Orbánov strop na benzín a naftu fatálne narazil
Šéf maďarskej ropnej a plynárenskej spoločnosti MOL Zsolt Hernádi v polovici júla vyhlásil, že Maďarom dochádza palivo. Varoval, že Maďarsko čelí „mimoriadne nebezpečnej" situácii, pretože strop na ceny palív zvyšuje spotrebu a dodal, že bez zastropovania by ceny palív boli takmer dvojnásobne vyššie, než sú v súčasnosti.
„Vzniká tak otázka, ako dlho to takto môže ešte fungovať,“ citovala agentúra Reuters Hernádiho v rozhovore pre maďarskú televíziu ATV. Spoločnosť MOL, ktorá má v Maďarsku najväčšiu sieť čerpacích staníc, preto vyzvala na zrušenie cenového stropu. Na svojich čerpacích staniciach MOL už v júni zaviedol denný limit 50 litrov benzínu a nafty za regulované ceny namiesto 100 litrov, ktoré nariadila vláda.
Problémy pumpárov sa dostali už aj na súd. Ešte v máji podalo 50 čerpacích staníc spoločnú sťažnosť na Ústavný súd Maďarska a následne ju posunuli aj na Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) v Štrasburgu. Vláda v Budapešti podľa nich nerešpektovala zákon, ktorý stanovuje, že pre každý zavedený cenový strop musí vláda poskytnúť prostriedky dostatočnej ziskovosti pre dotknuté podniky. Najkrajnejšou formou zásahu do vlastníckych práv je podľa sťažovateľov povinnosť bez náhrady odovzdať prevádzku ich čerpacej stanice inému registrovanému konkurentovi. K de facto vyvlastneniu môže dôjsť ako forma trestu za nedodržanie mimoriadnych nariadení vlády.
„Očakávame, že ESĽP sa bude pozerať za hranice zdania; konštatovať, že maďarská legislatíva zbavila sťažovateľov plného využívania ich podnikateľských oprávnení a že to viedlo k bezprecedentnej strate ich profesionálnej klientely, z ktorých niektorých vláda nechala na pokraji bankrotu,“ komentoval zástupca čerpacích staníc zastupuje advokát Dániel Karsai.
Reguláciu zaviedla vláda Viktora Orbána od polovice novembra ako nástroj na ochranu Maďarov pred infláciou. Opatrenie má trvať do začiatku októbra. Pred pár týždňami však pre nedostatok zásob vláda začala zavádzať prvé reštrikcie a predaj výhodnejšieho paliva umožňuje len autám s maďarskými značkami. Tento krok však spustil tvrdú kritiku zo strany Európskej únie za porušovanie pravidiel jednotného trhu.