Definitívne schválili koniec spaľovacích motorov, s jednou výnimkou. Čo to znamená pre šoférov?

Členské krajiny Európskej únie definitívne rozhodli o zákaze predaja nových áut na benzín a naftu od roku 2035. Lídrom koalície proti zákazu spaľovacích motorov bolo Nemecko. Vláda v Berlíne nakoniec cez víkend s Európskou komisiou našla spoločné riešenie.

28.03.2023 18:03
auto Foto:
debata (83)

Nemecko tak definitívne spolu so Slovenskom či s Českom hlasovali za koniec motorov poháňaných uhľovodíkmi. Dôvodom je zníženie škodlivých emisií, ktoré poháňajú klimatickú zmenu a otepľujú planétu.

Proti zákazu bolo nakoniec len Poľsko. Cieľ označilo za nerealistický a obáva sa, že povedie k rastu cien áut. Taliansko, Rumunsko a Bulharsko sa hlasovania zdržali. Súčasťou dohody je aj klauzula, podľa ktorej v roku 2026 eurokomisia zhodnotí pokrok a možnosti dosiahnutia stanovených cieľov a navrhne prípadné úpravy.

Igor Matovič Čítajte viac Slovnaft reaguje na Matoviča: Je to politický útok, daň z vojny nepovažujeme za uzavretú. Obraciame sa na prezidentku

Novinka tak postupne ruší predaj áut s tradičnými spaľovacími motormi. Výnimku budú mať vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré budú poháňané výhradne syntetickými palivami. V praxi to teda znamená, že kto kúpi auto na klasický benzín či naftu pred rokom 2035, bude môcť na ňom jazdiť aj po tomto roku. Skončí sa iba nákup nových vozidiel na benzín či naftu.

„Kurz je teraz oficiálne stanovený. Náš priemysel víta istotu plánovania, ktorú dnešný míľnik prináša, a naplno pracuje na splnení tejto výzvy,“ vyhlásila v súvislosti so schválenou novinkou Sigrid de Vriesová, generálna riaditeľka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).

Postoj slovenskej vlády nezmenilo ani naliehanie sulíkovcov na povereného premiéra Eduarda Hegera či povereného ministra životného prostredia Jána Budaja (obaja Demokrati), aby nesúhlasili so zákazom predaja nových áut so spaľovacím motorom. Strana SaS má voči zákazu spaľovacích motorov tri hlavné výhrady. Úplný zákaz spaľovacích motorov bude podľa nej znamenať, že väčšina obyvateľov si nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto. Zníži sa zároveň ich prístup k nezávislosti a k mobilite. V neposlednom rade SaS upozorňuje, že elektromobily potrebujú elektrinu a tej je dnes na trhu málo, čo tlačí jej cenu vyššie.

Na margo výnimky na syntetické palivá Sulík vyhlásil, že sú drahé a v Európe neexistuje ich výrobca. Budeme tak odkázaní na dovoz z iných krajín. „Je korektné povedať, čo bude za krajšie životné prostredie. Slovenský priemysel aj občania zaručene prehrajú,“ vyhlásil. Strana tiež oznámila petíciu proti zákazu spaľovacích motorov. Takýto krok podľa liberálov urobí autá nedostupnými pre bežných ľudí, zásadne poškodí slovenské hospodárstvo a ohrozí tisíce pracovných miest v automobilovom priemysle.

Denník Pravda pripravil sériu najdôležitejších otázok a odpovedí.

1. Budú sa ešte predávať autá na spaľovacie motory?

Očakávalo sa, že schválená novinka znemožní predaj áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Ale výnimka, ktorú presadilo Nemecko, ponúka potenciálnu záchranu tradičným vozidlám so spaľovacím motorom. Od roku 2035 bude možné v európskom bloku zaregistrovať len nové autá a dodávky poháňané klimaticky neutrálnymi palivami. Teda aj syntetickými palivami.

Podľa novej normy všetky nové predávané autá budú musieť mať od roku 2035 nulové emisie oxidu uhličitého. A od roku 2030 o 55 percent nižšie emisie oxidu uhličitého v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Ciele sú navrhnuté tak, aby podporili rýchlu dekarbonizáciu nových vozových parkov v Európe.

2. Prečo rok 2035?

Zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v takzvanej Európskej zelenej dohode. Nebezpečenstvo meniacej sa klímy si totiž vyžaduje celosvetový prechod od fosílnych palív k čistejším alternatívam v takom rozsahu a s takým tempom, o aké sa doteraz nikto nepokúšal. Doprava sa podieľa takmer štvrtinou na produkcii emisií v EÚ.

Brusel zvolil ako časový limit rok 2035, pretože priemerná životnosť vozidiel je 15 rokov a cieľom Európskej zelenej dohody je dosiahnuť, aby do roku 2050 bolo celé hospodárstvo klimaticky neutrálne.

3. Prečo Brusel ustúpil Berlínu?

Členské štáty EÚ a Európsky parlament sa už v vlani v októbri dohodli na zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Proti sa však nedávno postavilo Nemecko. Chcelo presadiť, aby Európska komisia zahrnula výnimku pre autá využívajúce syntetické palivá. Argumentovalo, že takéto palivá sa môžu produkovať pri použití obnoviteľných zdrojov energie.

Nemecko a Európska komisia minulý víkend informovali, že urovnali spor o koniec vozidiel so spaľovacími motormi. Nemecký minister dopravy Volker Wissing uviedol, že po roku 2035 bude ďalej možné novoregistrovať vozidlá so spaľovacími motormi, pokiaľ budú tankovať uhlíkovo neutrálne palivá. Zatiaľ čo vláda v Berlíne s normou v utorok súhlasila, Poľsko bolo proti. Taliansko sa do textu neúspešne pokúsilo presadiť podporu pre biopalivá. Spolu s Bulharskom a Rumunskom sa zdržali hlasovania.

4. Čo sú syntetické palivá?

Syntetické palivá sú často označované aj ako e-palivá. Sú vyrábané bez použitia ropy. Bežný benzín či nafta vzniká rafináciou ropy. Na druhej strane syntetické palivá vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Pokiaľ je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, je palivo považované za uhlíkovo neutrálne.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Smrť spaľovacích motorov sa odkladá. Tankovať však budeme ultra drahé palivo

V prípade vozidiel sa e-palivá môžu miešať s bežnými palivami a spaľovať v tom istom motore, čo znamená, že sa do ovzdušia uvoľňuje menšie, ale stále značné množstvo emisií. Nemecko tvrdí, že tieto škodlivé emisie možno kompenzovať dekarbonizáciou celého výrobného procesu. To by znamenalo zmiešanie zeleného vodíka s oxidom uhličitým priamo zachyteným zo vzduchu, ako aj využitie 100 percent obnoviteľnej elektriny v rámci celého výrobného procesu.

„E-palivá sú dobrým riešením pre lietadlá, lode a existujúcu flotilu, teda vozidlá, ktoré dnes aj v nadchádzajúcich rokoch stále budú mať spaľovacie motory. My sa však jednoznačne hlásime k elektromobilom. Vývoj a nábeh vozidiel čisto na batérie je najvyššou prioritou. Najmä pri objemových značkách,“ povedal pre britský magazín Autocar Thomas Schäferl, generálny riaditeľ koncernu Volkswagen.

4. Čo znamená uhlíkovo neutrálne palivo?

Syntetické palivá síce produkujú emisie oxidu uhličitého, ale súčasne sú aj uhlíkovo neutrálne. „V jednoduchosti, uhlíkovo neutrálne palivá do atmosféry našej planéty neprinesú žiaden nový uhlík, ktorý by mohol urýchľovať globálne otepľovanie. Nanajvýš tam vrátia ten, ktorý z nej bol ‚stiahnutý‘ počas výroby takéhoto paliva,“ tvrdí Viktor Marušák, generálny sekretár Združenia automobilového priemyslu.

Dalo by sa to prirovnať aj ku kolobehu vody v prírode, keď po daždi príde k odpareniu vody do ovzdušia. Tam sa vodná para skondenzuje a vo forme zrážok sa dostane späť na zem. Aj v prípade syntetických palív sa objem oxidu uhličitého v atmosfére nezvýši ani nezníži. Pomer ostane neutrálny.

5. Aké sú pred nami výzvy?

V súčasnosti je ešte problém s výrobou zeleného vodíka. Viac ako 96 percent vodíka, ktorý sa v súčasnosti vyrába v Európe, pochádza zo zemného plynu. Druhým faktom je skutočnosť, že syntetické palivá nie sú v súčasnosti dostupné v takej miere, aby mohli byť široko nasadené. Od masovej výroby a ich nasadenia sme ešte ďaleko. Dôvodom je cena – liter syntetického paliva by dnes vyšiel na zhruba 10 dolárov. To sa môže do roku 2035 zmeniť.

„Syntetické uhlíkovo neutrálne palivá by pomohli znížiť produkciu nového oxidu uhličitého z ropy, a teda aj ekologicky ‚dekarbonizovať‘ milióny starých áut, ktoré budú aj po roku 2035 jazdiť so spaľovacím motorom,“ tvrdí Marušák.

6. Čo to bude znamenať pre hospodárstvo?

Ťahúňom slovenského priemyslu je automobilový sektor. Prechod na elektromobily môže tiež viesť k strate pracovných miest, upozorňuje portál Financial Times. Zákaz spaľovacích motorov v prospech elektrických vozidiel by mohol viesť k zníženiu počtu zamestnancov o 40 percent, odhaduje generálny riaditeľ spoločnosti Ford, ktorá nedávno zrušila 3 800 pracovných miest v celej Európe.

7. Aké vozidlá dominujú na slovenských cestách?

Drvivá väčšina áut na slovenských cestách sú na benzínové či naftové motory. Spolu tvoria skoro 95 percent vozidiel na Slovensku, ukazujú dáta ACEA za rok 2021. Slováci okrem vône benzínu a nafty začali obľubovať aj väčšie autá. Podiel novopredaných SUV vozidiel rastie. Ešte v roku 2018 sa ich predalo 28 percent zo všetkých nových áut. Za vlaňajšok ich predaj stúpol na 41-percentný podiel zo všetkých nových predaných vozidiel. Najpredávanejším vozidlom za minulý rok na Slovensku bolo SUV KIA Sportage.

Na nových registráciách elektrických áut sa Slovensko v rámci EÚ podieľa asi 0,1 percentami, čo je asi 110 áut mesačne. Na konci vlaňajška jazdilo na slovenských cestách menej ako šesťtisíc elektrických áut. Do konca roku 2025 ich pritom podľa požiadavky EÚ máme mať najmenej 41-tisíc. To znamená, že minimálny rast počtu elektrických áut na Slovensku by musel byť 35-tisíc za necelé tri roky. To je priemerne viac ako tisíc vozidiel za mesiac.

Slováci tak podľa dát uprednostňujú SUV vozidlá, ktoré produkujú viac emisií než elektromobily. „Rastúci podiel SUV čiastočne vysvetľuje aj pomalý rozvoj elektromobilovej infraštruktúry a stále cenovo málo dostupné elektromobily,“ opisuje dôvody nárastu záujmu o SUV analytik IFP Jakub Zapotocký.

© Autorské práva vyhradené

83 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Brusel #zákaz #spaľovacie motory