Slováci vo veľkom kupujú autá SUV, ich obľuba rastie. Sú väčšie, pohodlnejšie, no sú s nimi spojené aj problémy

Slováci vo veľkom obľubujú „esúvéčka“. Skratka SUV – Sport Utility Vehicle v preklade znamená športové úžitkové vozidlo. Ich podiel na nových predaných autách za posledné roky výrazne stúpol.

11.03.2023 05:00
SUV Foto:
Ilustračné foto.
debata (105)

Ešte v roku 2018 sa ich predalo 28 percent zo všetkých nových áut. Za vlaňajšok ich predaj stúpol na 41-percentný podiel zo všetkých nových predaných vozidiel. V praxi tak každé druhé až tretie predané auto je SUV. Ukazujú to výpočty analytikov z Inštitútu finančnej politiky.

Dôvodov, prečo obľuba SUV stúpa, je podľa analytikov viacero. „Predpokladáme, že primárnym dôvodom je rastúca preferencia zo strany zákazníkov, ktorej sa prispôsobuje aj širšia a cenovo dostupnejšia ponuka, najmä menších SUV modelov, zo strany výrobcov a distribútorov,“ hovorí analytik IFP Jakub Zapotocký.

Zvýšený záujem o SUV dávno postrehli aj predajcovia áut na Slovensku. „Za uplynulé dva roky 2021 a 2022 trh s SUV vozidlami na Slovensku zaznamenal nárast o 15,6 percenta, pričom objednávky na SUV modely značky Škoda Kamiq, Karoq a Kodiaq idú v súlade s trhom a kopírujú tento trend,“ podčiarkuje obľúbenosť esúvéčok Zuzana Kubíková zo spoločnosti Škoda Auto Slovensko, ktorá je importérom vozidiel značky Škoda na Slovensko.

Lepší výhľad a pocit bezpečia

Do týchto áut sa ľahšie nasadá, majú lepší výhľad na cestu a tiež sa uvádza ich vyššia bezpečnosť vďaka robustnejšej konštrukcii. „Pre mnohých vodičov predstavujú praktickú voľbu, ktorá pokrýva ich každodenné potreby, akými sú priestrannosť, úžitkové vlastnosti či všeobecne vyšší a bezpečnejší posed, ktorý je pre mnohých šoférov dôležitý. Takisto je tu ďalší praktický aspekt, ktorým je nastupovanie do auta a vystupovanie z neho, čo mnohí šoféri absolvujú viackrát za sebou, a SUV v tomto smere ponúka najlepšie možné pohodlie,“ vymenúva prednosti SUV Kubíková. Ďalším dôvodom je to, že z ponúk automobiliek sa vytrácajú modely kombi či MPV – teda viacúčelové vozidlá.

Záujem o SUV bude ešte rásť, mieni Peter Sumec od autorizovaného predajcu Kia Slovakia Auto. „Podľa môjho názoru si ľudia kupujú SUV najmä z dôvodu komfortu a bezpečnosti. Je to segment, ktorý dokáže poskytnúť pohodlné cestovanie aj v druhom rade sedadiel bez toho, aby sa pasažieri museli uskromniť,“ myslí si Sumec. Zdôrazňuje aj bezpečnejšiu konštrukciu. „Čím viac železa a deformačných zón, tým bezpečnejšie vozidlo pre posádku,“ pokračuje.

Priznáva však, že SUV nemusia poskytovať najväčší úložný priestor. „Na trhu boli a sú praktickejšie vozidlá v zmysle variability a veľkosti batožinového priestoru. Napríklad taký Ceed SW má objem až 630 litrov. Naše najpredávanejšie SUV za minulý rok Sportage má objem len okolo 590 litrov,“ porovnáva Sumec ponuku áut Kia.

Za posledných päť rokov stúpol o polovicu aj počet predaných ojazdených SUV. V roku 2018 sa ich predávalo 16 percent, dnes je to 24 percent. „V SUV majú ľudia väčší pocit bezpečia. Tieto vozidlá postupne nahrádzajú predtým obľúbené autá kategórie viacúžitkových vozidiel MPV a sú stále viac vnímané ako rodinné automobily. Ich predaje na sekundárnom trhu, samozrejme, kopírujú tiež raketovo rastúce predaje týchto vozidiel v autosalónoch,“ hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti Aures Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna. V roku 2016 predali asi 1 700 vozidiel typu SUV, v roku 2022 to už bolo zhruba 4 500.

Topolová si myslí, že záujem o tento typ vozidiel bude iba stúpať. „SUV vozidiel bude v nadviazanosti na trh nových áut stále viac pribúdať aj v prípade ojazdených vozidiel. Nezanedbateľným faktorom je aj starnutie populácie – práve starším ľuďom SUV vozidlá vyhovujú viac, pretože vďaka ich výške je jednoduchšie do nich nastupovať a je z nich lepší rozhľad,“ dodáva.

V skupine Aures najviac predávajú hatchbacky (31 percent), potom kombi (25 percent) a SUV (23 percent). „Najvýraznejší posun majú SUV v Poľsku, kde sú tieto vozidlá už druhé s 22 percentami,“ dodala Topolová.

Viac emisií aj pre slabú podporu elektromobility

Analytici na stúpajúci záujem o SUV upozornili najmä v súvislosti s tým, že nové autá Slovákov majú v priemere jedny z najvyšších emisií oxidu uhličitého v Európskej únii (EÚ) a ich pokles je pomalší ako v iných krajinách únie.

Väčšie autá so silnejším motorom prirodzene produkujú viac emisií, teda škodlivých plynov, pre našu atmosféru. Slovákov k „čistejším“ autám nemotivuje ani nastavenie poplatkov, tvrdí analytik Zapotocký. „Rastúci podiel SUV čiastočne vysvetľuje aj pomalý rozvoj elektromobilovej infraštruktúry a stále cenovo málo dostupné elektromobily. Slovensko sa zaviazalo znižovať emisie oxidu uhličitého a osobná doprava v tomto zohráva významnú úlohu. Reálne dáta ukazujú, že Slovensko je v znižovaní emisií nových áut na chvoste,“ dodal Zapotocký.

Jeden z dôvodov, prečo emisie z nových vozidiel neklesajú podľa ideálnych predstáv, vidí Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu to, že štát nerobí pre podporu elektromobilov dosť. A to aj napriek tomu, že si stanovil veľmi ambiciózne ciele. Slováci tak konajú racionálne a rozhodujú sa podľa aktuálnej ponuky vozidiel. „Výstavba siete, nákup vozidiel, používanie, stimuly, zmeny poplatkov a daňových odvodov a tak ďalej. Je to komplex čiastkových úloh a vecí, ktoré mali v zodpovednosti jednotlivé ministerstvá. V podstate sa zo strany Slovenska neudialo takmer nič,“ kritizuje všetky vlády Prepiak.

Na nových registráciách elektrických áut sa Slovensko v rámci EÚ podieľa asi 0,1 percenta, čo je asi 110 áut mesačne. Na konci vlaňajška jazdilo na slovenských cestách menej ako 6-tisíc elektrických áut. Do konca roku 2025 ich pritom podľa požiadavky EÚ máme mať najmenej 41-tisíc. To znamená, že minimálny rast počtu elektrických áut na Slovensku by musel byť 35-tisíc za necelé tri roky. To je priemerne viac ako tisíc vozidiel za mesiac.

„Bez jasnej aktívnej podpory zmeny mobility do alternatívnych palív si vlastníci ponechávajú staršie vozidlá alebo si ich ako jazdené kupujú v zahraničí a registrujú na Slovensku, nemajú na nové elektrické. Priemerný vek osobných vozidiel nám od roku 2010 stúpol na konci roku 2022 zhruba z 11 rokov na skoro 15 rokov,“ bilancuje aktuálny stav na trhu Prepiak.

Trend aj za hranicami

Obľuba SUV nie je iba slovenská záležitosť. Napríklad vo februári sa v Nemecku predalo celkovo 206 210 nových áut. Ich predaj vzrástol medziročne o 11,5 percenta a na celkovom objeme predaja sa tieto vozidlá podieľali takmer 30 percentami.

Medzinárodná energetická agentúra tvrdí, že ešte v roku 2012 tvoril podiel predaných SUV na celkovom podiele celosvetovo predaných áut asi 20 percent. O desať rokov neskôr to už bolo až 46 percent. Z toho 16 percent bolo elektrických SUV. Zaujímavé je, že elektrické SUV tvorili minulý rok viac ako polovicu zo všetkých celosvetovo predaných áut. Dopyt po tomto type vozidiel prichádza z Ameriky, Európy či Indie.

Napríklad v Európskej únii sa v roku 2010 predalo zhruba 1,3 milióna SUV, v roku 2021 to už bolo takmer 4,5 milióna kusov, čo tvorilo 46 percent všetkých predaných vozidiel.

Nárast popularity SUV predstavuje problémy pre klímu. Priemerne toto vozidlo spotrebuje o 20 percent viac paliva ako priemerné stredné vozidlo. Napríklad vlani celosvetová flotila 330 miliónov esúvéčok vyprodukovala toľko emisií ako štáty Veľká Británia či Nemecko dokopy. Ak by sa posudzovali všetky SUV dokopy ako štát, boli by šiestym najväčším znečisťovateľom na svete, píše britský portál Guardian.

Aj keď sa ich predáva čoraz viac elektrických, to tiež kladie nároky na udržateľnosť, keďže elektrické vozidlá potrebujú väčšie baterky. Tie sú pre automobily absolútne kľúčovým komponentom a vyrábajú sa zo vzácnych kovov ako napríklad lítia, niklu či kobaltu. Tlak na väčšiu ťažbu vzácnych kovov prináša so sebou väčšiu záťaž na životné prostredie.

Predajom kraľuje Sportage a Tucson

Hitom roku 2022 na Slovensku bolo SUV značky KIA Sportage. Predalo sa ich vyše 2 800 kusov. V základnej výbave sa cena nového modelu pohybuje zhruba od 27-tisíc eur. Ak chce zákazník lepšiu výbavu a výkonnejší motor, tento typ ho môže vyjsť aj na vyše 40-tisíc eur.

Druhý najobľúbenejší model bol Hyundai Tucson. Predalo sa ich vyše 2 500 kusov. Rok predtým bol práve Tucson najpredávanejším SUV, vlani ho predbehol Sportage. Tucson v najzákladnejšej výbave stojí približne toľko ako Sportage.

Tretie najpredávanejšie SUV bola Toyota RAV4, predalo sa ich ani nie 2-tisíc kusov. Novú RAV4 ponúka autorizovaný predajca takmer za 30-tisíc eur.

Štvrtú priečku tesne obsadila Škoda s crossoverom Kamiq s iba zopár menej predanými kusmi ako RAV4. Najnižšiu cenu s najslabším motorom ponúka Škoda pri modeli Kamiq – už od 18-tisíc eur. S najsilnejším motorom a najlepšou výbavou ho Škoda ponúka takmer za 27-tisíc eur.

Piate miesto získala minulý rok Dacia Duster. Nový typ tohto vozidla v najzákladnejšej výbave možno kúpiť od 16-tisíc eur, uvádza autorizovaný predajca.

© Autorské práva vyhradené

105 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #elektromobil #klima #SUV #emisie