Spravili analýzu, čo spravia so Slovenskom čínske automobilky. Je to veľké varovanie

Najväčším rizikom pre európske automobilky sú elektromobily vyrábané v Číne. V dnes zverejnenej správe to uviedla nemecká poisťovňa Allianz.

10.05.2023 14:18
Toyota-Yaris-2020-1600-19 Foto:
Asi neprekvapí, že neohrozeným globálnym kráľom malých áut je Toyota Yaris.
debata (2)

Ak politici neprijmú zodpovedajúce opatrenia, môže čínska konkurencia európskych výrobcov podľa tejto štúdie do roku 2030 pripraviť o zisk o sedem miliárd eur ročne. Českú ekonomiku by podľa správy mohla čínska konkurencia pripraviť až o 0,4 percenta hrubého domáceho produktu (HDP).

Na analýzu upozornili České noviny.

Ako riešenie Alianz uvádza recipročné clá na autá dovážané z Číny, zlepšenie vývoja materiálov a technológií pre batérie elektrických vozidiel a tiež umožniť čínskym automobilkám vyrábať automobily v Európe.

Európske automobilky podľa správy Allianz čelia dvojitej hrozbe. Na jednej strane im klesá predaj v Číne, kde miestni výrobcovia zvyšujú podiel na trhu. Napríklad nemecká automobilová skupina Volkswagen prišla v prvom štvrťroku o pozíciu najpredávanejšej značky osobných automobilov v Číne – predbehla ju miestna značka BYD. Na druhej stranu rastie predaj dovážaných elektromobilov vyrobených v Číne, predaj zvyšujú ako domáce, tak aj západné automobilky.

Čínsky automobilový trh je najväčší na svete, je ale zahltený elektrickými športovo-úžitkovými vozidlami (SUV), čo vytvára tlak na miestne automobilky, aby vyvážali viac áut do Európy. Dovoz elektrických áut do Číny by mohol Európsku úniu v roku 2030 stáť cez 24 miliárd eur ekonomického výkonu, čo predstavuje 0,15 percenta únijného HDP, uvádza štúdia.

elektromobilita Čítajte viac Ropu a benzín čaká nezvratný osud. Zatienia ich elektromobily

Avšak ekonomiky Nemecka, Slovenska a Českej republiky, ktoré sú závislé od automobilového priemyslu, by mohli čeliť ešte väčšiemu vplyvu, a to v ekvivalente 0,3 až 0,4 percenta HDP, píše Allianz v štúdii.

„Európskemu automobilovému priemyslu ide o veľa: štyri z piatich automobilov predaných v Európe sa montujú na mieste,“ uvádza správa. Pripomína tiež, že Európa sa stala cieľom čínskeho vývozu, keď v Spojených štátoch začal platiť zákon o obmedzovaní inflácie (IRA).

Na tento rok americký zákon IRA vyžaduje, aby 50 percent komponentov batérií bolo vyrobených alebo zmontovaných v Severnej Amerike, aby bolo možné získať daňovú úľavu 3750 dolárov. Ďalších 3750 dolárov je tento rok podmienených tým, že 40 percent kritických minerálov pochádza zo Spojených štátov alebo od ich partnera vo voľnom obchode. V oboch prípadoch sa tento pomer s postupom rokov zvyšuje.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #automobilový priemysel