V prepočte na tisíc obyvateľov sa v roku 2022 podľa predbežných výsledkov vyrobilo 184 vozidiel. Je to najviac spomedzi všetkých krajín sveta. Automobilky zároveň ťahajú ekonomiku a vytvorili viac ako polovicu priemyselnej výroby krajiny.
„Vzhľadom na bezprecedentné obdobie, ktoré máme za sebou, môžeme tieto výsledky považovať za mimoriadne uspokojivé, napriek náročným prekážkam zostáva slovenský automobilový priemysel stabilný,“ zhodnotil prezident Združenia automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Slovensko ale za rekordným rokom 2019 výrazne zaostalo, vtedy sa v automobilkách na Slovensku vyrobilo viac ako 1,1 milióna vozidiel.
Čítajte viac Kollár sľuboval 2-izbový byt za 200 eur. Pozrite si porovnanie súm nájomného po krajochPre celú ekonomiku má táto výroba obrovský význam. „Automobilový priemysel, ale aj výroba iných zložitých zariadení, má obrovské pozitívum v tom, že vďaka zložitosti svojho výrobku pomáha rásť celému radu ďalších odvetví,“ upozorňuje Karol Morvay z Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Upozorňuje, že samotná finálna výroba automobilov ani na Slovensku nie je najväčším odvetvím hospodárstva, tvorí asi štyri až päť percent hrubého domáceho produktu. Ale tým, že potrebuje obrovské množstvo rôznych komponentov z rozličných odvetví a vyrobených z rozličných materiálov, tak dáva stimul pre činnosť širokému spektru podnikov.
Príklon slovenskej ekonomiky k automobilovému priemyslu teda nepovažuje za dramatický problém. „Zameranie sa na takéto odvetvie nie je žiadna tragédia, ako sa to už niekedy podáva. Takéto odvetvie funguje ako širokospektrálny stimulant,“ hovorí.
Práve preto by aj automobilovému priemyslu mohlo podľa Karola Morvaya pomôcť, ak by sa rozvíjali aj iné priemyselné odvetvia. „Zlepšili by sa aj perspektívy prechodu k elektromobilite alebo akémukoľvek alternatívnemu pohonu. Aj samotným výrobcom áut by prospelo, keby oni neboli izolovaným super výkonným ostrovom v našej ekonomike, ale keby boli okolo nich ďalšie silné priemyselné odvetvia,“ hovorí Morvay. Tieto priemyselné odvetvia by totiž časť kapacity mohli venovať spolupráci s automobilovým sektorom.
Čítajte viac Nová situácia na trhu s bývaním. Ceny ľudí vyháňajú z centra preč, s kúpou pomáhajú rodičiaVýsledok z minulého roka sa ale skutočne dá považovať za úspech. Okrem iných globálnych problémov, ktoré sa týkali celej ekonomiky, sa totiž automobilového priemyslu veľmi dotýkal nedostatok polovodičov. V dôsledku nedostatku čipov sa mohli škody, ktoré utrpel automobilový priemysel v Európe v rokoch 2021 a 2022, vyšplhať až na viac ako 98 miliárd eur. Ukázala to analýza spoločnosti Allianz Trade zverejnená v septembri minulého roka. Nedostatok dôležitých súčiastok tak mohol spôsobiť, že globálne chýba až osemnásť miliónov áut. Z tohto pohľadu je mierny pokles objemu produkcie na Slovensku dobrá správa.
V autosektore pracuje štvrť milióna ľudí
To, že automobilový priemysel prudko neklesá, je pre slovenskú ekonomiku kľúčové. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami. Počet zamestnancov v automobilovom priemysle zaznamenal nárast o viac ako desaťtisíc zamestnancov. Priama zamestnanosť dosiahla úroveň 176-tisíc pracovníkov, pričom dokopy v celom autoreťazci pracuje až 261-tisíc zamestnancov. Podľa portálu platy.sk sa priemerné platy v autopriemysle pohybujú od 980 po skoro 2 200 eur v hrubom, aj keď sa veľmi líšia v závislosti od pozície.
V budúcnosti ale môže mať automobilový priemysel problém získavať zamestnancov. V problémoch tohto kľúčového odvetvia sa totiž odrážajú nedostatky celej ekonomiky. „To, čo by určite pomohlo, je otvorenie slovenskej ekonomiky zahraničným pracovníkom, a to najmä v prípade nedostatkových a vysokokvalifikovaných profesií, napríklad cez zjednodušovanie procesu udeľovania povolení či vytvárania podmienok na príchod na Slovensko,“ hovorí Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne.
Okrem toho upozorňuje na to, že priemyselná výroba doplatí na nekvalitné školstvo v krajine. „Musíme na Slovensku vytvoriť podhubie, ktoré bude vytvárať predpoklady aj na posilňovanie ostatných častí výrobného reťazca než len samotnej výroby, napríklad výskum a vývoj či dizajn. Na to však potrebujeme aj vhodne upravený školský systém,“ hovorí.
Globálny dopyt po automobiloch by mal v roku 2023 stúpať. Podľa spoločnosti S&P Global Mobility by mal dopyt po automobiloch dosiahnuť celkovo 86,3 milióna vozidiel. V roku 2022 sa podľa odhadov vyrobilo necelých 82 miliónov vozidiel. Tieto údaje nezahŕňajú nákladné vozidlá. Dopyt po elektrických vozidlách by mohol v budúcom roku dosiahnuť celkovo približne desať miliónov vozidiel. To predstavuje približne 13,3 percenta celkového dopytu.
Potrebujeme oveľa viac nabíjačiek
Snaha o elektrickú mobilitu by mohla autá predražovať. „Mnoho trhov sa posúva k väčšej elektrifikácii a to podľa našich predpokladov v krátkodobom a strednodobom horizonte bude brzdiť dopyt,“ upozorňuje S&P Global Mobility. S tým, že do budúcna ostáva nejasné, ako bude vyzerať napríklad rozvoj siete nabíjacích staníc a taktiež podpora jednotlivých krajín.
S elektrickou mobilitou máme ale pomerne vážny problém. Slovensko trend rozvoja elektrických vozidiel podľa predstaviteľov ZAP SR nezachytilo. „Faktom je, že všetci prechádzame na elektromobilitu, každý jeden štát. Náš trhový podiel je 2,2 percenta, možno štyri percentá. V Európe je to dvadsať percent. To znamená, že zaostávame. Už teraz by sme mali mať v prevádzke desaťkrát viac elektromobilov, ako máme a nič sa nedeje, nepribúdajú,“ hovorí Matušek.
Čítajte viac Matovič plánuje pre Slovnaft zvýšiť daň. OĽaNO predstavilo nový návrhPodľa jeho slov za to môže predovšetkým slabá podpora zo strany štátu. „Na Slovensku sa žiadnym spôsobom nepodporuje predaj (elektromobilov) – na rozdiel od iných krajín. Sme jedna zo štyroch, možno piatich krajín v Európe, ktorá nepodporuje predaj elektromobilov,“ hovorí Matušek.
Upozorňuje, že je potrebné, aby sa podiel elektrických vozidiel v doprave zvyšoval, následne môže podľa neho klesať aj ich cena. Posun k elektromobilite zároveň ovplyvňuje aj cenu vozidiel s bežnou pohonnou jednotkou. „Ak si niekto myslí, že cena spaľovacích motorov nekryje aj nejaké náklady na elektrické automobily, tak sa tiež mýli,“ hovorí Matušek. Zároveň ale upozorňuje na to, že cena elektrických pohonov neustále klesá a do troch rokov by mohla byť rovnaká ako cena spaľovacích motorov.
Napriek problémom, ktoré na Slovensku existujú, sa infraštruktúra nabíjacích staníc postupne rozrastá. V roku 2020 bolo na Slovensku približne 820 nabíjacích staníc. K 15. januáru tohto roka bolo na území krajiny celkovo 1 483 nabíjacích bodov. Najviac týchto bodov, až 22 percent, je v Bratislavskom kraji, najmenej, po desať percent je v Banskobystrickom a Žilinskom kraji. Lokalít, kde sa nachádzajú nabíjacie stanice, je 629. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov, teda 1 053 kusov, je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW. Takmer jednu štvrtinu, celkovo 334 kusov, tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd. Zvyšok, teda 96 nabíjačiek, sú ultrarýchle nabíjačky s jednosmerným prúdom s výkonom 150 až 350 kW.
Podporu rozvoja elektromobility by mohol vylepšiť Plán obnovy. „Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme desať miliónov eur, ktorá bude financovaná z Plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR. V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše šesť miliónov pre podnikateľské subjekty. Veríme, že ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z Plánu obnovy ďalších 30 miliónov eur,“ uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Napriek tomu, že sieť nabíjačiek sa rozrastá, zďaleka to nestačí. Podľa združenia autopriemyslu je ambíciou trhu mať do roku 2025 až 5 500 nabíjacích staníc. „Do roku 2030 ich budeme potrebovať až 25-tisíc,“ upozorňuje asociácia. Členské krajiny EÚ sa musia s budovaním siete nabíjacích staníc ponáhľať. Od roku 2035 sa v štátoch únie už nebudú predávať autá so spaľovacím motorom.
Zaostávanie Slovenska v tomto smere nie je podľa Karola Morvaya zásadný problém pre výrobu, ktorá na Slovensku funguje. „Väčšina komponentov, ktoré naši dodávatelia dodávajú automobilkám, sa netýka pohonnej jednotky, ale skôr iných súčastí automobilu. Ohrozenie siete dodávateľov preto nie je veľké. Možno je to skôr šanca na naskočenie ďalších firiem do dodávateľských sietí,“ hovorí. Zároveň ale pripúšťa, že zaostávať budeme najmä v používaní elektromobilov. Budeme ich vedieť masovo vyrábať, zatiaľ však nie masovo používať, dodáva Morvay.