Musíte si vymeniť občiansky preukaz? Koho sa to týka a ako to urobiť? (návod)

Mnoho občanov si musí v roku 2023 vymeniť občiansky preukaz, aj keď ten pôvodný je stále platný. Dôvodom sú zastaralé čipy.

06.02.2023 05:00
debata (30)

Už niekoľko rokov platí, že štát od živnostníkov príjme daňové priznanie len v elektronickej podobe. Tak to bude aj v roku 2023 s daňovými priznaniami za predchádzajúci rok. S novým rokom však napríklad práve na živnostníkov číha nástraha. Ich občiansky preukaz, ktorý v minulých rokoch používali na elektronickú komunikáciu so štátom, sa totiž veľmi pravdepodobne v roku 2023 už nebude dať použiť.

Dôvodom je to, že čipy, ktoré sa nachádzajú v starších občianskych preukazoch, sú už zastarané. Od 1. januára 2023 ich nie je možné použiť na elektronickú komunikáciu so štátom. Napríklad živnostníkom sa tak môže stať, že nebudú schopní načas podať daňové priznanie. Preukazy so starším čipom je potrebné vymeniť. Táto povinnosť sa však netýka len ich. Problém s dokladmi môže mať každý, kto potrebuje elektronicky komunikovať so štátom.

Pracoviská, na ktorých sa doklady vymieňajú, sa na nápor pripravili. O výmenu treba žiadať fyzicky. No už teraz treba počítať s tým, že čakanie na vybavenie môže trvať dlhší čas a nebude sa dať stihnúť napríklad počas obednej prestávky. „Vybral som si menšie pracovisko Ružinov. V piatok robili do 14.00, pred 12.00 už nemusí človek dostať poradové číslo. Ak záujemca naozaj poradové číslo nedostane, nech chvíľu počká, ak nejaké čísla prepadnú, systém ešte vygeneruje nove – mne sa to stalo,“ hovorí čitateľ Pravdy Maroš.

Bratislava, mesto, pohlad, petrzalka, panelak, sidlisko, nehnute Čítajte viac Na koňa sa dostávajú kupujúci. Prečo ceny bývania začali klesať? (+ porovnanie krajov)

„Čakal som približne hodinu a pätnásť minút, samotný úkon trval aj s fotením a odtlačkami prstov do päť minút. Chýbal mi oznam, že v tomto prípade je výmena bezplatná,“ opisuje svoju skúsenosť.

Nový občiansky preukaz si dal doručiť kuriérom. „Ak si človek vyberie výmenu aj s doručením, starý preukaz mu zoberú, nový mu doručí kuriér domov. Mne prišiel v utorok, teda v zásade za 48 hodín, ak berieme do úvahy pracovné dni,“ hovorí. Okrem toho upozorňuje, že v Bratislave a blízkom okolí mal problém s termínom cez rezervačný systém, keďže na najbližšie týždne neboli termíny k dispozícii.

Denník Pravda prináša odpovede na najdôležitejšie otázky, týkajúce sa výmeny občianskych preukazov so starším čipom.

Kto potrebuje nový občiansky preukaz?

Výmenu občianskeho preukazu vo všeobecnosti môže potrebovať každý, kto pôvodný preukaz používal na elektronickú komunikáciu so štátom. Môžu to byť napríklad živnostníci. So starším čipom sa aj naďalej môžu prihlasovať štatutári firiem, ktorí občiansky preukaz používajú na prístup do e-schránky na portáli Slovensko.sk.

Ako sa dá zistiť, či má preukaz zastaraný čip?

Rozhodujúci je dátum vydania občianskeho preukazu. Zbystriť pozornosť by mal každý, kto má občiansky preukaz s dátumom vydania do 20. júna 2021. Štát totiž preukazy s novým čipom vydáva už od 21. júna 2021.

Je nevyhnutné, aby si doklady vymenili aj ľudia, ktorí preukaz nepoužívajú na komunikáciu so štátom?

Nie. Preukazy so zastaraným čipom zostávajú naďalej platné a ich výmena nie je potrebná. Dátumy platnosti občianskych preukazov ako takých zostávajú naďalej aktuálne. Občan teda bude môcť aj naďalej pôvodný preukaz používať.

Koľko stojí výmena občianskeho preukazu?

V prípade, že dôvodom na výmenu preukazu je zastaraný čip, štát doklad vymení bezplatne. Ak si už záujemca o výmenu preukazu kúpil kolok, môže o jeho vrátenie požiadať v pobočke Slovenskej pošty. Bezplatná je výmena preukazu v štandardnej lehote, za zrýchlenú výmenu si občan priplatí.

Ako dlho trvá vybavenie občianskeho preukazu?

Štandardná lehota je 30 dní. Občan však môže požiadať o zrýchlený režim výmeny preukazu, v takom prípade bude nový doklad hotový do dvoch dní. Zrýchlená výroba preukazu je však za poplatok vo výške dvadsať eur.

mladí ľudia Čítajte viac Dobrá správa pre mladších ako 35 rokov. Viete ušetriť aj 400 eur na daňovej výhode

Je možné požiadať o výmenu preukazu elektronicky?

Nie. Požiadať o výmenu dokladu je potrebné fyzicky. „O občiansky preukaz možno požiadať na ktoromkoľvek oddelení dokladov na Slovensku a vyhotovený doklad si dať doručiť na oddelenie dokladov najbližšie k bydlisku či miestu zamestnania, alebo aj kuriérom priamo do vlastných rúk,“ hovorí ministerstvo vnútra. Po celom Slovensku sú desiatky pracovísk, kde je možné požiadať o výmenu preukazu.

Elektronicky je možné o výmenu občianskeho preukazu požiadať len pri zmene trvalého pobytu alebo pri skončení časovej platnosti. Platí to za predpokladu, že podoba tváre a podpis nie sú v informačných systémoch evidované dlhšie ako päť rokov.

Ako dlho trvá proces podania žiadosti o výmenu preukazu?

Ak záujemca o výmenu preukazu nechce čakať na úrade, môže si pomocou rezervačného systému na internete dohodnúť konkrétny termín na konkrétnom mieste. Voľné termíny sa ale rýchlo míňajú. Úrad v Košiciach na Komenského 52 napríklad nemá žiadny voľný termín až do konca marca. Podobne je na tom Klientske centrum na Tomášikovej 46 v Bratislave.

Sú iné možnosti, ak výmenu dokladov občan nestíha?

Áno. Výmena dokladov nie je jediný spôsob ako môže občan vyriešiť problém so zastaraným čipom. Od januára existuje nová verzia aplikácie eID klient. Je to vlastne softvér, ktorý umožňuje pracovať s podpisom v občianskom preukaze. Inovovaná verzia aplikácie eID klient nesie označenie 4.4.

Inovovaný eID klient občanom sprístupní takzvaný zdokonalený elektronický podpis. Týmto spôsobom je možné podpisovať dokumenty aj s pôvodným občianskym preukazom. Ide o dočasné riešenie, ktoré umožní komunikáciu so štátom do 30. júna 2023. Ak má občan dostatok času, napríklad bude so štátom komunikovať až v marci, je lepšie svoj starší doklad vymeniť za nový.

Toto riešenie nepomôže tým občasnom, ktorí využívajú služby rezortu vnútra. „Pri elektronických službách ministerstva vnútra zdokonalený e-podpis akceptovaný nebude. Ktokoľvek, kto chce od 1. januára 2023 využívať elektronické služby Národnej evidencie vozidiel, centrálnej ohlasovne či matriky, musí mať občiansky preukaz vydaný po 21. júni 2021,“ informuje Finančná správa.

Video
Elektronický účet poistenca v relácii Ide o peniaze exkluzívne predstavuje generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko. Premiéra 8. 12. 2022.

Čím je nový doklad totožnosti iný?

Významnou zmenou je, že štát bude do občianskeho preukazu zapisovať aj biometrické údaje a odtlačkov prstov. Tie už občania majú zapísané v biometrických cestovných pasoch. Ministerstvo vnútra ale neuchováva databázu odtlačkov prstov, keďže to európska legislatíva neumožňuje. Po vyhotovení dokladu údaje o odtlačkoch maže.

Technológia navyše umožňuje bezkontaktné používanie nových čipov. „Čip, na ktorý sa biometrické dáta ukladajú, je duálny, možno ho teda na rozdiel od čipu na dosiaľ vydávaných občianskych preukazoch použiť aj bez čítačky, čiže bezkontaktne pomocou mobilného čítacieho zariadenia s funkciou NFC – teda rovnako ako platobnú bankovú kartu. Znamená to, že nový biometrický bezkontaktný občiansky je pripravený aj na používanie e-služieb cez mobil,“ hovorí rezort vnútra.

Akými spôsobmi sa dá komunikovať s Finančnou správou SR?

Elektronické služby Finančnej správy typicky zažívajú nápor v marci, keď daňovníci posielajú štátu daňové priznania k dani z príjmov, prípadne oznamujú odklad podania daňových priznaní. Aj títo ľudia by mohli potrebovať modernejší čip, aby mohli s daniarmi komunikovať. Elektronický preukaz však nie je jediná možnosť.

Daňovníci môžu v zásade využiť tri možnosti. Jednou z nich je už spomenutý zdokonalený elektronický podpis. Aby bolo možné tento spôsob použiť, daňovník potrebuje platnú eID kartu a eID kartu a podmienkou je mať nainštalovanú aktuálnu verziu aplikácie eID klient.

Druhou možnosťou je využitie kvalifikovaného elektronického podpisu. Občania si ho môžu zriadiť na občianskych preukazoch vydaných po 21. júni 2021, no môžu si ho kúpiť aj od takzvanej akreditovanej certifikačnej autority. Zoznam certifikátov dôveryhodných služieb na svojej stránke zverejňuje Národný bezpečnostný úrad.

Treťou alternatívou je použitie takzvanej elektronickou značky. Daňovník ju získa na základe podpísanej dohody o elektronickom doručovaní.

Bude Finančná správa vzhľadom na mimoriadnu situáciu prijímať od živnostníkov aj papierové daňové priznania?

Nie. Vzhľadom na to, že existuje viacero spôsobov, ako môže občan elektronicky komunikovať s touto inštitúciou, fyzické daňové priznania nebude Finančná správa od živnostníkov prijímať. „Finančná správa bude akceptovať písomnosti podané len zákonným spôsobom. To znamená, že podania subjektov s povinnosťou elektronickej komunikácie s Finančnou správou, ktoré majú predpísanú štruktúrovanú formu, napríklad oznámenie daňovníka o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania, budú akceptované, len ak budú podané prostredníctvom elektronickej podateľne Finančnej správy cez určené dátové rozhranie, ktorým je portál Finančnej správy a aplikácia eDane,“ hovorí Drahomíra Adamčíková z komunikačného oddelenia Finančného riaditeľstva SR.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #výmena #občiansky preukaz #čipy