Reťazce v Česku hlásia rekordný záujem o zlacnené potraviny. Stúpa dopyt o obité ovocie a suché pečivo

Rekordná potravinová inflácia ťaží peňaženky. V Česku podnikli obchodné reťazce kroky, ako pomôcť ľuďom, ktorí sa snažia ušetriť každé jedno euro.

01.02.2023 14:20
slovensky vyrobok, obchod, kvalita z nasich... Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (7)

Otlčená zelenina, jogurty alebo zoschnuté pečivo. Ako informuje český portál Lidovky.cz, obchodné reťazce hlásia rekordný záujem ľudí o zlacnené potraviny. To môžu byť potraviny pred dátumom spotreby či trvanlivosti. Pre potraviny s blížiacim sa dátumom spotreby dokonca upravujú špeciálne umiestnenia a rozširujú ponuku.

„Vidíme nárast záujmu o potraviny v zľavách, tak ako v akciách, tak aj so zľavou z dôvodu blížiacej sa expirácie,“ povedal pre Lidovky.cz Jiří Mareček, hovorca sieti obchodov Albert. Táto obchodná sieť napríklad predáva potraviny s blížiacim sa dátumom spotreby s 30 percentnou zľavou.

Najvýznamnejší vplyv na celkovú infláciu majú aj v Česku dlhodobo rastúce ceny potravín a nákladov na bývanie vrátane elektriny, plynu a ostatných palív. Ide o najvýznamnejšie položky vo výdavkoch domácností.

Pomoc od Potravinovej banky Slovenska. Čítajte viac Záujem o potravinovú pomoc rastie. Vyzvala na ňu Čaputová, zadarmo ju poskytuje banka aj reťazce

Rozširujú ponuku

„Skúšame v rámci pilotného projektu predaj troch nových sortimentných skupín v ôsmich predajniach. Ide o mäso a ryby, chladený tovar a nebalené pečivo. Každá skupina bude mať v predajni svoj zľavový kútik,“ opisuje Tomáš Myler, hovorca spoločnosti Lidl. Tovar označia výraznou samolepkou nesúcou heslo S Lidlom šetríme jedlom. Záujem majú ľudia podľa Mylera o maslo, vajcia či mlieko.

potraviny Čítajte viac Horšie od roku 1993 nebolo. Draželi najmä potraviny, ale aj bývanie

Kým pred rokom sa predávalo dokopy 50 percent potravín so zľavou, dnes je to až 60 percent. „Záujem o zľavy rastie veľmi intenzívne. Ešte pred rokom sa v zľavách predávalo zhruba 50 percent potravín, dnes je to už takmer 60 percent. A navyše rastie podiel privátnych značiek v ponuke, pretože sú cenovo výhodnejšie a stále kvalitné,“ povedal Lidovkám prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu ČR Tomáš Prouza.

Špeciálne regále s označenými potravinami pred expiráciou ponúka aj Tesco a to až v 33 predajniach v Česku. Zľavy sa v takomto type potravín pohybujú od 10 do 75 percent. „Zákazníci tak uľahčia nielen svojej peňaženke, ale tiež pomôžu predchádzať plytvaniu potravinami. Naším dlhodobým cieľom je, aby žiadne jedlo neprišlo zbytočne nazmar,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Tesca Patrik Dojčinovič.

Podobne aj sieť hypermarketov Globus spustila pilotný projekt s názvom Zachráň ma. Balíčky potravín namiesto 4 eur ponúka v zľave za približne dve eurá.

Sieť obchodov Penny Market takisto ponúka v zľave potraviny, ktoré sú nejakým spôsobom poškodené. „Ide o dva kilogramy ovocia a zeleniny, ktoré ponúkame zákazníkom za 20 korún (cca 1 euro – pozn. red.). Ide o ľahko ťuknuté kúsky, ktoré majú vyschnutú vňať alebo sú z roztrhnutých balení po viacerých kusoch. Stále sú však chutné a vhodné na konzumáciu,“ povedal hovorca obchodov Tomáš Kubík.

Aj po dátume trvanlivosti

Potraviny od júla minulého roka môžu slovenské reťazce predávať aj po uplynutí dátumu ich minimálnej trvanlivosti. Podmienka však je, aby takéto potraviny boli bezpečné. Obchodník ich bude môže predávať iba v prevádzke, v ktorej sa potraviny nachádzali pred uplynutím dátumu minimálnej trvanlivosti a len konečnému spotrebiteľovi.

Potraviny musia byť oddelene umiestnené od ostatných potravín a zreteľne označené konkrétnymi údajmi o tom, že ide o potraviny, ktorým uplynul dátum minimálnej trvanlivosti, že chuťové parametre môžu byť zmenené a aj o informácii o poslednom znížení predajnej ceny.

Takéto potraviny sa môžu predávať najviac 45 hodín od uplynutia dátumu minimálnej trvanlivosti. Prevádzkovateľ bude povinný ponúknuť takéto potraviny aspoň jednej charitatívnej organizácii, ktorá je oprávnená nakladať s potravinami po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti.

Prevádzkovatelia ale nemusia dodržiavať podiel poľnohospodárskych produktov a potravín vyrobených na Slovensku, no sú povinní uvádzať percentuálny podiel slovenských výrobkov z celkovej ponuky na ktorejkoľvek strane propagačného letáku.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #inflácia #expirácia #po záruke