Šéf Sociálnej poisťovne: Po novom vám vypočítame dôchodok a výšku dávok, stačí si otvoriť elektronický účet

Sociálna poisťovňa vstupuje do 21. storočia novým webom, ale najmä elektronizáciou služieb. Jednou z prvých je elektronický účet poistenca. Predstaví ho generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.

09.12.2022 05:00
Michal Ilko, Sociálna poisťovňa Foto: ,
Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.
debata (6)

Sociálna poisťovňa má nový web. Čo prináša?

Úplne iný pohľad na to, ako Sociálna poisťovňa pristupuje ku klientovi. Je to nastavené na životné situácie. Prvá možnosť je cez – kto som? – kde sa človek identifikuje napr. ako matka, dôchodca a na základe toho si nájde ďalšie informácie. Druhá možnosť je ísť priamo cez životnú situáciu, teda napr. som nezamestnaný, som dôchodca, som chorý. Cez tieto možnosti sa človek môže preklikať.

Súčasťou nového webu je elektronický účet poistenca? Čo si pod tým máme predstaviť?

Je to niečo ako internet banking v bankách. V elektronickom účte poistenca uvidíte všetky informácie, ktoré o vás Sociálna poisťovňa eviduje. Či už informácie ohľadom sociálneho poistenia, napr. koľko ste odviedli poistného, z ktorého sa rátajú krátkodobé aj dlhodobé dávky. Nájdete to veľmi prehľadne. Ďalšia vec, ktorá tam je už od mája, je online komunikácia s klientom. Keď máte elektronický účet poistenca, sú tam možnosti elektronickej PN, kde si môže pozrieť, v akom stave sa nachádza. Máte možnosť si zmeniť číslo účtu, na ktorý peniaze poslať, alebo aj dozvedieť výšku PN, ktorá vám bude vyplatená.

Video
Elektronický účet poistenca v relácii Ide o peniaze exkluzívne predstavuje generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.

Pre koho má elektronický účet najväčší význam? Narážame teraz viac na mladých, ktorým ešte teraz býva celkom jedno, čo bude, keď pôjdu do dôchodku.

Myslím si, že je určený pre každého, kto je ekonomicky aktívny, čiže aj pre mladého, ktorý sa práve zamestnal, ale aj pre toho krátko pred dôchodkom. Áno, keď je človek mladý, nerieši príliš dôchodkové poistenie, keďže to je v tej dobe ešte ďaleko. Na druhej strane treba rátať s tým, že všetky obdobia poistenia sa spoja do jedného a z toho sa vyráta dôchodok. Treba si kontrolovať elektronický účet poistenca, aby ste si mohli pozrieť, či sú všetky informácie pravdivé, skontrolovať aj zamestnávateľa, či za vás všetko odvádza. A aj takýmto spôsobom sa pripraviť napr. na odchod do dôchodku. Sociálna poisťovňa vie potom veľmi rýchlo vypočítať nielen dôchodok, pretože máte pokryté všetky obdobia dôchodkového poistenia, ale aj krátkodobé dávky ako nemocenské, resp. nezamestnanosť sú vyrátané z nejakého obdobia. A práve to obdobie máte v elektronickom účte poistenca.

Je tento účet prehľadný, intuitívny a jednoduchý na prihlásenie?

Dovolím si povedať, že áno. Čo sa týka prihlásenia, nasledujeme štandardy ohľadom bezpečnosti, lebo údaje, ktoré tam poskytujeme, sú naozaj citlivé a musia byť teda aj zabezpečené. Sú dva spôsoby ako sa tam prihlásiť. Prvý cez elektronický občiansky preukaz, teda cez web slovensko.sk. Druhý spôsob je, že si účet zriadite na pobočke Sociálnej poisťovne, alebo nám pošlete cez e-schránku vyplnené tlačivo a následne, keď vám vytvoríme účet, prihlásite sa s prihlasovacími údajmi. Musíte však použiť aj treťostranovú aplikáciu, napríklad Google Authenticator.

Čo všetko človek nájde v elektronickom účte poistenca po prihlásení?

Momentálne tam sú informácie, týkajúce sa poistných dôb od roku 2004. Sú prehľadne zobrazené a slúžia na výpočet či už krátkodobých dávok, ako napr. nemocenské, nezamestnanosť, ale momentálne aj na dôchodkové účely. Čiže od roku 2004 až doteraz si môže človek pozrieť údaje, ktoré o ňom Sociálna poisťovňa má. Ďalšie veci sa týkajú poistných vzťahov so zamestnávateľmi. Máme tam napr. prerušenia, vylúčenia, teda obdobia, keď sa neplatí poistné, teda keď je niekto PN alebo OČR, keď má niekto materskú atď. Človek tam vidí stav svojej PN, teda aj sumu a môže si zmeniť účet, na ktorý mu ju pošleme.

penzista, dôchodok, senior, úsmev, Čítajte viac Sociálna poisťovňa predstavila novú webstránku. V centre diania je človek

Určite sú ľudia, ktorí by si radi pozreli aj staršie údaje. Kedy to všetko pribudne?

Malo by to byť pripravené už v prvom kvartáli roku 2023. Museli sme prepojiť viacero informačných systémov, lebo viaceré povinnosti prevzala Sociálna poisťovňa zo zákona v roku 2004. Mnohé veci máme v papierovej podobe, takže naši zamestnanci to musia povkladať do informačného systému. Sme už ale v takom nastavení, že ľudia, ktorí sú 3 až 5 rokov pred dôchodkom, by mali vidieť kompletné doby, odkedy o nich evidujeme informácie o zamestnaní. Od roku 1984 s vymeriavacím základom, pred týmto rokom ešte bez vymeriavacieho základu, lebo vtedy to nebola podmienka.

Čo môžu urobiť ľudia, keď nájdu vo svojom účte nedostatky a chceli by chýbajúce údaje doplniť?

Pripravený je kontaktný formulár, takže môžu to spraviť prostredníctvom neho online. Stále je aj možnosť ísť priamo na pobočku, resp. informovať nás písomne.

Dozvie sa váš klient aj to, čo ho asi zaujíma najviac, teda aký by mohol na základe doteraz odvedených odvodov dostávať v budúcnosti dôchodok? Bude tam taká informácia prístupná?

Bude. Je to plánované na rok 2023. Technické podložie už máme pripravené, rovnako dizajn, ale v medzirezortnom pripomienkovacom konaní je novela zákona o sociálnom poistení, kde je oranžová obálka, ktorá má riešiť túto problematiku. My to máme už predpripravené, ale na metodiku musíme počkať až kým prejde táto novela.

sklad, úraz, pracovný úraz, nehoda Čítajte viac 13 úrazových dávok. Kto a kedy ich dostane vyplatené? Môžete dostať aj viac naraz?

Aké novinky v rámci svojho webu ešte Sociálna poisťovňa chystá?

Čo sa týka elektronického účtu poistenca, tak ako som spomínal, v prvom kvartáli 2023 v ňom bude kompletná informácia o poistení, ktoré Sociálna poisťovňa eviduje. Ľudia to budú vidieť veľmi prehľadne po rokoch, budú tam mať informáciu, aká kategória poistného vzťahu to bola, lebo napríklad baník má inú kategóriu. Bude tam informácia o počte dní poistenia, ktoré klient nadobudol. Takisto vymeriavací základ, z ktorého sa vyráta osobný mzdový bod. Budú tam teda všetky informácie, ktoré sú potrebné na výpočet dôchodku. Takto bude človek transparentne vidieť, na základe akých informácií bol vyrátaný dôchodok. Druhá vec, ktorú chystáme, je informovať klientov o progrese vybavovania konaní. Ak je napríklad človek nezamestnaný, tak ho budeme informovať, či sme už dostali informáciu z Úradu práce, že ho zaevidovali. Následne, že sme vydali rozhodnutie, kedy a aká suma mu bude vyplatená.

Bude niekedy Sociálna poisťovňa v takom stave, že do nej nebude treba ísť?

Pevne verím, že áno. Už pri tomto elektronickom účte poistenca stačí prísť raz na pobočku a zriadiť si ho. Už teraz tam uvidí tie informácie, ktoré o ňom evidujeme, resp. rozšírené informácie v prvom kvartáli 2023. Chceme ale tento nástroj rozšíriť, aby slúžil aj na komunikáciu s klientmi. Vízia je tá istá ako pri elektronickej PN. Človek príde k lekárovi, následne sa ide domov liečiť. Úrady si vymenia všetky informácie, človek je doma a sám si určí, kam mu prídu peniaze.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Sociálna poisťovňa #elektronický účet poistenca #Michal Ilko