Po vete prezidentky je v parlamente opätovne predložená novela, ktorá by mala podľa ministerstva dopravy zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku. Ak by však bola schválená v súčasnom znení, môže ohroziť splnenie jednej z reforiem v pláne obnovy a ohroziť tak čerpanie časti prostriedkov, upozornila v stanovisku na sociálnej sieti sekcia plánu obnovy Úradu vlády (ÚV) SR. Táto sekcia plní funkciu Národnej implementačnej a koordinačnej autority (NIKA) a koordinuje realizáciu plánu obnovy na Slovensku.
Pripomenula, že novela obsahuje zoznam vybraných diaľnic a rýchlostných ciest, pri ktorých sa umožní odklad vypracovania štúdie uskutočniteľnosti na neskoršie štádium prípravy projektu. To podľa NIKA obmedzí možnosti hľadania efektívnych alternatív realizácie.
Čítajte viac Výstavba R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany naberá reálnejšie kontúry„Prípadné schválenie novely môže ohroziť uspokojivé splnenie reformy 3 komponentu 18 plánu obnovy, ktorej cieľom je zefektívnenie verejných investícií. V tejto reforme sa Slovensko okrem iného zaviazalo, že investičný proces bude štandardizovaný pre všetky projekty, ktoré sa budú hodnotiť centrálne a už v počiatočnom štádiu,“ priblížila NIKA.
Novela podľa nej narúša dva princípy z tohto záväzku. Ide o princíp štandardizovaného hodnotenia pre všetky projekty, keďže vytvára osobitný systém hodnotenia pre vybrané projekty uvedené v novele. Zároveň aj princíp hodnotenia „už v počiatočnom štádiu“, keďže pre vybrané projekty ruší povinnosť vypracovať a zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti pred obstarávaním dokumentácie na územné rozhodnutie, ako aj pred začatím majetkovo-právneho vysporiadania. Teda vo fáze, kedy je ešte priestor zásadne zefektívniť zadanie a optimalizovať náklady a prínosy projektu, upozornila NIKA.
„Ak by došlo k schváleniu novely v predloženom znení, Slovensko bude musieť skôr či neskôr zosúladiť zákon s textom reformy. Inak by hrozila strata časti prostriedkov plánu obnovy,“ dodala sekcia plánu obnovy vo svojom stanovisku.
Čítajte viac Pokrok na stavbe tunelu Višňové: Zabetónovali poslednú klenbuNovelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá minulý týždeň vetovala prezidentka Zuzana Čaputová. Mala pri tom výhrady voči obmedzovaniu možností Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií vyjadrovať sa k vybraným diaľničným úsekom. Ministerstvo dopravy aj predkladatelia z radov poslancov novelu obhajujú, podľa nich povedie k zrýchleniu výstavby diaľnic a nijako významne neobmedzí právomoci ÚHP.
„Ja som minister dopravy, všetci sa ma dookola pýtate, ako chcem urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Predložím zákon, hrdo sa k nemu hlásim, je napísaný odborníkmi na ministerstve dopravy. Absolútne odmietam obvinenia z nehospodárnosti. Naopak, nehospodárne je čakať,“ reagoval na veto prezidentky dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Očakáva, že poslanci veto prelomia. Za novelu v marci hlasovalo 137 poslancov Národnej rady (NR) SR. Na prelomenie veta je potrebných minimálne 76 hlasov.