Budeme sa mať ako Nemci? Slovensko plánuje spustiť malú revolúciu v cestovaní

Cestovanie po Slovensku by v najbližších rokoch mohlo byť jednoduchšie a lacnejšie. Rezort dopravy má plán, ako zvýšiť počet cestujúcich vo verejnej doprave. Už minulý rok preto prišiel s návrhom, vďaka ktorému by ľuďom mohol stačiť jeden cestovný lístok na vlak, prímestskú autobusovú dopravu či MHD. S podobným prístupom začalo už pred rokom Nemecko, ktoré síce vďaka projektu ušetrilo dva milióny ton emisií uhlíka, ale štátnu pokladnicu to stálo miliardy eur. Ako to celé bude vyzerať u nás?

28.05.2023 05:00
nemecko vlaky Foto: ,
Vlaky, ilustračný obrázok.
debata (53)

Opatrenie, ktoré by mohlo priniesť národný integrovaný cestovný lístok, je na stole práve v čase, keď ceny cestovných lístkov rastú takmer vo všetkých krajoch. Po audite Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) a Ministerstva financií v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je dokonca v hre aj možnosť, že ceny lístkov vo vlakoch približne po 13 rokoch výrazne stúpnu.

Nemenili sa totiž už od roku 2012, a to aj napriek takmer 30-percentnej inflácii. Jednou z možností, ako hospodárenie ZSSK podľa auditu zefektívniť, je preto dorovnanie cestovného o infláciu. Rezort navrhuje, aby boli zmeny platné od 1. januára budúceho roka, pričom na ich zavádzanie by mal dohliadať novozriadený koordinačný orgán pod názvom Národná dopravná autorita (NADA). V tejto súvislosti treba pripomenúť, že návrh zákona o verejnej osobnej doprave ešte schválený nebol, no parlament ho už posunul do druhého čítania.

SR Košice KVP MHD zastávky prístrešky odstránenie KEX Čítajte viac Košická MHD zavádza historický lístok. Cestujúcich čaká aj dôležitá zmena

Ako v Nemecku

Aké však bude mať NADA po svojom vzniku kompetencie? Podľa ministerstva pôjde najmä o koordináciu a integráciu pravidelnej dopravy či prepájanie tarifných, predajných a kontrolných systémov s cieľom cestovať v rámci celej pravidelnej dopravy na jeden lístok. Nový orgán, na ktorého zriadenie budú použité financie z plánu obnovy, bude mať tiež na starosti napríklad aj prípravu podkladov k návrhu grafikonov vlakovej dopravy.

Projekt sa aktuálne nachádza vo fáze, v ktorej prebieha štúdia realizovateľnosti. Po nej bude jasná nielen samotná výška cestovného, ale napríklad aj to, ako bude vyzerať zónovanie v rámci celej krajiny.

„Nepredpokladáme, že by sa časová platnosť jednotného cestovného lístka pohybovala na úrovni nižšej ako 24 hodín, zároveň budú tieto doklady neprenosné. Návrh tarify a rozsah tarifných skupín jednotného cestovného lístka bude vypracovávať Národná dopravná autorita, pričom využije poznatky z tejto štúdie realizovateľnosti aj taríf verejnej osobnej dopravy na území SR,“ ozrejmil pre denník Pravda rezort dopravy.

Dôležitou informáciou však je, že ministerstvo už teraz počíta s vytvorením aplikácie, prostredníctvom ktorej si bude možné národný cestovný lístok zakúpiť. Rezort dopravy počíta s poskytnutím aplikačného programového rozhrania pre vývojárov.

„Tak budú môcť predaj jednotného cestovného lístka zahrnúť v rámci už existujúcich aplikácii dopravných spoločností alebo vyvinúť novú samostatnú aplikáciu na komerčnej báze pre potreby predaja jednotného cestovného lístka,“ spresnilo ministerstvo.

Podobný pilotný projekt spustilo Nemecko už pred rokom. Testovacie obdobie projektu trvalo niekoľko mesiacov. Po jeho úspešnom absolvovaní testovacej fázy ho v máji 2023 opäť uviedlo do života. Do začiatku mája si v krajine stihli viac ako tri milióny ľudí zakúpiť nový lacný cestovný lístok, ktorý je možné využiť takmer na všetky typy vlakov, autobusy a metro po celej krajine. Takzvaný Deutschlandticket si podobne ako na Slovensku kladie za cieľ povzbudiť ľudí, aby vymenili svoje autá za ekologickejší spôsob dopravy.

Mesačný lístok stojí v krajine, kde verejnou dopravou cestuje podstatne viac ľudí ako u nás, 49 eur. Spolková vláda sľubuje, že dopravu bude dotovať až do roku 2025 sumou 1,5 miliardy eur ročne. Rezort dopravy pre denník Pravda na záver priblížil, že Slovensko by sa projektu s podobnou myšlienkou ako v Nemecku mohlo dočkať v rokoch 2025 alebo 2026.

Václav Mika, agentúra Slovakia Travel Čítajte viac Záujem o cestovanie do strednej Európy kvôli vojne na Ukrajine výrazne klesá

V cestovaní verejnou dopravou zaostávame

Zavedenie zmien, na ktoré je z Plánu obnovy a odolnosti SR vyčlenených 26,6 milióna eur, by tak mohlo pomôcť aj s cenami cestovného. Dôležitým faktorom na ich zavádzanie do života je podľa ministerstva najmä to, že autobusová a železničná doprava sú v mnohých regiónoch dosiaľ nekoordinované. Aktuálne preto môže dochádzať napríklad k súbehom železničných a autobusových liniek, ktoré premávajú v rovnakom čase a po rovnakej linke.

To v konečnom dôsledku zaťažuje rozpočet verejnej správy, tvrdí rezort. „Cieľom návrhu zákona je v súlade s platným programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky a míľnikom Plánu obnovy a odolnosti vytvorenie podmienok na zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou s cieľom umožnenia cestovania na jeden cestovný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme,“ priblížilo ministerstvo ešte v priebehu minulého roka v rámci predbežnej správy.

verejná doprava v Nemecku Čítajte viac Milióny ľudí si kúpilo lacný lístok, nemecká verejná doprava zažíva revolúciu

Dokument plánu obnovy spresňuje, že verejná doprava aktuálne neintegruje služby autobusovej, vlakovej a mestskej hromadnej dopravy. Pre nedostatočnú nadväznosť liniek a rovnako aj pre dlhé prestupy nedokáže verejná doprava konkurovať osobnej automobilovej doprave. Čo sa týka miery cestovania vlakom na Slovensku, tá sa nachádza pod priemerom EÚ, zdôvodňuje dokument návrh na zmenu v cestovaní verejnou dopravou.

V roku 2021 patrilo Slovensko podľa Eurostatu ku krajinám s najvyšším poklesom cestujúcich, ktorí využívajú železničnú dopravu. K ťahúňom v tejto oblasti, naopak, patria Francúzi a Nemci. Najvyšší počet cestujúcich na obyvateľa prepravených prostredníctvom železnice pritom pred dvoma rokmi mali v Luxembursku a v Dánsku.

V Nemecku už na jeden lístok cestujú

Viac ako tri milióny ľudí si už zakúpilo nový lacný lístok na verejnú dopravu v celom Nemecku. Lístok umožňuje využívať všetky miestne a regionálne vlaky, autobusy a metro po celej krajine za 49 eur mesačne. Lacný lístok, tzv. Deutschlandticket, má povzbudiť ľudí, aby vymenili svoje autá za ekologickejšie formy dopravy. A nadväzuje na experimentálny deväťeurový lístok, ktorý vláda zaviedla minulý rok počas letných mesiacov v rámci balíčka opatrení na boj s vysokou infláciou a drahými palivami. Deväťeurový lístok mal veľký úspech. Celkovo sa za tri mesiace do konca augusta 2022 predalo v Nemecku 52 miliónov týchto lístkov a priniesol úspory emisií uhlíka vo výške takmer dva milióny ton. Ale nebol finančne životaschopný a štátnu pokladnicu stál miliardy eur.

© Autorské práva vyhradené

53 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #ministerstvo dopravy #cestovný lístok