Sulík: Kto nesúhlasí s EÚ, je ruský agent? S Miklošom sa pochytil na zákaze spaľovákov

Zákaz spaľovacích motorov si zvolila Saska za svoju ústrednú volebnú tému. Preto aj v pondelok zorganizovala debatu s politikmi a odborníkmi o tom, čo táto zmena prinesie. Zúčastnil sa na nej aj exminister financií za vlád Mikuláša Dzurindu Ivan Mikloš. Práve s ním zviedol líder Sasky Richard Sulík najväčšie slovné výmeny.

30.05.2023 14:21
Ivan Mikloš Foto:
Ivan Mikloš v debate Sasky o zákaze spaľovacích motorov.
debata (156)

Udiali sa až v druhej časti debaty s názvom O zákaze spaľovacích motorov. Okrem Mikloša a Sulíka sa jej zúčastnili bývalý štátny tajomník na ministerstve životného prostredia a dnes člen strany Demokrati Michal Kiča. Ďalej bývalý štátny tajomník na ministerstve hospodárstva a člen Sasky Ján Oravec. Diskusiu moderoval motoristický novinár Alexander Štefuca.

Debatu vysielala Saska aj na svojom Facebooku.

Video
Sulík a Mikloš majú na tému zákazu spaľovacích motorov úplne iné názory

Mikloš začal svoj vstup kritikou Sasky, že si túto tému vybrala ako predvolebnú, je to podľa neho čistý populizmus. „Túto debatu považujem za zbytočnú. Pozíciu Sasky považujem za nesprávnu a nekorektnú. Saska ide ťažiť z nejakého prirodzeného odporu ľudí voči zákazom a z neznalosti ľudí o tom, kde sme a kam smerujeme. Sú teda iba dve možnosti: buď si to kolegovia zo Sasky nenaštudovali, čo pochybujem. Alebo vedome idú podľa toho, čo prieskumy ukázali a že môžu z toho profitovať,“ povedal v úvode Mikloš.

Richard Sulík, Čítajte viac Sulík: Nie som libertarián, ale neoliberál, Blaha to nepochopí. Zákaz spaľovákov je najväčší nezmysel

Pokračoval, že dotknutá európska smernica vôbec nehovorí o zákaze. Hovorí iba o tom, že po roku 2035 tie automobilky, ktoré budú vyrábať nové spaľováky, budú platiť pokuty, pričom sa zachováva technologická neutralita – mohlo by sa tak jazdiť na vodík, no z krátkodobého pohľadu je príliš drahý, povedal Mikloš. „Som smutný, že toto ste si dali ako jednu z agend. A som smutný z toho, ako vyzerá slovenská debata,“ dodal exminister financií.

Sulík: Máme problém so zákazmi

Oravec Miklošovi následne vytkol, že stratil ostražitosť voči tomu, čo prichádza z Bruselu. Povedal, že 314 vedcov vyzýva Európsku komisiu, aby návrh prerobili, lebo dnes nie je technologicky neutrálny, pretože tvrdí, že k bezemisnej budúcnosti máme prísť jedine elektromobilitou.

V úvodnom slove Sulík hneď skritizoval Mikloša. „Ivan, ty vlastne hovoríš, že je jedno, čo je a čo nie je racionálne. Príde zákaz a my máme držať hubu a krok. Mám s tým problém celý život. My sme si to nezistili z prieskumov. My máme problém so zákazmi. Ten zákaz vedie k dvom veciam. Po prvé, nebude tu dosť elektriny. Po druhé, dostávame sa do závislosti od Číny, lebo Čína má od 60 do 80 ťažobných práv na nerastné suroviny do elektromobilov,“ oponoval Sulík.

„Problém je, že všetko ženieme rýchlo do elektriny – či sú to tepelné čerpadlá alebo oblúkové pece z U.S. Steelu. A to len preto, že to tak niekto povedal? Videli sme, že všetko, čo prichádza zo západu, nie je super. Napríklad Nemci si zakázali atómky a to nie je dobré,“ pokračoval Sulík.

sulík Čítajte viac Cena elektromobilov letí nadol, bod zlomu príde onedlho. Sulík narazil na realitu

Mikloš mu na to odpovedal, že je veľmi nebezpečné démonizovať Európsku úniu, aj keď nie je bez chýb. Za zásadné považuje, že EÚ má oveľa väčšie benefity ako nejaké škody napáchané z regulácií.

Sulík zdôraznil, že nie je proti elektromobilom a voľnej trhovej súťaži. „Len prečo musíme zakazovať? Keby išlo len o nejaké poplatky, ale tu ide o to, že od roku 2035 bude zakázané predávať autá, ktoré počas prevádzky, nemajú nulové emisie. Vôbec sa nezohľadňuje to, ako sa zaťaží životné prostredie. Napríklad na jednu elektroauto ide 40-krát viac lítia. Baterky nejde recyklovať a strašne horia. Ale toto všetko sa nezohľadňuje,“ tvrdí Sulík. „EÚ si to strašne silno a strašne rýchlo vynucuje,“ povedal.

„Keď človek niečo povie, hneď démonizuje EÚ? Nikdy som sa nevyjadril, že by sme mali vystúpiť z EÚ. Akonáhle príde človek s iným názorom je ruský agent? Potom sa poschvaľujú hlúposti a EÚ upadá. Je zakázaná debata o tom, čo je dobré a zlé,“ povedal Sulík.

Mikloš: Sulíkove fakty nesedia

Mikloš zareagoval, že má problém so slovom „zákaz“. Nikto nič podľa neho nezakazuje. Nepáči sa mu tiež, že ľudia si budú myslieť, že to auto, ktoré majú v garáži, nebudú môcť používať. „Všetky fakty Sulíka sa dajú rozbiť na padrť,“ dodal Mikloš.

Sulík ďalej argumentoval, že prevádzka elektromobilu bude drahšia, lebo ich štáty budú musieť zdaniť. EÚ má nechať voľnú súťaž medzi rôznymi formami osobnej dopravy a nemá nič zakazovať. „Budeme mať autá jazdiace na uhlie,“ povedal Sulík a poukázal na nemecký zákaz jadra, ktoré nahradili spaľovaním uhlia, z ktorého vyrábajú elektrinu.

V energetickom mixe Európy je elektrina vyrobená z 20 až 25 percent z uhlia, dodal predseda Sasky. „Čo sme získali, keď rozkážeme vetru a dažďu a od roku 2035 budú všetky autá jazdiť na elektro-uhlie,“ opýtal sa. Sulík vyjadril nádej, že nová smernica sa bude prehodnocovať a dostanú sa do nej nové zmeny. „To, čo štát vie robiť, je zabezpečiť dostatok elektriny,“ načrtol pomoc štátu s elektromobilitou do budúcnosti Sulík.

Na záver Mikloš pripomenul Sulíkovi boj proti eurovalu. „Tento boj proti novej smernici mi veľmi pripomína boj proti eurovalu. Asi viete, ako to dopadlo,“ povedal. Narážal na hlasovanie o pomoci Grécku v roku 2011 v čase dlhovej krízy v eurozóne, ktorý Saska nepodporila a padla tak vláda Ivety Radičovej. Mikloš podotkol, že v Číne už dnes sú elektromobily o 30 percent v priemere lacnejšie ako spaľováky. A keď na túto vlnu elektromobility nenabehnú aj európske automobilky, budú mať veľké problémy konkurovať tým z Ázie.

Debaty sa zúčastnil aj prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek, ktorý všetkých vyzval, aby sa začalo hovoriť o tom, čo sa dá spraviť a nie hľadať výhovorky. Diskutujúci sa však zhodli, že emisná norma Euro 7 je chyba, ktorá spôsobí automobilkám veľké škody.

© Autorské práva vyhradené

156 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #autá #spaľovacie motory #emisná norma Euro 7 #Euro 7