Ceny „jazdeniek“ tak predbehli aj vybraný priemerný spotrebný košík, ktorý sa používa ako ukazovateľ inflácie. Ten narástol medziročne o 14 percent. Potvrdzuje to teda stále silný dopyt po „jazdenkách“. V Maďarsku narástli ceny o 26 percent, v Poľsku o 24 percent a v Česku ceny vzrástli najmenej – o 21¤%.
Skokan roka je podľa prevádzkového riaditeľa a člena predstavenstva spoločnosti Aures Holdings Petra Vaněčka značka Toyota. „Jednoznačne je to značka Toyota, a to najmä vďaka svojej ponuke v hybridnom sektore. Ďalej je to Seat Cupra, ktorá ponúka veľmi dobrý pomer medzi cenou a kvalitou. Veľké značky ako Škoda, Volkswagen a Hyundai si udržujú svoje podiely,“ vyhlásil Vaněček na margo aktuálnych trendov. Na druhej strane, prepadák na trhu nebol podľa neho žiadny.
Ďalší veľký online predajca áut Carvago hlási, že cena jazdených áut od úvodu roka klesá „Avšak tempo poklesu sa pri novších autách prakticky zastavilo. Konkrétne, kým v 2. štvrťroku sme pri autách do 5 rokov veku videli pokles cien o takmer 8 percent, v mesiacoch júl až september to bolo len 0,8 %,“ informuje Viktor Holík, manažér Carvago Slovakia. Podľa ich dát je priemerná cena auta do piatich rokov 24 300 eur. Cena áut do 10 rokov klesala rýchlejšie, a to o 3,2 %, na 17 419 eur v priemere. Na porovnanie, v 2. kvartáli bola priemerná cena 18 000 eur, dodáva Holík.
Obchodníci si už všímajú, že na Západe je oveľa väčší trend kupovať si elektromobily či hybridy. Svedčia o tom aj dáta. Kým v roku 2016 bolo v Nemecku zaregistrovaných ani nie jedno percento nových a ojazdených elektrických áut, za prvý kvartál roku 2021 to už bolo takmer 23 percent. S tým súvisí aj fakt, že Nemci si oveľa menej kupujú autá na naftu.
Na Slovensku je zatiaľ predaj elektromobilov a hybridov stále na nízkych číslach. No na druhej strane rastie ponuka ponúkaných hybridov – v Česku až takmer o 22 percent, na Slovensku takmer o 8 a v Poľsku o 15 percent. Sieť predajní AAA Auto predáva takmer polovicu áut na benzín a druhú polovicu na diesel. V Česku predáva o niečo viac áut na benzín ako na diesel. V Poľsku vyhráva benzín v porovnaní s dieslom v pomere 70 k takmer 30 percentám.
Každé piate predané jazdené auto je v tuzemsku značky Škoda, každé desiate predané zase Volkswagen. V rebríčku modelov stále vedie tradičný líder Octavia, za ňou Fabia. Nasledujú ich Volkswageny Passat a Golf. Prvú päťku uzatvára Kia Ceed. V Česku je rebríček popularity predaných áut takmer navlas rovnaký, akurát na treťom mieste je Škoda Superb. V Poľsku je poradie úplne iné. Na špici predaných „jazdeniek“ je Opel Astra a Ford Focus. Nasleduje Opel Insignia a Dacia Duster.
Na Slovensku sa inzeruje zhruba 50-tisíc jazdených áut za rok, v Česku je to dvakrát viac a v Poľsku až 200-tisíc. Priemerne sa v tuzemsku inzerujú autá s vekom 10,6 roku, v Česku 10,4 roku, Poľsku 12,7 roku. Priemerný počet najazdených kilometrov predávaných áut je podľa Aures Holdings na Slovensku 171-tisíc kilometrov, v Česku 153-tisíc a v Poľsku 185-tisíc.
Aj podľa Carvaga sú najpredávanejšie Volkswageny a Škodovky. „Slováci sú pri kúpe jazdených áut veľmi konzervatívni a tabuľka piatich najobľúbenejších modelov sa rokmi nemení. Skokanom roka však môžeme nazvať BMW 5, ktoré minulý rok figurovalo ešte mimo desiatky a dnes je to 6. najpredávanejšie jazdené auto. Naopak, z popredných priečok sa vytratilo donedávna populárne ľudové auto Kia Ceed a tiež model Hyundai i30,“ tvrdí Holík.
Energetická kríza výrazne zasiahne výrobu áut
Energetická kríza môže v najhoršom prípade spôsobiť, že výroba áut v Európe padne takmer o 40 %, varovala poradenská spoločnosť S&P Global Mobility. Podľa najpesimistickejšieho scenára európska energetická kríza môže do konca roka 2023 znížiť produkciu áut až o viac než 1 milión vozidiel každý kvartál alebo takmer o 40 percent, uviedla S&P Global Mobility v správe nazvanej Zima sa blíži (Winter is Coming). Spoločnosť tvrdí, že dodávateľské reťazce narušené pandémiou a ruskou vojnou proti Ukrajine „môžu čeliť rozsiahlym tlakom“ z dôvodu prudkého zdraženia energií alebo dokonca výpadkom elektriny.
„S raketovým rastom cien energií v Európe prichádza krutá zima,“ uvádza sa v správe S&P Global Mobility. Podľa spoločnosti existuje riziko, že niektoré automobilové sektory budú nútené zastaviť výrobné linky. Náklady na energie pri výrobe áut sa už prudko zvýšili, čo ohrozuje predovšetkým menších dodávateľov, uviedla poradenská firma. S&P Global Mobility odhaduje, že kvartálna produkcia európskych závodov by od tohto štvrťroka do konca budúceho mala dosiahnuť priemerne 4 milióny až 4,5 milióna vozidiel. Potenciálne obmedzenie dodávok elektriny ju však môže znížiť na 2,75 milióna až 3 milióny vozidiel štvrťročne. (tasr)