Analytik proti ministrovi Doležalovi vyzýva nový zákon neprijať. Diaľnice sa rýchlejšie stavať nebudú

Novela zákona na zrýchlenie prípravy vybraných diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú vetovala prezidentka SR Zuzana Čaputová a kritizujú viacerí ekonómovia, inštitúcie aj mimovládne organizácie, je nesystémové opatrenie a nerieši skutočné problémy dlhotrvajúcej prípravy výstavby.

02.05.2023 11:39
Andrej Doležal, Ide o pravdu, Foto: ,
debata (2)

Tvrdí to riaditeľ Investičnej autority na Útvare hodnoty za peniaze (ÚHP) Martin Kmeťko v rozhovore pre portál SITA Doprava a agentúru SITA. Proces od začiatku prípravy po ukončenie realizácie diaľnic trvá priemerne štrnásť rokov, pritom pre viacero úsekov D1, D3 a R4 sa podľa neho len dokumentácia pripravuje 25 až 30 rokov a ešte sa nezačali stavať. Hodnotenie analytikov trvá tridsať dní.

„Reálne tak novela nepomôže zrýchleniu výstavby diaľnic. Naopak, zníži transparentnosť celého procesu a odsunie potenciálnu diskusiu o hľadaní najefektívnejšieho riešenia do fázy, kedy je o všetkom rozhodnuté,“ povedal Kmeťko. Čím neskôr sú štúdia a hodnotenie spracované, tým pravdepodobnejšie podľa neho je, že odporúčania zostanú len na papieri. „S každým ďalším krokom v príprave by ich zapracovanie do projektu znamenalo stále väčšie zdržanie, kvôli aktualizácii dokumentácie a povolení. Pripravujeme sa tak o diskusiu o potenciálnych úsporách rádovo v stovkách až miliardách eur v čase, kedy má najväčší význam,“ upozornil zástupca ÚHP.

Doležal Čítajte viac Štátni analytici prepočítali, o koľko môže zdražieť výstavba diaľnic. Doležal predstavil zmenu, ktorá vyvolala ohlasy

Ako pokračoval, kľúčovou časťou štúdie a hodnotenia je aj preskúmanie, či sa dá stavba dokončiť v odhadovanom čase a rozpočte. Myslí si, že uponáhľaná príprava môže vo výsledku dokončenie diaľnic spomaliť a predražiť. Zmeny v zákone o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, o ktorých budú poslanci opäť rokovať, podľa analytika ohrozujú princíp efektívneho vynakladania verejných financií. Práve štúdia uskutočniteľnosti má ukázať, aké riešenie prinesie najlepšiu hodnotu za peniaze. „Svoje miesto má pre projekty v každej fáze prípravy. Pre tie na zelenej lúke má porovnať možnosti trasovania, počty mostov či križovatiek a ich technické riešenia,“ podotkol Kmeťko.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #rýchlostné cesty #ÚHP