Slovenskí vedci vyvinuli elektromobil. Pozrite sa, čo všetko dokáže

Autonómne zariadenie Samorob, ktoré pred štyrmi rokmi vyvinuli a vyrobili na Katedre elektrotechniky, automatizácie a informatiky Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre, má elektrickú alternatívu, informovala hovorkyňa SPU Renáta Chosraviová.

19.02.2023 16:04
SR Digitalizácia Projekt Výstava... Foto:
Na snímke SaMoRob, autonómny mobilný robot počas sektorovej konferencie spojenej s výstavou na tému Autonómna technika, presné navádzanie a robotika v poľnohospodárstve v rámci Národného projektu Zlepšenie stredného odborného školstva v Prešove 22. júna 2022.
debata (7)

Salamander 600rc získal svoje pomenovanie podľa technológie pohybu. Kĺbové riadenie pracuje na princípe pohybu jašterice, ktoré sa lomia v strede drieku, keď menia smer pohybu, vysvetlil Vladimír Cviklovič, vedúci tímu vývojárov z Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU.

Samorob s masívnou hydraulikou a spaľovacím motorom váži okolo 600 kilogramov, úspornejší Salamander je o polovicu ľahší. Zároveň má inovatívny spôsob kĺbového riadenia, čo mu uľahčuje pohyb v teréne, v poľnohospodár­skych a lesníckych podmienkach. Má nižšie ťažisko, je stabilnejší. Vďaka traktorovému vzoru pneumatík s dvojmontážou má vyššiu ťažnú silu, opísal autonómne zariadenie Cviklovič.

AeroMobil - 2021 Čítajte viac Trpký záver slovenského zázraku. AeroMobil ohlásil definitívny koniec

Elektromobil je poháňaný elektromotormi, obe nápravy sú hnané, celkový výkon na nápravách je 6 kW. Využíva elektricky a elektronicky riadenú hydrauliku, ktorá je v poľnohospodár­skych podmienkach nenahraditeľná. Hydraulický obvod je hnaný elektromotorom. Výkon hydrauliky je dimenzovaný na 2 kW a umožňuje pripájať aj externé zariadenia.

Autonómny elektromobil Salamander sa môže pohybovať maximálnou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Na rozdiel od Samoroba, ktorého od prvej skrutky po poslednú vyrobili v dielňach technickej fakulty, Salamandra zostrojili s podporou externej firmy. „Nemali sme kapacity, aby sme tentoraz dokázali zostrojiť celého robota. Našou úlohou je predovšetkým automatizácia a autonómne riadenie. Obrátili sme sa preto na vývojársku spoločnosť, ktorá na základe nami vyšpecifikovaných podmienok vozidlo zostrojila len za náklady,“ skonštatoval Cviklovič. Salamander mechanicky funguje bez problémov, výskumný tím v súčasnosti pracuje na kompletnej automatizácii jeho systému.

Fuergy Vladimír Miškovský Čítajte viac Nový slovenský vynález, ktorý šetrí elektrinu. Zarobil aj Soták a ponúkajú ho ďalším
7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #robot