Štát úplne prekopal vlakové spoje. Nový grafikon sa dotkne státisícov ľudí (prehľad zmien od nedele)

Revolučné zmeny, ktoré vyvolali u časti obyvateľov vlnu nevôle. Tak by sa dala opísať reforma vlakové grafikonu. Nový cestovný poriadok bude platiť už od nedele 11. decembra.

08.12.2022 15:30
Vlak Foto:
debata (42)

Rezort dopravy spolu s ministerstvom financií pozbierali údaje o jazdách vlakom. Na základe ich analýzy potom prepracovali celý cestovný poriadok. Určili si, kde na Slovensku bude železnica tvoriť kostru, kde bude nosným dopravným systémom, a tam sa ju snažili významne posilniť a zatraktívniť.

Výsledkom je, že 12 percent cestujúcich pôjde vďaka reforme priemerne o 15 minút vlakom rýchlejšie. Pre 82 percent cestujúcich sa nič nezmení a šesť percent cestujúcich pôjde o vyše 12 minút pomalšie.

fico Čítajte viac Orbána prefackala realita a trh. Fico chcel po ňom opakovať, doplatili by na to šoféri

Cieľom grafikonu je podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) zrýchliť diaľkovú dopravu a zvýšiť objem regionálnej dopravy. „Naším dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu, ktorá je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť,“ vyhlásil.

Denník Pravda pripravil o novom grafikone sériu najdôležitejších informácií

1. Z Bratislavy do Košíc sa ušetrí 24 minút

Asi najvýraznejšie zmeny nastanú na severnej trase Bratislava – Žilina – Košice, ktorá sa skráti o 24 minút. Týka sa to takzvaných „šesťstovkových” vlakov, kde dôjde k zrušeniu zastavovania rýchlika v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá.

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze zistili, že z nástupnej stanice na severe a východe Slovenska až 87 percent cestujúcich, teda takmer 300-tisíc ľudí, ide až do staníc Trnava či Bratislava. Vyše 45-tisíc cestujúcich, čo je 13 percent, vystupuje na zastávkach Nové Mesto nad Váhom, Piešťany či Leopoldov. Rozhodli sa preto zrušiť zastavovanie diaľkových rýchlikov na týchto staniciach a zabezpečiť ich obsluhu pridaním nových regionálnych rýchlikov na trase Bratislava – Trenčín.

Ako náhrada za zrušenie diaľkových rýchlikov pribudne na Považí 30 percent vlakov oproti súčasnosti. Pôvodne mali zrušiť aj stanicu v Margecanoch. Odpor miestnych a tisíce ľudí podpísaných pod petíciu nakoniec zapríčinili, že diaľkové rýchliky budú zastavovať aj tam.

Úspora pre drvivú väčšinu cestujúcich tak bude od 11 až do 24 minút. Zmena sa dotkne negatívne iba pár percent cestujúcich, ktorí budú musieť raz prestúpiť a stratia od 5 do 9 minút. Napríklad aj preto, že po novom bude regionálny rýchlik na trase Bratislava – Žilina a späť zastavovať napríklad v Brestovanoch či v Pezinku. Nie je jasné, prečo Pezinok, ktorý je od Bratislavy vzdialený len 21 kilometrov, bude obsluhovaný rýchlikom, a nie prímestskou dopravou.

2. Na strednom Slovensku pôjdu vlaky dlhšie

Niektoré úseky trate úseku medzi Levicami a Zvolenom sú v havarijnom stave. V súčasnosti tu vlaky pravidelne meškajú aj desiatky minút. Tu pôjdu rýchliky po novom o 20 minút dlhšie, pretože sa do oficiálneho času cesty započíta pravidelné meškanie.

„Po novom sa tieto cestovné časy zreálňujú. Rýchlik Bratislava – Zvolen, ktorý bežne mešká okolo polhodiny, pôjde po novom síce o 20 minút pomalšie, do cieľovej stanice príde však včas, nie s meškaním,“ vysvetlil Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peniaze.

3. Menej vlakov v Bernolákove

Zmeny nastanú aj na takzvanej južnej trase rýchlika Bratislava – Nové Zámky, ktorá zasiahne aj menšie obce v okolí Bratislavy. Problémom je podľa ÚHP to, že v súčasnosti jazdia vlaky z Bratislavy do Senca preplnené a v nepravidelných intervaloch. „Väčšina vlakov dnes vychádza z rôznych staníc v Bratislave a jazdí až do Nových Zámkov, kam prichádzajú takmer prázdne,“ píšu štátni analytici.

Vďaka novému grafikonu budú vlaky jazdiť podľa pravidelného intervalu. Regionálne expresy z Nových Zámkov jazdiace raz za hodinu nebudú zastavovať medzi Galantou a Bratislavou. Počet vlakov so zastávkou v Bernolákove bude menší. Na druhej strane od Nových Zámkov pôjdu cestujúci do Bratislavy rýchlejšie o 12 minút. Na úseku Bratislava – Galanta bude zavedený denný hodinový interval osobnými vlakmi. V rannej a v poobednej špičke cez pracovné dni bude zahustená doprava na 30-minútové intervaly. Na južnej trase sa ruší spoj medzi Sencom a stanicou v bratislavskej Petržalke.

4. Víkendový režim vlakov

Generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy ministerstva dopravy Rastislav Cenký upozornil na to, že na Slovensku sú aj oblasti, kde železnica netvorí nosný systém. Tam sa železničnú dopravu snažili ponechať aspoň vo víkendových režimoch. Medzi také trate patrí napríklad Tisovec – Brezno, Studený Potok – Tatranská Lomnica alebo Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava. „Sú to trate, kde vlaky využívalo denne menej ako 400 cestujúcich. Tu budú mať vlaky turistický charakter,“ dodal Cenký.

5. Provizórium spôsobí škrty

Ak nebude schválený štátny rozpočet na rok 2023 a štát pôjde do provizória, bude to znamenať pre železnice škrty v spojoch. Rozpočet počíta v roku 2023 s výdavkami zhruba 450 miliónov eur na osobnú železničnú dopravu. „Ak nebude schválený štátny rozpočet a pôjdeme do tzv. rozpočtového provizória, na dopravu vo verejnom záujme bolo na rok 2023 plánovaných 302 miliónov,“ upozornil Doležal.

Výdavky v železničnej osobnej doprave by v takom prípade klesli o 150 miliónov eur. Výkony by sa v takom prípade znížili o polovicu a terajší grafikon by museli upraviť. „Nechcem strašiť, ale ak neprejde rozpočet, pristúpime ku krízovému scenáru a ku skráteniu výkonu vlakov,“ dodal Doležal.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 42 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vlak #nedeľa #grafikon #december #2023