Platenie v internetových obchodoch sa zjednoduší. Údaje z karty nebude treba zadať ručne

Spoločnosť Mastercard pripravuje zjednodušenie platieb na internete. Na Slovensku sprístupní riešenie Click to Pay.

25.04.2023 17:27
e-shop, online obchod Foto:
Platenie na internete sa zjednoduší.
debata (3)

Tento nástroj sa podobá na situáciu, keď si napríklad klient e-shopu uloží údaje o platobnej karte v tomto obchode, aby údaje z karty nemusel zadávať ručne. Toto riešenie však nebude údaje nechávať u obchodníka.

Napriek tomu to tak bude. Ak platiaci zákazník využije túto službu, nebude musieť ručne prepisovať šestnásťmiestne číslo karty, dátum platnosti a bezpečnostný kód do formulára internetového obchodu. Keď v internetovom obchode prejde k pokladnici, ako jedna z platobných metód sa mu zobrazí vlastná platobná karta. Pre klienta to znamená, že pri platení nebude musieť hľadať platobnú kartu. Takýto spôsob platby bude navyše diskrétnejší, zadávať platbu tak bude bezpečné aj pri relatívne nižšej miere súkromia v okamihu platenia.

OK1 Čítajte viac Aplikácie ako ChatGPT zdokonaľujú útoky hekerov, hovorí expert na kybernetickú bezpečnosť Kubovič

Toto riešenie bude k dispozícii u tých obchodníkov, ktorí k využívaniu tejto metódy pristúpia. Zatiaľ nie je jasné, koľko obchodov sa zapojí, keďže služba na Slovensku ešte neodštartovala. Spoločnosť Mastercard však uzatvára dohody s firmami, ktoré poskytujú platobné služby obchodníkom, teda napríklad terminály a platobné brány.

Služba na Slovensku odštartuje počas tohto roka, predbežne by mohla začať fungovať koncom leta. Vo viacerých krajinách kartová spoločnosť už túto službu spustila, začínala v roku 2019 na americkom trhu, no funguje napríklad aj v Česku. Tam využívajú toto riešenie od minulej jesene vo viac ako deväťtisíc e-shopoch. V Česku sa však táto služba zatiaľ výrazne nerozšírila. Údaje spoločnosti Global Payments ukazujú, že podiel tejto služby na celkovom objeme platieb na internete je menej ako jedno percento. Služba je zákazníkom v Českej republike k dispozícii zhruba trištvrte roka.

Kartu fyzicky nebude treba

Nová služba zabezpečí, že klient nebude fyzicky potrebovať plastovú kartičku. Platobná karta sa automaticky tokenizuje, to znamená, že sa vytvorí jej šifrovaná digitálna verzia určená výhradne pre Click to Pay. „Zákazník zvolí platbu pomocou ponúknutej karty uloženej v riešení Click to Pay. Pre väčšiu prehľadnosť služba ponúkne aj obrázok danej karty poskytnutý bankou, ktorá ju vydala. Užívateľa nová služba rozpozná podľa zariadenia používaného na on-line nákup,“ upozorňuje spoločnosť Mastercard. Služba teda automaticky doplní údaje o karte, ktoré sú potrebné na uskutočnenie platby. Toto riešenie je zároveň spojené so systémom 3D Secure, platbu teda bude potrebné potvrdiť kódom z SMS správy, prípadne potvrdiť v mobilnej aplikácii. Samotné údaje, ktoré doplní služba Click to Pay, teda na autorizáciu platieb stačiť nebudú.

Bude fungovať na základe všeobecného štandardu, sú teda vytvorené podmienky na to, aby do služby mohli mať prístup aj klienti, ktorí používajú iné karty ako Mastercard. Túto službu podporujú aj značky Visa, American Express a Discover.

e-shop, online nakupovanie Čítajte viac Podvody s bankovými kartami sú na vzostupe. Podvodníci sa tvária ako banka, kuriér či pošta, nedajte sa oklamať (+ návod)

Novú platobnú metódu môže teda využiť prakticky každý, kto používa platobnú kartu. Je pritom jedno, či ide o debetnú, alebo kreditnú kartu. Z údajov aktuálnych ku koncu minulého roka vyplýva, že banky na Slovensku vydali zhruba 5,25 milióna debetných kariet a zhruba 512-tisíc kreditných kariet.

Medzi týmito druhmi kariet je výrazný rozdiel. Pomocou debetných kariet klient platí vlastnými prostriedkami, ktoré má na účte. Kreditná karta je prostriedok, pomocou ktorého klient platí prostriedkami, ktoré mu banka poskytla ako úver. K dohodnutému dátumu klient banke tento úver spláca a tá mu ho do ďalšieho obdobia automaticky obnoví. Kreditná karta je tak výhodná napríklad pri ceste do zahraničia, niektorí obchodníci prijímajú len kreditné karty, pretože majú istotu, že klient má dostatok prostriedkov na to, aby zaplatil.

Na to, aby sa však služba Click to Pay rozšírila medzi klientmi bánk, je podľa Mastercard potrebné, aby sa zapojili aj konkrétne banky. Služba sa snaží o to, aby komerčné banky umožnili registráciu služby priamo vo svojich aplikáciách internetového bankovníctva.

Video
Ide o peniaze: Všetko o pripravovanom digitálnom eure. Odpovedá Peter Ivanka, odborník na digitálne bankovníctvo zo spoločnosti Softec. Premiéra 21. 12. 2022.

Na internete nakupujeme viac

Podľa dát 365.bank sa od roku 2019 počet, ale aj hodnota platieb cez internet zdvojnásobili. Celkovo dnes nakupuje on-line drvivá väčšina Slovákov, pričom takmer tri štvrtiny na tento účel využívajú svoj smartfón. Z prieskumu spoločnosti Mastercard vyplýva aj to, že 43 percent ľudí uprednostňuje možnosť nakupovať z domu.

Z údajov 365.bank vyplýva, že priemerná výška platby sa v roku 2022 v porovnaní s rokom 2019 zvýšila zhruba o polovicu, zo 194 eur na 290 eur.

Služba sa do určitej miery podobá na služby ako Google Pay a Apple Pay, určitou výhodou v porovnaní s týmito riešeniami môže byť to, že Click to Pay nie je viazané na konkrétne zariadenie. Služba je ale určená len na platby na internete, pri platbách u obchodníka tak služby ako Google Pay a Apple Pay nenahrádza.

Obchodníci môžu túto službu využiť aj na to, aby sa zvýšil podiel tých platieb, ktoré sa začnú a aj dokončia. Pri zadávaní údajov z karty je podľa spoločnosti Global Payments, poskytovateľa platobnej brány, podiel skutočne dokončených platieb zhruba osemdesiat percent. Pri Google Pay je konverzia platieb zhruba 88 percent.

Platba zároveň skracuje čas potrebný na dokončenie platby zo zhruba 50 sekúnd na 35 sekúnd. Pri službe Apple Pay je miera konverzie až 99 percent. Údaje za Click to Pay z Českej republiky ukazujú, že miera konverzie sa za deväť mesiacov fungovania dostala na 82 percent.

Dôvodom môže byť problém na strane aktivácie karty. Tá je možná cez slovenskú stránku spoločnosti Mastercard, priamo pri zadávaní platby, prípadne v bankovej aplikácii klienta, ak bude banka tento spôsob platieb podporovať. Na stránke spoločnosti Mastercard je však možné zaregistrovať len karty tejto značky. Karty ostatných značiek je možné zaregistrovať na stránke konkrétnej kartovej spoločnosti.

To, koľko ľudí bude službu reálne aj využívať, je zatiaľ ťažké povedať. Spoločnosť Mastercard zatiaľ ciele pre slovenský trh v tomto smere neurčila.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #karty #inovácia #platby cez internet