Finančný riaditeľ Billy: Uskromnenie prišlo tam, kde nám to až tak nechýba. Obmedzil sa nákup alkoholu a sladkostí

Za posledných 30 rokov sa Slováci ako spotrebitelia, kupujúci či zákazníci obchodov veľmi zmenili. Stali sa náročnejšími, viac sa zaujímajú o kvalitu a pôvod potravín. Ostatné tri roky poznačené najprv pandémiou covidu a vlani vojnou na Ukrajine sú však opäť citliví na cenu, najmä potravín. Všíma si to Tomáš Staňo, finančný riaditeľ spoločnosti Billa Slovensko.

02.02.2023 05:00
Finančný riaditeľ Billy Tomáš Staňo. Foto:
Finančný riaditeľ Billy Tomáš Staňo.
debata (11)

Slovenská republika si pripomína 30 rokov od svojho vzniku. Toľko rokov pôsobí na Slovensku aj Billa. Ako sme sa za toto obdobie zmenili?

Boli sme prvý medzinárodný obchodný reťazec, ktorý expandoval v roku 1993 na Slovensko. Stali sme sa symbolom moderného obchodu, a to štandardizovaným formátom, šírkou určitého sortimentu na väčšej predajnej ploche. Do predajní sme priniesli automatizované procesy. S nami teda prišlo modernejšie nakupovanie, väčší komfort, lebo dovtedy boli na Slovensku menšie tradičné obchody. Expandovali sme s väčšími predajňami ako v súčasnosti. Postupne sa, pravda, veci zmenili.

Čo najviac?

Opadlo čaro z hypermarketov, kde ľudia nakúpili od potravín, elektroniky po domáce potreby všetko na jednom mieste. Časom ich ale prestalo baviť, aby v obchode strávili jeden a pol hodiny hľadaním tovaru. Konkurencia v obchode rástla, v priebehu posledných 10–15 rokov odišli Hypernova, Carrefour, vykryštalizovala sa predajná plocha okolo 1¤000 štvorcových metrov, čo je aj náš základný formát.

potraviny Čítajte viac Koniec mäsových hodov. Rezne zdraželi o tretinu, jeme prebytky bravčoviny dovezenej z EÚ

Čo dnes očakávajú kupujúci vstupujúci do obchodu?

Zákazníci sa zmenili. Oceňujú rýchlejšie nakupovanie, zhruba do jednej hodiny, ideálne je, keď nákup stihnú za 15–20 minút. Obchod sa usiluje zákazníkom vyhovieť a vytvára im prostredie, kde si nielen rýchlo vyberú, ale cítia sa komfortne. Posledných päť rokov sú trendom samoobslužné pokladnice, aby sa zákazníci s 2–3 položkami nezdržiavali pri pokladniciach. Oskenujú si tovar, zaplatia, zbytočne nestrácajú čas. Jeho hodnota rastie.

Ešte jedna konfrontácia v oblúku tridsiatich rokov. Aké potraviny leteli vtedy a aké dnes?

Určite dnes spotrebitelia vítajú viac kvalitu. Zo začiatku im stačilo pekné logo, novodobý dizajn predajne. Aktuálne očakávajú, že budeme predávať čo najviac zdravých produktov. Za posledné roky rastú požiadavky zákazníkov jednak na vyššiu kvalitu a jednak na slovenský pôvod potravín.

Sme v roku 2023 a zákazníci majú opäť hlboko do vrecka. Nečudo, vlani potraviny zdraželi o viac ako 28 percent. Cítite to?

Určite áno. Od roku 2000 tu nebola dvojciferná inflácia potravín. Žiaľ, prišla kríza najprv v réžii covidu a potom vojny na Ukrajine, čo vyústilo do energetickej krízy. Za posledné obdobie sme takéto nahromadenie kríz nezažili, dvadsať rokov sme žili v istom blahobyte, hospodársky rast sa premietol do vzostupu životnej úrovne. Mali sme v peňaženke viac, dovolili si kúpiť prémiové produkty vyššej kvality. Bohužiaľ, ostatné tri roky nás vracajú späť. Myslím si, že ide o prechodné obdobie. Ľudia totiž na krízu zareagovali tým, že nákupy viac plánujú a sledujú hlavne tovar v akcii.

Ako sa to prejavuje?

Trendom je nahrádzanie značkových produktov vlastnými značkami obchodných reťazcov. Sú totiž lacnejšou alternatívou, častokrát kvalitatívne porovnateľnou. Všimli sme si tiež, že v porovnaní s obdobím pred krízou sa prísnejším výberom toho, čo naozaj potrebujeme v domácnosti, obmedzilo plytvanie.

peniaze, bankovky, peňaženka, šetrenie, výplata Čítajte viac Ekonóm Lörincz: Inflácia je veľký prerozdeľovač. Vyhovuje dlžníkom, prekáža sporiteľom

Nakupujeme menej. Čoho predovšetkým?

Uskromnenie prišlo tam, kde nám to až tak k životu nechýba. Obmedzil sa nákup alkoholu, sladkostí a, naopak, stabilný je odbyt základných potravín ako olej, múka, cukor. Ale aj tam dochádza k nahradeniu drahšieho produktu lacnejším.

Ako sa zmenilo postavenie slovenských potravín na rebríčku dôležitosti slovenských spotrebiteľov?

Určite väčšina ľudí sa riadi cenou, vidno to zreteľne za posledné tri roky. Pokiaľ mám preferovať slovenský pôvod alebo lacnejšiu potravinu zo zahraničia, ktorej verím, lebo to garantuje kontrola potravín, tak zákazníci idú možno po lacnejšej alternatíve. No je tu zvýšený podiel uvedomelých ľudí, ktorí vedia, že keď si kúpia niečo, čo je domáce, je tam kratšia uhlíková stopa, vyrába sa to na Slovensku, spoluobčania dostávajú prácu. Jednoducho nákupom slovenských výrobkov upevňujeme ekonomiku našej krajiny, vytvárame produkčné prostredie zdravšie z hľadiska budúcnosti Slovenska.

Vlani ste predali slovenské potraviny za 380 miliónov eur. V akej hodnote ste predali tovary importované zo zahraničia?

Približne v takej výške ako slovenských, možno mierne viac, zhruba 400 miliónov eur.

Kedy budete predávať viac slovenských ako zahraničných potravín? Žičí doba predaju slovenských výrobkov?

Aktuálne určite nie. Našou dlhodobou stratégiou je zvyšovanie podielu slovenských potravín. Boli sme prvou obchodnou sieťou, ktorá prišla s privátnou značkou, garantujúcou slovenský pôvod – Slovenská farma. Ide o čerstvé potraviny ovocie, zelenina, mäso, kde, pravdaže, dodávatelia musia garantovať slovenský pôvod. Takto sa usilujeme pomôcť poľnohospodárom, aby predali, čo dopestujú. Teraz však čelíme ťažko odhadnuteľným situáciám. Napríklad neočakávanému rastu nákladov na bývanie. Častokrát ani neviete, koľko zaplatíte, lebo vyúčtovanie príde neskôr a postaví ľudí pred hotovú vec. Aj to ich robí pri nákupoch ostražitejšími.

Ladislav Bircak 1 Čítajte viac Vajíčka vyprázdňujú peňaženky ako nikdy predtým. Desať ich stojí toľko, čo kurča

Naša loď sa plaví vo veľmi rozbúrenom mori. Kedy sa upokojí?

Odhadujem, že v priebehu dvoch rokov nastane upokojenie, stabilizácia ekonomických pomerov. Neočakávam pokles cien potravín, lebo dlhodobo stagnovali. Myslím si, že sa spomalí ich rast na úroveň pred covidovou krízou, keď ceny potravín rástli medziročne tempom o 2 až 5 percent.

Čo nás čaká v roku 2023? Opäť vysoké dvojciferné zdraženie?

Lanskú potravinovú infláciu na úrovni 28 percent treba brať ako všeobecný štatistický údaj. Je to priemer. V Bille sme takýto inflačný vývoj nedosiahli. O tom sa málo hovorí. Za nami prichádzajú dodávatelia, ktorí si, samozrejme, premietajú zvýšenie energií do cien. Zákazník takúto zvýšenú cenu neakceptuje, na to musíme prihliadať. Nevedeli by sme výrobky s takýmto zvýšením ceny predať. Je tu trhové prostredie, kde obchodníci medzi sebou súperia cenou. Keď jeden predáva lacnejšie, druhý, pokiaľ sa chce udržať na trhu, nemôže zvýšiť cenu o 20–30 percent, lebo tovar zákazník nekúpi. Zvýšenie cien v našom reťazci je určite pod úrovňou, ktorú vykazuje oficiálna celoslovenská štatistika.

V Seredi ste otvorili supermoderné logistické centrum, do ktorého priváža potraviny 120 kamiónov denne. Koľko z nich bude slovenských? Čo vám investícia takmer za 40 miliónov eur umožní?

Rozviaže nám ruky z hľadiska budúceho rastu, starý sklad v Senci bol na strope kapacity, predali sme ho. Nové logistické centrum umožní expandovať aj s novými partnermi – so sieťou čerpacích staníc, či službami doručujúcimi nákupy až domov. Na trh sa teda budeme dostávať nielen cez naše predajne, ale aj sekundárne kanály, chceme zvyšovať počty predajní a logistické centrum zvyšujúce kapacitu skladovaných tovarov o 74 percent, to umožní.

Vzhľad mäsa v pôvodných obaloch, po vybalení, krajina pôvodu. Kvalitné mäso má bledoružovú farbu. Čítajte viac Testovali kvalitu mäsa. Slovenské verzus poľské, nemecké či španielske. Pozrite si výsledky

Uvedomujete si, že seredské centrum stojí na najúrodnejšej pôde Slovenska?

Áno, je to Podunajská nížina.

Môžete záber pôdy kompenzovať zvýšeným predajom slovenských potravín?

Určite podporou slovenských výrobkov, všetci slovenskí výrobcovia sú u nás vítaní. Snažíme sa zvyšovať podiel slovenských výrobkov, každý nový slovenský dodávateľ, ktorý prichádza s kvalitnou potravinou pre slovenského zákazníka, ktorý naozaj garantuje slovenský pôvod, má u nás dvere otvorené dokorán.

Tomáš Staňo (46) pracuje v spoločnosti Billa Slovensko vyše 20 rokov. Začínal ako cash manažér, neskôr prešiel do viedenskej centrály materskej spoločnosti REWE. Tam pracoval na finančnom kontrolingu pre strednú a východnú Európu. Od roku 2013 je finančným riaditeľom BILLA Slovensko. Najnovšie je zodpovedný aj za oddelenie expanzie. Je predsedom občianskeho združenia BILLA ľuďom.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Billa