Väčšina Slovákov sa v prieskume pre Slovenskú sporiteľňu vyjadrila, že nejakým spôsobom sa ich aktuálna situácia dotýka. Dopady inflácie však nie sú rovnaké. Čím má domácnosť nižšie príjmy, tým viac sa jej dotýkajú vyššie ceny potravín a náklady na bývanie. „Potraviny predpokladáme, že budú v decembri medziročne vyššie zhruba o tretinu, oleje dokonca o viac ako polovicu,“ povedal Horňák. Podľa neho to vyzerá tak, že nárast cien potravinových položiek v spotrebiteľskom koši bude citeľný.
Inflácia zasahuje do fungovania domácností, tak isto sa dotkne aj Vianoc.
V prvom polroku spotreba rástla výraznejšie, domácnosti dokázali vykrývať negatívnu situáciu. Domácnosti však podľa analytika čerpali svoje úspory, ktoré používali na vykrytie vyšších cien. V prieskume sa respondenti vyjadrili, že sporenie považujú za dôležité. Za veľmi dôležité to považuje 40 % ľudí a za skôr dôležité 44 %. „Práve počas pandémie sa ľuďom ukázalo, ako veľmi dôležité je mať úspory,“ skonštatoval Horňák.

Dôvodov sporenia je podľa analytika viacero. Ide o železnú rezervu, či finančné zabezpečenie pre rodinu. Ale sú to aj veľké nákupy, vyjadrila sa tak viac ako polovica respondentov. Zhruba polovica ľudí si sporí na starobu. S rastúcimi cenami sa dá vysporiadať rôzne. Sú zhruba tri štvrtiny domácností, ktoré plánujú zredukovať výdavky a upraviť svoje spotrebiteľské správanie. Zhruba tretina bude šetriť na darčekoch, 14 % na jedle. Len dve percentá v prieskume uviedli, že ich vysoká inflácia vôbec nezasiahla.
Pomôcť s finančným zdravím by Slovákom mohol aj nový nástroj, inflačná kalkulačka. Tá dokáže po zadaní súčasných úspor a výdavkov vypočítať presnú sumu, o koľko viac bude konkrétny človek platiť za bežné výdavky. Na stránke buducnostjevasa.sk dostane následne aj odporúčané riešenia, aby sa nedostal do mínusu, prípadne, aby dokázal zhodnocovať ušetrené peniaze. Riešením, ako poraziť infláciu v úsporách, je podľa sporiteľne škrtenie výdavkov a následná orientácia na šetrenie či investovanie. Na trh preto sporiteľňa prináša inflačný dlhopis, čo je nástroj pre konzervatívnejších klientov.