Nový test zimných pneumatík. Prepadli aj osvedčené značky

Zima a mráz klopú na okná. Všetci sa snažia zabezpečiť sa na zimu a hľadajú rôzne spôsoby, ako ušetriť na vykurovaní. Avšak na skorý príchod mrazivého obdobia by nemali zabúdať ani motoristi. Výber pneumatík s dlhou životnosťou má vplyv na bezpečnosť, ale aj na spotrebu pohonných hmôt.

30.09.2022 11:00
pneumatikova vyzva1 Foto:
Ilustračná fotka
debata (1)

dTest priniesol test zimných pneumatík a odhaľuje, ktoré z nich sa oplatí zaobstarať. Výsledky testu celkovo 32 pneumatík, rozdelených do dvoch kategórií s rozmermi 185/65 R15 a 215/60 R16.

Pätnásťpalcové pneumatiky sa hodia najmä na menšie vozidlá, ako je napríklad Škoda Fabia či Volkswagen Polo a šestnástky pre zmenu dobre sadnú menším SUV modelom. V teste merali výdrž gúm, zisťovali vplyv pneumatík na spotrebu pohonných hmôt a hlučnosť. „Výsledky nás veľmi nepotešili, v každej zo skupín totiž môžeme s pokojným svedomím odporučiť iba štvoricu výrobkov. Bohužiaľ, v celkovom hodnotení sme museli udeliť aj niekoľko dostatočných a nedostatočných známok,“ uvádza šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová.

Za najväčším počtom neúspešných modelov bol test jazdy na mokrom povrchu. 15-palcové čínske pneumatiky Wanli SW611 na mokrom asfalte a betóne úplne prepadli, vychádza z testu. Ten poukazuje, že ich brzdná dráha na asfalte merala skoro 48 a na betóne takmer 50 metrov. K tomu treba pripočítať tragickú ovládateľnosť a pomerne vysokú náchylnosť na aquaplaning. Pre porovnanie – najlepšie v tomto ohľade dopadli Bridgestone Blizzak LM005, pri ktorých laboratóriá namerali na asfalte 36,2 a na betóne 39,2 metrov.

Thomas Schafer Čítajte viac Radikálne vyhlásenie Volkswagenu: Ak nebude plyn, stiahneme sa z východnej Európy. Veľký závod má automobilka aj na Slovensku

Problémy sa však ukázali aj na suchu. Slušné hodnotenie za ovládateľnosť, jazdnú stabilitu a brzdnú dráhu v oboch rozmeroch získali Bridgestone Blizzak LM005. Testovací vodiči však boli veľmi kritickí k 15-palcovej trojici Dunlop Winter Response 2, Fulda Kristall Montero 3 a Barum Polaris 5. „Naopak, príjemným zistením boli výsledky jazdy na snehu, ktoré sa každý rok konajú vo fínskom Laponsku. Za polárnym kruhom testované pneumatiky, až na niekoľko výnimiek, obstáli,“ informuje Jaroslav Švehla, kontaktná osoba pre dTest.

V čase krízy a šetrenia bolo aj dTeste zaujímavým a sledovaným kritériom vplyv pneumatík na spotrebu a ich výdrž. „Výsledky testu životnosti to len potvrdzujú, rozdiely vo výdrži boli enormné,“ potvrdzuje Hana Hoffmannová a ako príklad uvádza výsledok v rebríčku pätnásťpalcových pneumatík. Zatiaľ čo Michelin Alpin 6 potrebovali výmenu po viac ako 46 000 kilometroch, Avon WT7 Snow vydržali len menej ako polovicu, zhruba 22 700 kilometrov.

Meranie ukázalo, že výberom správneho sezónneho prezutia sa dá ušetriť aj palivo. Medzi hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebu PHM patrí štýl či rýchlosť jazdy a charakter trasy. Taktiež sa v teste ukázalo sa, že svoj podiel tu zohrávajú aj pneumatiky. Vplyv jednotlivých pneumatík na spotrebu sa meral pri jazde konštantnou rýchlosťou 100 km/h. Pätnástky sa testovali na vozidle Volkswagen Polo a šestnástky na Škoda Karoq. Najšetrnejšie sa ukázali byť pneumatiky Semperit Speed Grip 5, v ich prípade sa spotrebovalo 5,7 l benzínu na 100 km. Naopak, najviac pohonných hmôt bolo treba pri Maxxis Premitra Snow WP6 – 6,1 l/100 km.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #auto #pneumatiky