Otvorili ju len pred pár mesiacmi. Teraz hrozí, že autobusy na stanici Nivy nebudú zastavovať

Bratislavský samosprávny kraj chystá od júla veľkú reorganizáciu dopravy. Tá by mohla priniesť to, že niektoré autobusové spoje by už nemuseli zastavovať na cieľovej zastávke na novej autobusovej stanici, ktorá je v podzemí obchodného centra Nivy. Stanica sa nachádza v novom bratislavskom downtowne.

21.03.2023 05:00
Nivy Foto: ,
debata (51)

Župa argumentuje lepším súbehom prímestskej autobusovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy. Aby sa napríklad nestávalo, že na tej istej trase bude jazdiť diaľkový autobus aj spoj hromadnej dopravy v meste. Novinka by tak mohla presunúť koncové zastávky do okrajových časti Bratislavy. Napríklad tam, kde sú električkové koľaje, kde by cestujúci mohli presadnúť do električky. To by mohlo pomôcť napríklad odľahčiť dopravu v meste.

Na druhej strane Bratislavčania či obyvatelia kraja čakali niekoľko rokov na novú autobusovú stanicu. Necelé dva roky od otvorenia tak niektorí cestujúci môžu o novú autobusovú stanicu, na ktorú toľké roky čakali, prísť.

Mesto, Bratislava, bývanie, byty, domy, Eurovea Čítajte viac Situácia sa úplne zmenila. Pozrite si, aké zľavy a akcie spustili developeri na nové bývanie

Developer autobusovej stanice spoločnosť HB Reavis považuje vylúčenie spojov zo stanice Nivy za nešťastný krok. „Necelé dva roky po dokončení modernej autobusovej stanice sa zvažuje opätovné vyhnanie cestujúceho späť do nekomfortu exteriérových zastávok,“ opisuje dôsledky župného zámyslu developer.

Denník Pravda pripravil v tejto súvislosti sériu najdôležitejších otázok a odpovedí, ktoré sprevádzajú zmenu spojov v Bratislavskom kra­ji.

1. Prečo chce župa meniť spoje?

Ušetriť a zefektívniť prevádzku spojov. To je hlavný dôvod, prečo začala župa o zmenách premýšľať. Opiera sa o štatistiky o prepravených cestujúcich, ktorí prichádzajú z regiónu do Bratislavy. Podľa týchto dát iba časť z nich totiž cestuje až na konečnú zastávku, teda autobusovú stanicu. Zo smeru Pezinok a Senec je to približne štvrtina cestujúcich a zo smeru Malacky približne tretina. Zo smeru Šamorín je to viac ako polovica. Cieľom nie je zrušiť všetky spoje na stanicu Nivy, len tie vybrané.

2. Ako to môže vyzerať po novom?

Niektoré spoje nebudú končiť na stanici Nivy, ale v okrajových častiach mesta. „Ak existuje alternatíva vo forme mestskej hromadnej dopravy, ideálne vo forme koľajovej dopravy, jednotlivé linky prímestskej autobusovej dopravy sú ukončené v prvom mieste na území mesta, kde je možné pohodlne prestúpiť,“ opisuje pre Pravdu nové fungovanie spojov hovorkyňa župy Lucia Forman. Pripomína, že sa skracovanie nebude týkať všetkých spojov, ale len vybraných doplnkových liniek, ktoré by v prípade dostatočnej kapacity železničnej dopravy boli skrátené už po prvé prestupné miesto v regióne.

Budaj Čítajte viac Získať 15-tisíc na obnovu domu bude jednoduchšie. Najväčšiu prekážku odstránili (odpovede)

V praxi to môže vyzerať tak, že dôjde k presmerovaniu časti spojov z Tomášova, Malinova a Mosta pri Bratislave na konečnú zastávku električiek Ružinov. Podľa Forman zastávka Astronomická výrazne zlepší dostupnosť mestskej časti Bratislava-Ružinov, prípadne ďalších cieľov cesty dostupných vďaka zlepšeniu prestupov na existujúce linky mestskej hromadnej dopravy. Iným príkladom zastávky na ukončenie niektorých spojov v rámci mesta je napríklad Bajkalská.

3. Akých autobusov by sa zmena mala týkať?

Do novej stanice prichádza denne 970 spojov. Každý deň prejde stanicou Nivy priemerne viac ako 12-tisíc cestujúcich len z prímestských spojov. To je ako keby sa tu za deň vystriedali obyvatelia celej Stupavy. Stanicu využívajú cestujúci regionálnej, medzimestskej či medzinárodnej dopravy. Regionálnu dopravu zabezpečuje spoločnosť Arriva. Medzimestskej či medzinárodnej dopravy by sa zmeny týkať nemali.

Ak niekto cestuje napríklad z Nitry, vystupovať bude stále na konečnej zastávke na stanici Nivy. To isté platí pre medzinárodnú dopravu. Rovnako napríklad cestujúci z Brna do Bratislavy bude vystupovať tam, kde doteraz, čiže na stanici Nivy. Zmena hrozí len cestujúcim z regiónu. Napríklad ak niekto cestuje z okolia Malaciek, Pezinka, Senca či Šamorína.

4. Čo na skrátenie spojov hovorí regionálny dopravca?

V polovici novembra 2021 spoločnosť Arriva vystriedala Slovak Lines a stala sa novým prevádzkovateľom autobusovej dopravy v regióne Bratislava. Zmeny by sa mali týkať práve regionálnych spojov. Hovorca spoločnosti Arriva Peter Stach v reakcii uviedol, že rozhodnutie o skrátení alebo presmerovaní trás liniek prímestskej autobusovej dopravy a o presunutí koncových zastávok do okrajových častí Bratislavy je však plne v kompetencii objednávateľa prímestskej autobusovej dopravy. Tým je Bratislavský samosprávny kraj.

„Očakávame, že zjednodušené jednoúrovňové prestupovanie na linky MHD by cestujúcim mohlo skrátiť čas cestovania“ tvrdí pre Pravdu. V minulosti mala Arriva pre nedostatok vodičov problém obsluhovať všetky spoje v regióne. V súčasnosti už stabilne zabezpečuje všetky linky v rámci Bratislavského kraja na úrovni 100 percent.

5. Je už definitívne rozhodnuté?

Uskutočnilo sa len prvé, úvodné stretnutie, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia župy, mesta Bratislavy, Bratislavskej integrovanej dopravy a Dopravného podniku. Nasledovať majú ďalšie rokovania. Prevádzkovateľ a správca stanice Nivy je spoločnosť Slovak Lines. Tá upozorňuje na to, že na rokovania nebola prizvaná. Poukazuje tiež na to, že v súčasnosti stanicu využíva denne len 970 spojov, čo je podstatne menej, ako predpokladali. V prípade, že by BSK a Bratislava mesto naozaj pristúpili k nevyužívaniu autobusovej stanice Nivy pre prímestskú dopravu, tak developer, ako aj správca Nivy centra budú musieť zvážiť, ako s tým do budúcnosti naložiť.

© Autorské práva vyhradené

51 debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #zastávka #Nivy