Podľa Petra Šeba, zakladateľa spoločnosti PS-Digital, ktorá sa venuje najmä digitálnemu marketingu, začnú ľudia pracujúci v oblasti marketingu a médií o prácu prichádzať už čoskoro. Tvrdí pritom, že o zamestnanie prídu v prvom rade tí najslabší, ktorí pracujú na juniorských pozíciách. „Umelá inteligencia dokáže urobiť celú špinavú robotu veľmi rýchlo a efektívne. Dokáže rýchlo urobiť analýzu či skicu obrázka. To, čo by juniorovi trvalo hodiny až dni, to umelá inteligencia urobí za desiatky sekúnd. Títo ľudia skutočne nebudú mať čo robiť,“ priblížil Šebo.

Kto príde o prácu?
Na problém upozornil aj Ján Svoboda, generálny riaditeľ spoločnosti Our Media SR, do ktorej portfólia patrí aj denník Pravda. Svoboda hovorí, že spolu s tým, ako sa zrýchľuje vývoj informačných technológií, sa bude meniť aj svet technológií. O prácu v televízii prídu podľa neho napríklad titulkovači, ktorí prepisujú znenie hovoreného slova do textu pre nepočujúcich. Umelá inteligencia si však hravo poradí napríklad aj s tvorbou titulkov v článkoch. „Efektivita je v tomto prípade v porovnaní s ľudskou intuíciu o 80 až 90 percent vyššia ako ľudská intuícia,“ tvrdí Svoboda, ktorý zároveň dodal, že ľudia pracujúci v médiách na Slovensku sa zatiaľ o svoju prácu obávať nemusia.
Do prvého panelu konferencie sa okrem nich zapojil aj majiteľ webu Zoznam.sk a Topky.sk Martin Mac. Ten zdôrazňuje, že okrem začiatočníkov sa prepúšťanie dotkne aj skúsenejších pracovníkov. Bude sa to týkať napríklad oblasti sektora informačných technológií, konkrétne ľudí pracujúcich s kódovaním. „Jedného dňa totiž bude fungovať kódovanie pomocou hlasu. Jednoducho nadiktujete si napríklad, ako má vyzerať vaša stránka, a umelá inteligencia ju vytvorí. Takže sa to nedotkne iba juniorov, ale ohrozená je aj časť vyšších pozícií, ktorá bude mať reálny problém,“ vysvetlil.

Ľudský dotyk bude potrebný stále
Odborníci však nezostali iba pri scenároch opisujúcich trh práce budúcnosti v čiernych farbách. Prodekan Fakulty marketingovej komunikácie UCM Peter Murár upozornil, že budú stále pribúdať profesie, o ktorých teraz nevieme vôbec nič. Aj on však potvrdil, že viacero profesií zanikne, je to podľa neho proces transformácie. Upozornil ale aj na to, že nejaké percento juniorov na trhu práce bude musieť prežiť. „Aj seniori sú smrteľní a bude nutné ich nahradiť,“ hovorí Murár.
Koho sa, naopak, prepúšťanie z pozícií, ktoré aktuálne existujú, určite nedotkne? Odborníci sa zhodujú na tom, že takmer vo všetkých profesiách bude potrebný zásah a kontrola zo strany človeka. Napríklad v spomínanej oblasti médií a marketingu bude vždy nutný skúsený odborník, ktorý v prípade potreby začne robiť úpravy, povedal Šebo. Podľa Svobodu bude napríklad v televízii stále zohrávať veľkú úlohu emócia a pripravenosť redaktora, ktorý uvádza reláciu alebo živý vstup.

„Čím sme lepší, tým viac budeme žiadaní,“ podčiarkol v tejto súvislosti Murár, ktorý doplnil, že v istých profesiách bude ľudský kontakt nevyhnutný. Bude sa to týkať napríklad lekárov, a to aj napriek tomu, že umelá inteligencia dokáže stanoviť diagnózu efektívnejšie. Dôležité tak podľa neho bude, ako si v tomto smere sami nastavíme hranice a kam všade umelú inteligenciu pustíme.