Zástupca veľkých reťazcov: Cena rozhoduje totálne, aj na Vianoce príde uskromnenie

Kríza, strach z budúcnosti výrazne menia nákupné zvyklosti slovenských spotrebiteľov. Všíma si to Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce ako napríklad Kaufland, Lidl, Billu či Tesco.

18.12.2022 05:00
Martin Krajčovič, predseda Slovenská aliancia... Foto:
Martin Krajčovič, predseda Slovenská aliancia moderného obchodu
debata (36)

Slováci reagovali na krízu šetrením. Môžu Vianoce niečo na tom zmeniť?

Po celý tento rok badáme zreteľný odklon od nákupu prémiových tovarov. Ľudia sa začínajú obmedzovať aj pri produktoch dennej spotreby. Kľúčovú rolu hrajú nielen promócie, ale najmä privátne značky, ktoré poskytujú zákazníkom lepší pomer medzi kvalitou a cenou. Vianoce skôr tento trend iba potvrdia.

potraviny Čítajte viac Drahota stále drancuje rodinné rozpočty. Mäso, chlieb či zelenina zdraželi o tretinu (+ zoznam potravín)

Ktoré z výrobkov si ľudia celkom určite doprajú? Kde budú šetriť?

Predpokladáme, že ľudia si dožičia v istej miere najmä potraviny na prípravu tradičných jedál. Uskromnia sa najmä v rôznych špecialitách, ktoré sú typické pre Vianoce. V menšom rozsahu siahnu po prémiových produktoch, rovnako budú menej experimentovať pri výbere potravín, ktoré by si za bežných okolností dopriali počas Vianoc alebo osláv Nového roka.

Spotrebitelia si zvykli na zľavy. Pomáhajú akcie plniť obchody?

Jednoznačne akciový predaj hrá kľúčovú rolu spolu s privátnymi značkami. Cenová citlivosť spotrebiteľov je naozaj veľká, faktory ako pôvod potraviny a často aj obľúbená značka, hrajú v rozhodovaní zákazníkov čoraz menšiu rolu. Dnes je na prvom mieste cena, vianočné obdobie nevynímajúc. Už pred krízou sa takmer 40 percent potravín predalo na Slovensku cez akciový predaj, tento trend sa v súčasnej kríze iba posilnil, čo ale doplnil aj rast predaja privátnych značiek. Tie dokážu aj v bežnej cene tlmiť následky inflácie pre spotrebiteľov, nielen pri potravinách, ale aj pri ostatnom spotrebnom tovare, ako je napríklad drogéria či kozmetika, bez toho, aby sa spotrebitelia obmedzili na kvalite.

Ako je to s predajom alkoholu, teda piva, vína destilátov a liehovín? Čo sa tu zmenilo?

Čo sa týka destilátov, spotrebitelia sa preorientovali na lacnejšie liehoviny a potom trendové alkoholy, ako je napríklad džin a rum. Čo sa týka piva a vína, tak tam je vývoj konštantný. Pravda, aj tu cena hrá oveľa väčšiu rolu ako v minulosti, keď ľudia volili prednostne svoju obľúbenú značku.

Milan Krajniak, minister práce Čítajte viac Dôchodky v roku 2023: Končí strop, vek odchodu do penzie bude vyšší. O koľko? (+ príklady)

Niektoré reťazce zakázali predaj živých rýb pred svojimi kamennými domami. Dokážete ich nahradiť predajom kuchynsky pripravených rýb? Aký je o ne záujem?

Maloobchodné siete už dlhodobo neponúkajú v predaji živé ryby, preto sa vedia aj v tomto roku flexibilne pripraviť na vianočnú sezónu. Viaceré už dlhodobo neumožňujú ani predaj živých rýb tretím stranám na ich parkoviskách pred predajňami. V tomto roku od toho buď všetky siete ustúpili, alebo výrazne sprísnili podmienky tretím stranám, kvôli humánnemu zaobchádzaniu s rybami. Napriek tomu nepredpokladáme žiadne problémy s dostupnosťou rýb pre spotrebiteľov. Tradície hrajú dôležitú úlohu v našej spoločnosti a obchodníci sa dôsledne pripravujú na pokrytie dopytu spotrebiteľov.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #reťazce #SAMO