrobou či stavebnými a prevádzkovými elektrikárskymi prácami.

PVV, programové vyhlásenie vlády, Ľudovít Ódor, vláda, Čítajte viac Tisíce Slovákov nechcú pracovať, tvrdia zamestnávatelia. Cudzinci majú „zalepiť" dieru na trhu, vláda chce rozdávať víza

Nariadenie vlády rovnako spresňuje, že takéto národné vízum môžu získať občania zo 17 vybraných krajín. Konkrétne ide o Arménsko, Azerbajdžan, Bosnu a Hercegovinu, Čiernu Horu, Filipíny, Gruzínsko, Indonéziu, Kazachstan, Kirgizsko, Moldavsko, Nepál, Severné Macedónsko, Srbsko, Tadžikistan, Turkménsko, Ukrajinu a Uzbekistan.

O udelenie víza pritom môžu občania týchto krajín žiadať na zastupiteľských úradoch Slovenskej republiky v jednotlivých krajinách, alebo v prípade, ak sa oprávnene zdržiavajú na našom území, môžu svoje žiadosti smerovať aj priamo na ministerstvo vnútra. Samotný rezort vnútra spresňuje, že od minuloročného schválenia nariadenia vlády nebola na útvaroch ministerstva podaná žiadna žiadosť o udelenie takéhoto víza. „Zároveň nám bolo doručených 107 súhlasov z Ústredia práce na udelenie národného víza podľa tohto nariadenia. Všetky súhlasy sa týkali podania žiadosti o národné vízum na niektorom zastupiteľskom úrade SR v zahraničí,“ dodáva pre Pravdu ministerstvo.

Ku konkrétnym číslam, koľko bolo skutočne udelených národných víz, je náročné sa dopracovať. Zamestnávateľské zväzy konkrétne čísla nemajú a rovnako ani rezort práce. Z dát ministerstva vnútra teda vyplýva, že od schválenia nariadenia vlády v roku 2023 bolo rezortu doručených 107 súhlasov na udelenie národného víza podľa nariadenia.

Trh je vyčerpaný

Opatrenie vlády má prispieť k riešeniu dlhodobo nestabilnej situácie na slovenskom trhu práce, kde naprieč všetkými sektormi chýbajú desiatky tisíc ľudí. Ministerstvo práce v tejto súvislosti každý štvrťrok zverejňuje zoznam zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily v jednotlivých krajoch. Okrem spomínaných vodičov autobusov či šoférov kamiónov sa v tomto zozname objavujú aj zvárači a obrábači kovov, zámočníci, ale napríklad aj lekári s rôznorodou špecializáciou. Zoznam tak potvrdzuje, že nájsť kvalifikovaných zamestnancov sa skutočne nedarí naprieč celým hospodárstvom.

žena, dôchodkyňa, laptop Čítajte viac Tisíce ľudí utekajú z práce do dôchodku. Penzie sa im zvýšia o vyše 20 percent, chcú byť v zdraví s vnúčatami

Rezort práce napriek tomu hovorí, že primárnym zdrojom pre zamestnávateľov na Slovensku má byť domáci trh práce. „S nízkou mierou nezamestnanosti je však tento zdroj čiastočne vyčerpaný,“ priblížilo ministerstvo, ktoré v tomto smere vidí potenciál najmä v mladých ľuďoch bez pracovných skúseností či pri dlhodobo nezamestnaných.

Zamestnávatelia sa však obzerajú po kvalifikovanej pracovnej sile a jednou z možností je naberanie skúsených ľudí zo zahraničia s praxou. Napriek tomu, že podľa nich je v cudzine možné nájsť dostatok takýchto zamestnancov, počty tých, ktorým bolo národné vízum udelené, sú pod hranicou vládnych kvót. „V prípade národných víz pre vodičov nebudú vyčerpané kvóty stanovené pre rok 2023. Vieme prinajlepšom len o stovkách vydaných víz,“ hovorí pre Pravdu hovorca Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Ivan Zich.

Čo sa týka víz pre ľudí pracujúcich v priemysle, Zich spresňuje, že nariadenie bolo spustené minulý rok na jeseň a posledné presné dáta, podľa ktorých bolo vydaných len niekoľko desiatok víz, sú z novembra 2023. „Ale zamietnutých bolo v rovnakom čase už niekoľko stoviek žiadostí zo strany agentúr, ktoré nie sú oprávnené o ne žiadať. Podľa záujmu v našej členskej základni odhadujeme, že by počet vydaných víz mohol byť približne 250,“ dodáva asociácia.

To, že kvalifikovaných ľudí v zahraničí, ktorí by boli ochotní prísť pracovať na Slovensko, je dostatok, potvrdzuje aj Republiková únia zamestnávateľov. „Zamestnávatelia však dlhodobo narážajú na problém, ktorým je administratívna náročnosť celého procesu, nadmerná byrokracia, zdĺhavé povoľovacie procesy a ďalšie potrebné úkony, ktoré so zamestnávaním kvalifikovaných pracovníkov súvisia, a ktoré firmy, ale aj samotných uchádzačov o prácu neraz odrádzajú od toho, aby sa do takéhoto procesu pustili,“ priblížila hovorkyňa únie Petra Podhorcová.

Podľa únie zamestnávateľov sa totiž najkvalifikovanejší pracovníci zo zahraničia radšej rozhodnú pre prácu v krajinách, v ktorých je trh práce pre cudzincov otvorený, flexibilnejší, a v ktorých sú pre nich zároveň vytvorené priaznivejšie podmienky. Zamestnávatelia však aj napriek tomu veria, že vládne opatrenie môže aspoň čiastočne zmierniť negatívne vplyvy, ktoré sú spôsobené masívnym odchodom zamestnancov do predčasného dôchodku.

O tom, že národné víza môžu byť jedným zo spôsobov riešenia nedostatku pracovníkov na slovenskom trhu, hovorí aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR. Podľa asociácie však ide len o čiastkové riešenie, ktoré na odvrátenie negatívnej situácie stačiť nebude. „Situácia v oblasti ľudských zdrojov je už dlhodobo kritická a je dôsledkom dlhoročného neriešenia tejto problematiky,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa zväzov a združení zamestnávateľov Miriam Filová.

Zamestnávatelia volajú po zmenách

Práve vlna odchodov do predčasného dôchodku situáciu s nedostatkom zamestnancov zvýraznila ešte viac. Od januára 2023 totiž pre ľudí začala platiť možnosť odchodu do skoršieho dôchodku po tom, ako v práci strávia 40 rokov. Mnohých z nich lákala najmä predstava, že ak o tento typ dôchodku požiadajú Sociálnu poisťovňu ešte do konca minulého roka, ich penzia bude vyššia, ako keby o ňu požiadali až po 1. januári 2024.

Pracujúci penzisti Čítajte viac Chýbajú šoféri, pekári aj železničiari. Masové odchody do predčasnej penzie ohrozujú chod štátu, varujú zamestnávatelia

Neodrádza ich pritom ani penalizácia v podobe odrátania 0,3 percenta z dôchodku za každý mesiac odchodu do dôchodku pred dosiahnutím riadneho dôchodkového veku. Podľa združenia Česmad Slovakia, do ktorého patria najväčšie prepravné firmy u nás, aj napriek o niečo nižšej penzii odchádza do skoršieho dôchodku každý 10 až 11 šofér. „Na začiatku roka chýbalo na Slovensku takmer 12-tisíc vodičov nákladných vozidiel a autobusov. Do predčasného dôchodku odišla vyše tisícka vodičov, najviac v autobusovej doprave,“ zhrnul prezident združenia dopravcov Pavol Piešťanský s tým, že v minulom roku takto z práce odišlo tri až päťtisíc šoférov.

APZD vo svojom stanovisku pre rezort práce upozorňuje na to, že Zväz autobusovej dopravy odhaduje z dôvodu odchodov do predčasných dôchodkov stratu 200 vodičov v rámci prímestskej dopravy. „Jeden takýto vodič pritom ročne prevezie približne 50-tisíc cestujúcich, spolu teda hovoríme o 10 miliónoch občanov – čo je počet porovnateľný s výpadkom medzimestských spojov hneď v niekoľkých okresoch naraz,“ hovorí o konkrétnych číslach asociácia s tým, že situácia je kritická a hrozí, že sa ľudia nedostanú do práce a deti do škôl.

Zamestnávatelia preto volajú nielen po zmenách, ktoré by mali upraviť podmienky odchodu do predčasných dôchodkov, ale aj po znížení administratívnej záťaže pri získavaní zamestnancov zo zahraničia. V prvom prípade už ministerstvo práce avizuje, že zmeny by mohli nastať čoskoro. „Rezort práce, po dohode so sociálnymi partnermi, pripraví riešenie v podobe zmeny legislatívy. Zámerom je predložiť ju v skrátenom legislatívnom konaní už na januárovej schôdzi parlamentu,“ vyhlásilo ministerstvo ešte v decembri minulého roka.

Firmy však pripomínajú, že situácia na slovenskom trhu práce spojená s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov bola alarmujúca aj pred masívnymi odchodmi ľudí do predčasného dôchodku. „V tomto smere preto dlhodobo požadujeme zabezpečenie väčšej flexibility Zákonníka práce, otvorenie pracovného trhu pre kvalifikovaných pracovníkov zo zahraničia a podporu pracovnej mobility, navýšenie kvót pri vydávaní víz, a tiež zásadnú reformu vzdelávacieho systému ako celku,“ zdôraznila Podhorcová.

Na potrebu reformy školstva upozorňuje aj asociácia zamestnávateľských zväzov a združení, podľa ktorej by sa mal štát zamerať najmä na podporu technického a prírodovedného vzdelávania a výskumno-vzdelávacích aktivít.

Erik Tomáš Čítajte viac Dve veľké dávky aj vyššie penzie. Aké zmeny čakajú dôchodcov v roku 2024?

Čo sa týka samotných pracovných víz, zamestnávatelia sa zhodujú na potrebe navýšenia počtu kvót či dokonca volajú po ich úplnom zrušení. „Mnohých zamestnávateľov dokázali odradiť, pretože nevedeli, či nie je kvóta už vyčerpaná,“ upozornil Zich z APZD na neprehľadnosť celého systému. Prekážkou sú podľa neho aj prísne nastavené požiadavky na jednotlivé podniky, ako aj na samotných pracovníkov, ktoré súvisia so spomínanou byrokratickou záťažou pri zamestnávaní ľudí zo zahraničia.

© Autorské práva vyhradené

246 debata chyba
Viac na túto tému: #práca #národné víza #predčasné penzie