Salamander 600rc získal svoje pomenovanie podľa technológie pohybu. Kĺbové riadenie pracuje na princípe pohybu jašterice, ktoré sa lomia v strede drieku, keď menia smer pohybu, vysvetlil Vladimír Cviklovič, vedúci tímu vývojárov z Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU.
Samorob s masívnou hydraulikou a spaľovacím motorom váži okolo 600 kilogramov, úspornejší Salamander je o polovicu ľahší. Zároveň má inovatívny spôsob kĺbového riadenia, čo mu uľahčuje pohyb v teréne, v poľnohospodárskych a lesníckych podmienkach. Má nižšie ťažisko, je stabilnejší. Vďaka traktorovému vzoru pneumatík s dvojmontážou má vyššiu ťažnú silu, opísal autonómne zariadenie Cviklovič.
Čítajte viac Trpký záver slovenského zázraku. AeroMobil ohlásil definitívny koniecElektromobil je poháňaný elektromotormi, obe nápravy sú hnané, celkový výkon na nápravách je 6 kW. Využíva elektricky a elektronicky riadenú hydrauliku, ktorá je v poľnohospodárskych podmienkach nenahraditeľná. Hydraulický obvod je hnaný elektromotorom. Výkon hydrauliky je dimenzovaný na 2 kW a umožňuje pripájať aj externé zariadenia.
Autonómny elektromobil Salamander sa môže pohybovať maximálnou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Na rozdiel od Samoroba, ktorého od prvej skrutky po poslednú vyrobili v dielňach technickej fakulty, Salamandra zostrojili s podporou externej firmy. „Nemali sme kapacity, aby sme tentoraz dokázali zostrojiť celého robota. Našou úlohou je predovšetkým automatizácia a autonómne riadenie. Obrátili sme sa preto na vývojársku spoločnosť, ktorá na základe nami vyšpecifikovaných podmienok vozidlo zostrojila len za náklady,“ skonštatoval Cviklovič. Salamander mechanicky funguje bez problémov, výskumný tím v súčasnosti pracuje na kompletnej automatizácii jeho systému.
Čítajte viac Nový slovenský vynález, ktorý šetrí elektrinu. Zarobil aj Soták a ponúkajú ho ďalším