Odhalili najrizikovejšie e-shopy na Slovensku. Stále sú v prevádzke, poznáte ich?

Už je to 52 dní a tovar nikde. Nespokojný zákazník čaká na svoj objednaný tovar, ktorý nechodí a nechodí. S podobnými prípadmi sa roztrhlo vrece. Na sociálnej sieti Facebook dokonca vznikla skupina s názvom podvedení a nespokojní zákazníci, ktorá upozorňuje na nekalé praktiky internetového predajcu bonky.sk.

24.01.2023 12:00
e-shop, online nakupovanie Foto:
Ilustračná fotka.
debata (49)

Množstvo zákazníkov sa sťažuje, že si tovar objednali a stále ho nedostali. Iní zákazníci čakajú na vrátenie peňazí aj niekoľko mesiacov. Internetovému predajcovi naleteli tisíce zákazníkov zo Slovenska či susedného Česka. Prevádzkovateľom on-line trhoviska bonky.sk je spoločnosť so sídlom v Dubaji.

Nie je to jediný e-shop, pred ktorým varuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Vytvorila zoznam on-line predajcov, ktorým by sa mali zákazníci vyhýbať. Medzi najrizikovejšie e-shopy z pohľadu SOI patria bonky.sk, suprisimo.sk, booho.sk, finlando.sk, rayray.sk, fashy.sk a gigastore.sk. Celý zoznam rizikových e-shopov nájdete na konci článku.

Andrej Lednár Čítajte viac Odborník na energie: Putin Európu testoval, koľko vydrží. Chýbal krízový plán, obchody na burze mali zastaviť

Na kúpený tovar čakal mesiace

Aj do redakcie denníka Pravda nám napísal čitateľ Martin, ktorý má nepríjemné skúsenosti s internetovým predajcom bonky.sk. Redakcia má jeho celé meno k dispozícii, želal si však ostať v anonymite.

Objednal si tovar ešte v septembri a po zaplatení mu zaslali mail s textom, že dodanie tovaru je 5 až 40 pracovných dní. Vo výnimočnej situácii sa podľa predajcu môže dodacia lehota predĺžiť až na 60 pracovných dní. Následne dostal sledovacie číslo zásielky, ktoré sa nedalo nikde dohľadať. Rozhodol sa preto, že požiada o vrátenie peňazí.

Pri žiadosti o vrátenie peňazí už podľa neho z bonky.sk nekomunikovali a prichádzala mu automatická odpoveď vygenerovaná dopredu. Myslel si, že definitívne prišiel o sumu v celkovej výške viac ako 173 eur, ktorú zaplatil za nakúpený tovar. „Ten nakoniec prišiel až po niekoľkých mesiacoch,“ opisuje Martin pre Pravdu svoje skúseností s e-shopom na rizikovom zozname. Svoju negatívnu skúsenosť s internetovým predajcom nikomu neodporúča a obrátil sa aj na slovenskú a českú políciu a obchodnú inšpekciu.

Česká polícia mu v odpovedi napísala, že ide o spoločnosť, ktorá len virtuálne sprostredkováva ďalší predaj tovaru dodávateľov z Číny, často objednaného z Aliexpressu či iných predajných portálov. Z toho dôvodu sa podľa českej polície predĺžila dodacia lehota tovaru. „Aj tieto subjekty však musia byť riadne zaregistrované a ich činnosť musí spĺňať požiadavky stanovené zákonom,“ napísala česká polícia vo svojom vyrozumení zákazníkovi. V prípade poškodenia či porušenia práv zákazníka spadajú dané subjekty pod kontrolu Českej obchodnej inšpekcie (ČOI). Česká polícia nemá zákonné oprávnenie vypnúť spomínané podvodné stránky e-shopov.

Česká obchodná inšpekcia Martina už v novembri informovala, že prebieha vyšetrovanie spoločnosti. Ak bude preukázané porušenie právnych predpisov v dozornej kompetencii ČOI, budú podnikateľskému subjektu uložené sankčné opatrenia.

Obmedzené právomoci

Slovenská inšpekcia zverejnila spomínaný zoznam rizikových e-shopov, na ktorom sa ocitli z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov.

„Zaradenie internetových stránok na zoznam rizikových e-shopov je len odporúčaním pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov,“ vysvetľuje inšpekcia.

Podľa nej to, že internetový obchod nie je v zozname zaradený, preto automaticky neznamená, že nákup v takomto obchode je bezpečný. Slovenskí obchodní inšpektori upozorňujú, že majú veľmi obmedzené právomoci. Nemajú zákonné oprávnenie internetové stránky zablokovať a ani vymáhať plnenia platby za nedodaný tovar.

Musk Čítajte viac Muska potápa jeho automobilka Tesla. Najprv očarila, ale potom prišiel pád

Spotrebitelia by tak mali byť pri nakupovaní on-line ostražití a mali by zvážiť všetky spotrebiteľské rozhodnutia týkajúce sa zakúpenia tovaru prostredníctvom internetovej stránky, ktorá sa javí ako riziková. „Doména .sk ani slovenský jazyk totiž automaticky nezaručujú, že ide o slovenský e-shop,“ varujú slovenskí obchodní inšpektori.

Denník Pravda zisťoval, koľko podnetov na podozrivé e-shopy Slovenská obchodná inšpekcia dostala. Za celý minulý rok prijal Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie celkovo 72 podaní na bonky.sk a napríklad na suprisimo.sk to bolo 92 podaní. SOI v reakcii uviedla, že za rok 2023 k dnešnému dňu pribudlo ďalších 9 podaní na bonky.sk a 17 na suprisimo.sk. Celkovo môže ísť ešte o vyšší počet, pretože niektoré podania boli adresované priamo na krajské inšpektoráty.

Agenda ochrany spotrebiteľa spadá do gescie rezortu hospodárstva. Zisťovali sme, či sa chystajú nejaké systémové riešenia, aby ľudia pre podvodné e-shopy neprichádzali o peniaze. Rezort hospodárstva v reakcii uviedol, že pripravuje nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten má posilniť kompetencie orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa aj vo vzťahu k online predaju. Problémom je, že v mnohých prípadoch má podvodný e-shop formu online trhoviska, teda online sprostredkovateľa. To bol podľa obchodnej inšpekcie aj prípad spomínanej platformy bonky.sk.

Pripravuje sa revízia na úrovni Európskej únie (EÚ), ktorá by sa mala zamerať aj na spomínané online trhoviská. „V súčasnosti je vymožiteľnosť práva voči online trhoviskám veľmi limitovaná najmä z dôvodu, že vystupujú v pozícii sprostredkovateľov a sídlia mimo EÚ. Nariadenie o digitálnych službách prekonáva tieto dve prekážky,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa rezortu hospodárstva Mária Pavlusík.

Ako ďalej vysvetľuje, tak nariadenie sa bude vzťahovať aj na online sprostredkovateľov, ktorí majú miesto usadenia mimo EÚ, ak ponúkajú svoje služby príjemcom v EÚ. Rezort hospodárstva na záver dodáva, že nariadenie o digitálnych službách sa na Slovensku a v celej EÚ začne uplatňovať od 17. februára 2024.

Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať

Falošný alebo nedôveryhodný e-shop sa dá podľa odborníkov niekedy spoznať už na prvý pohľad. Napríklad pre zlú gramatiku, keď je možné spozorovať nepresný zahraničný preklad do slovenčiny. Ďalej sú to neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (https na začiatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje manažér poistenia majetku UNIQA Zdeněk Hruška.

Medzi najčastejšie podvodné on-line praktiky patria aj nákupy v neoverených internetových obchodoch, ukazujú vlaňajšie dáta spoločnosti Home Credit. Ide hlavne o tie on-line obchody, ktoré pôsobia mimo Európy a nemajú dostatočne silné overenie užívateľa platobných služieb a tým sú ľahšie zneužiteľné. Ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský radí pri nákupoch nepodliehať klamlivým, na prvý pohľad výhodným ponukám či súťažiam, nekonať emotívne, ale vždy s rozvahou. „V prípade, keď sa klient už stal obeťou podvodu, môže vždy podať na podvodníka trestné oznámenie,“ dopĺňa.

Prehľad najrizikovejších e-shopov z pohľadu SOI:

  • bonky.sk
  • suprisimo.sk
  • booho.sk
  • finlando.sk
  • rayray.sk
  • fashy.sk
  • gigastore.sk
  • zozu.sk
  • lunzo.sk
  • shopolo.sk
  • huglo.sk
  • alabo.sk
  • mobiluj.sk
  • eleganceshop.sk
  • autoelektrony.sk
  • viagogo.sk
  • chyza.sk
  • rajpradla.sk
  • zasielkonos.sk
  • fashionline.com
  • jordanshoes.sk
  • moletka.eu; svet-siat.eu; vip-moda.eu
  • perfektna.sk
  • kociky-leja.sk
  • elektroeldo.sk
  • sunsea.sk

© Autorské práva vyhradené

49 debata chyba
Viac na túto tému: #podvod #online #nakupovanie #eshop