Každý Slovák tak v roku 2021 vypil v priemere 60,2 litra piva, bolo to až o 17 tradičných pollitrových pohárov menej ako v prvom roku pandémie, v roku 2020. Medziročne sa tak spotreba piva na obyvateľa prepadla o 12 %.

Najviac piva sa v SR vypilo v rekordnom roku 1990, každý obyvateľ Slovenska bez rozdielu veku vtedy skonzumoval v priemere necelých 96 litrov piva za rok. Potom 25 rokov spotreba klesala. Tesne pred pandémiou objem predaného piva tri roky znovu rástol, ale spotreba sa pohybovala už len okolo 70 litrov za rok.
Podľa údajov statista.com mala v roku 2020 najvyššiu spotrebu piva na hlavu v Európe Česká republika s 135 litrami, za ňou nasledovalo Rakúsko so 100 litrami a Nemecko s 95 litrami na obyvateľa. Slovensku v tomto rebríčku patrilo 10. miesto. Na porovnanie, najnižšia spotreba piva bola v stredomorských krajinách, a to v Grécku (28 litrov), Taliansku (31 litrov) a vo Francúzsku (33 litrov).

Časť domácej spotreby sa pokrýva z dovozu. Na Slovensko sa však minulý rok priviezlo takmer o pätinu menej piva ako rok predtým. Spolu to bolo 141 miliónov litrov alkoholického a 10 miliónov litrov nealkoholického piva. Viac ako tri štvrtiny dovezeného piva na Slovensko boli vyrobené v Českej republike. Nasledovalo pivo vyrobené v Poľsku, Maďarsku, Nemecku a v Holandsku.
Minulý rok Slováci za pol litra svetlej čapovanej „desiatky“ zaplatili v priemere 1,33 eura. Pred desiatimi rokmi to bolo len 0,9 eura. Cena fľaškového 10– aj 12-stupňového piva však zostala približne rovnaká.
Podľa posledných štatistík Eurostatu najväčšími producentmi piva v rámci EÚ boli v roku 2020 Nemecko, Poľsko, Španielsko a Holandsko. Medzinárodný deň piva založil v roku 2007 podnikateľ a pivný nadšenec Jesse Avshalomov s priateľmi zo Santa Cruz v Kalifornii (USA). Prvý raz sa tento deň slávil v roku 2008.
Pivo vytvára viac pracovných miest ako iné sektory
Pivo vytvára viac pracovných miest ako iné sektory. Uviedol to výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) Vladimír Machalík pri príležitosti Medzinárodného dňa piva, ktorý si svet pripomína v prvý augustový piatok od roku 2008.

Spresnil, že podľa údajov The Brewers of Europe až 95 % zamestnanosti, súvisiacej s pivom, je mimo samotných pivovarov. Jediné pracovné miesto v pivovare pritom priamo vytvára jedno pracovné miesto v poľnohospodárstve, jedno v maloobchode (retail), dve u dodávateľov a tri v gastrosektore. Je to napríklad dvojnásobne viac oproti automobilkám, kde jedno pracovné miesto u finálneho výrobcu vozidiel vytvorí ďalšie tri až štyri pracovné miesta. Celkovo tak pracovné miesto v pivovare vytvára až 17 ďalších pracovných miest v širšej ekonomike.
„Predaj piva sa v Európe ani na Slovensku stále nedostal na úroveň pred rokom 2020. Pivo je prírodný nápoj, citlivý na skladovanie a viac ako iné nápoje je prepojený so socializáciou v podnikoch a na podujatiach. Pivovarníci spolu s prevádzkovateľmi gastrozariadení, hotelov a festivalov tak dúfajú, že tento rok sa aspoň čiastočne priblíži k obdobiu pred pandémiou,“ zdôraznil Machalík.
V roku 2021 bol celoeurópsky predaj piva v puboch a reštauráciách stále o 35 % nižší ako v roku 2019. Vyplýva to zo správy európskeho združenia pivovarníkov The Brewers of Europe o vplyve pandémie na európsky pivovarnícky sektor a ekonomiku. Pokles predaja piva v gastrosegmente nahradil predaj piva v obchodoch iba čiastočne. Celková spotreba piva v Európe bola v roku 2021 stále o 28 miliárd hektolitrov nižšia ako pred pandémiou.
SZVPS združuje výrobcov piva a sladu na Slovensku, produkujúcich 96 % trhu so slovenským pivom a 98 % trhu so slovenským sladom. Vzniklo v roku 1991 a je členom európskeho združenia výrobcov piva Brewers of Europe.