Od decembra budú vlaky jazdiť po novom. Z Bratislavy do Košíc sa ušetrí 20 minút, väčšina ľudí si polepší

Významné vlakové spojenia sa dočkajú zmien. Rýchliky z Bratislavy do Košíc a opačne nebudú od decembra zastavovať na viacerých zastávkach na Slovensku. Ide o Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčiansku Teplú. K ním sa mali pridať aj Margecany, nad ktorými sa však ministerstvo dopravy zľutovalo a diaľkové spoje budú stáť aj tam.

10.11.2022 00:00
ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Foto:
Ilustračné foto.
debata (79)

Nový grafikon má znížiť čas cestovania a zvýšiť jeho komfort. Preplnené vlaky na trase medzi metropolou západu a východu by mali byť minulosťou. Navyše cesta na nej bude trvať od 15 do 25 minút menej. Celkovo vďaka zmenám pôjde 12 percent cestujúcich rýchlejšie o 15 minút a 80 percent rovnako ako v súčasnosti. Pomalšie pôjde šesť percent cestujúcich o 12,5 minúty, najmä pre výluky. Najviac využívané linky sa posilnia až o 60 percent.

Prečo sa ruší viacero zastávok rýchlikov? Ilustrujeme to na príklade: Cesta autom z hlavného mesta do Žiliny je po diaľnici o 30 minút rýchlejšia oproti vlaku napriek tomu, že vlaková trať pri diaľnici bola nedávno modernizovaná a rušne po nej môžu premávať rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.

Ján Kovalčík, Čítajte viac Odborník na dopravu o novom grafikone: Zmeny prinášajú búrlivé reakcie, drvivá väčšina si polepší

No cestujúci vidia viac problémov, jedným z najväčších je hlavne prestupovanie. Keďže sa rezort dopravy rozhodol oddeliť diaľkových cestujúcich od regionálnych, vzniklo s tým aj mnoho sporov. „Cieľom Plánu dopravnej obslužnosti bolo zintenzívniť obehy železničných súprav. To znamená, že v regionálnej doprave chceme voziť častejšie a diaľková, aby dávala zmysel pre diaľkovú dopravu, bohužiaľ musí stáť v menej staniciach, aby sa skrátila doprava medzi Bratislavou a Košicami,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal.

Diaľková doprava má voziť diaľkovo a regionálna regionálne. „V hladovej doline, kde vozíme tri a pol človeka ráno, no tak tam asi vlak chodiť nebude a bude tam chodiť autobus,“ uviedol príklad Doležal. Zmenu vo vlakovom grafikone registruje aj čitateľka Mária z Bratislavy, ktorá vlakom cestuje do okolia Piešťan na chatu.

Nové spoje od decembra ušetria ľuďom čas

  • Celkovo vlaky odjazdia v budúcom roku o 1,5 milióna kilometrov ročne viac (+ 4 %).
  • Najvýraznejšie posilnenie nastane na tratiach Bratislava – Žilina (+ 49 %), kde sa pridávajú nové expresy a posilňujú sa víkendové rýchliky, a na trati Košice – Prešov budú rýchle vlaky jazdiť každú hodinu každý deň (+ 43 %).
  • Posilňuje sa tiež rýchliková doprava z Bratislavy do Prievidze, Zvolena do Žiliny a zo Žiliny do Ostravy.
  • Častejšia a pravidelnejšia regionálna doprava bude na Kysuciach a v okolí Žiliny a Bratislavy.
  • Jedinými prípadmi, kde počet vlakov vo vybraných dňoch klesne, sú lokálne spojenia Tisovec – Brezno, Studený Potok – Tatranská Lomnica, Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava a Čata – Šahy. Ako vyplýva z analýzy prúdov cestujúcich, tieto spojenia denne využíva menej ako 400 cestujúcich.
  • Vlakmi na Slovensku cestujeme o 23 % menej ako v Európe a ich náklady rýchlo rastú. Na mnohých tratiach napriek modernizáciám sú vlaky preplnené, pomalé a netvoria reálnu alternatívu k autám.
  • Vďaka zmenám pôjde 12 % cestujúcich rýchlejšie o 15 minút a 80 % rovnako ako dnes. Pomalšie pôjde 6 % cestujúcich, o 12,5 minút, najmä pre výluky. Najviac využívané linky sa posilnia až o 60 %.
  • Napriek tomu, že rozsah dopravy dlhodobo rastie minimálne, štátne dotácie sa medzi rokmi 2016 až 2019 zvýšili približne o 20 %, t. j. trojnásobne oproti inflácii. V porovnaní s Českom bola v roku 2019 slovenská dotácia na vlakový kilometer vyššia približne o 50 %.

ZDROJ: ÚHP

„Rozumiem argumentu, že rýchlik z Bratislavy do Košíc bude jazdiť na tejto trase rýchlejšie, ak nebude zastavovať napríklad v Piešťanoch,“ hovorí o zmenách v grafikone. Očakáva zároveň, že sa nájdu alternatívne rýchliky, ktoré nahradia chýbajúce spoje na tejto trase, pretože už teraz sa stretáva s tým, že si len ťažko nájde miesto.

Vynechané mestá

Štyri mestá na najvyťaženejšej železničnej trate budú teda od decembra vynechané. Nie však úplne. Niektoré rýchliky síce nebudú stáť v spomínaných mestách, zato ich nahradia iné vlaky. „S návrhom grafikonu nie sme stotožnení,“ vyjadrili sa už v septembri poslanci zastupiteľstva Trnavského samosprávneho kraja. Tiež navrhli, aby bolo prijatie zmien v grafikone odložené o rok, informuje Natália Petkáčová, riaditeľka komunikácie Trnavského kraja.

Vladimír Soták zo Železiarní Podbrezová Čítajte viac Soták z Podbrezovej: Zamestnancom dáme tisíc eur, platy sme dvihli o 16 percent, plyn aj elektrinu máme nakúpenú

Trnavská župa v júni tohto roka dala k návrhu niekoľko pripomienok. „Získali sme množstvo podnetov od cestujúcej verejnosti, ako od prímestských autobusových dopravcov, ktorých pravidelné linky nadväzujú na niektoré vlakové spojenia,“ uviedla Petkáčová.

Dodáva, že na ďalších oficiálnych, ale aj menej oficiálnych rokovaniach sa snažili presadiť zachovanie zastávok rýchlikov v Piešťanoch a v Leopoldove, ako aj zlepšenie dopravy na Záhorí alebo na juhu kraja, kde prvý návrh počítal s redukciou spojov.

Podľa vyjadrení šéfa rezortu dopravy budú mať Piešťany a Leopoldov spojenie každú hodinu v obidvoch smeroch. Striedať sa budú dve linky, ktoré budú premávať medzi hlavným mestom a Žilinou. Respektíve medzi Bratislavou a Trenčínom.

Bližšie situáciu opísal v rozhovore pre Pravdu projektový manažér plánu obnovy pre udržateľnú dopravu Ján Kovalčík. „Spojenie Bratislavy s Piešťanmi ostáva. Akurát cestujúci nebudú nasadať do preplnených rýchlikov, kde sa vezie veľké množstvo cestujúcich na východ republiky a tlačia sa spolu s tými, čo sa vezú do Leopoldova, Piešťan, Nového Mesta nad Váhom či Trenčianskej Teplej.“

Tí by tak mali nasadať do prázdnejšieho regionálneho rýchlika, kde budú cestovať ľudia, ktorí idú po Trenčín či Žilinu. Získajú tak komfort, že sa nebudú tlačiť v preplnenom vlaku. To bude v smere od Bratislavy. A, naopak, v smere do Košíc budú musieť cestujúci prestúpiť v Trenčíne. „Samozrejme, je to diskomfort, keď musíte prestupovať. Tieto jednotky percent cestujúcich, ktorí musia prestupovať, stratia časť svojho komfortu. Ale 95 percent cestujúcich ušetrí čas,“ dodal.

mosti na liptove Čítajte viac Hlavný ťah v Ružomberku sa končene dočká opravy. Kade povedie obchádzka?

Minister dopravy aj zástupcovia ministerstva verejne deklarovali, že stále rokujú so zástupcami samosprávnych krajov. Záverečné schválenie nového grafikonu a jeho prípadné zmeny závisia od výsledku rokovaní medzi zástupcami ministerstva dopravy a ministerstva financií o nastavení financovania verejnej železničnej osobnej dopravy.

O 24 minút menej cestovania

Nový grafikon vo svete železníc má začať platiť už od decembra tohto roka. Ak sa v dôsledku zmien vynechá napríklad Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá na najviac vyťaženej severnej trati, tak podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa môže doba jazdy skrátiť aj o 24 minút. Cestujúci teda nebude cestovať z Bratislavy do Košíc 5 hodín 50 minút ako je to dnes, ale iba 5 hodín 26 minút. „Veríme, že diaľkoví cestujúci z Košíc, Kysaku, Margecian, Spišskej Novej Vsi, Popradu a Štrby do Bratislavy a späť tak ocenia výrazne skrátenie doby ich cesty,“ uviedol hovorca pre ZSSK Tomáš Kováč.

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) zmeny odôvodňujú tak, že ak má vlak tvoriť skutočnú alternatívu oproti autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie. „V súčasnosti režim naráža na svoje limity – vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút,“ podotkol expert na železničnú dopravu ÚHP Rastislav Farkaš.

Vďaka novému grafikonu pôjde podľa ÚHP 12 percent cestujúcich rýchlejšie o 15 minút, a to najmä na najvyužívanejších trasách. Jazda z Bratislavy na sever a východ sa napríklad pre cestujúcich zrýchli o 15 až 25 minút. Dostupnosť Bratislavy, Žiliny a Košíc zo vzdialenejších miest a obcí sa má rovnako zlepšiť vďaka novým zrýchleným vlakom a lepším prípojom, a to o 15 minút. Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia, napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či v Margecanoch.

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Čítajte viac Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Nový grafikon by mal byť pre štát lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že podľa ÚHP prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. Rizikom však stále ostáva prípadný rozpočet na rok 2023, z dôvodu ktorého môže nastať neželaná redukcia vlakov. Ministerstvo financií preto zdôraznilo, že akékoľvek výzvy na neschválenie rozpočtu považuje za nezodpovedné.

Budú lístky drahšie?

Inflácia a vysoké ceny energií sa hospodárenia Železničnej spoločnosti Slovensko dotýkajú veľmi výrazne. Predovšetkým v oblasti nakupovaných trakčných zdrojov, teda trakčnej elektrickej energie a trakčnej nafty, ale aj v prípade cien ostatných energií. Už v roku 2022 v tejto oblasti zaznamenali medziročný rast nákladov.

Hovorca Kováč skonštatoval, že ceny energií by nemali ovplyvniť prevádzku vlakov. „ZSSK nemôže svojvoľne rušiť vlakové spojenia alebo meniť ceny cestovných lístkov pri vlakoch vo verejnom záujme. Naplno totiž podliehame rozhodnutiam nášho akcionára, teda rezortu dopravy, a jeho rozhodnutiami sa musíme riadiť," poznamenal.

Či sa zdražovanie dotkne aj cien lístkov, Kováč nechcel prezradiť, keďže sa situácia stále vyvíja a mení. „Výnimkou je stanovovanie cien vo vlakoch InterCity, kde nepoberáme úhradu od štátu. Ceny vstupov tu preto pozorne sledujeme,“ podotkol hovorca železníc.

Šetrenie energiami cez zimu neplánujú

Aj na železniciach sa musí šetriť, no znižovať teplotu vo vlakoch s príchodom zimných mesiacov na ušetrenie energií neplánujú. Kováč zdôraznil, že bezpečnosť a komfort cestujúcich sú prioritou. V prípade šetrenia energií v budovách však plánujú kúriť len počas pracovnej doby zamestnancov. V ostatnom čase budú vykurovacie systémy nastavené na útlmový režim.

Tiež bude vykonávaná zvýšená kontrola na zamedzovanie úniku tepla, plytvaniu vodou a energiami. Vo zvýšenej miere bude spoločnosť vykonávať osvetu pre zamestnancov v oblasti šetrenia energií vzhľadom na súčasnú energetickú krízu. Zároveň spoločnosť montuje úsporné žiarovky LED v budovách, kde pracujú zamestnanci železníc, a zatepľuje tieto budovy i strechy. Plánuje súčasne zintenzívniť proces prípravy projektov investičného charakteru pre oblasť energetickej efektívnosti.

© Autorské práva vyhradené

79 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #ZSSK #grafikon